4 963 läst ·
53 svar
5k läst
53 svar
Nybörjare på pelletseldning behöver hjälp.
Nu laddar den inte med flöde från pannan än vad shunten vill ha, och det bror säkert på turbulensen som blir i tanken som gör att uttaget för värmen som sitter en bit ner och inte i topp, där vattnet blandas ut till en lägre temp än vad shunten vill ge. Shunten kompenserar tempen och vill öppna till max, varvid flödet ökar och med det turbulensen. Blir som en karusell som inte vill sluta snurra.B BSOD skrev:Men om pannan laddar en enda kW mer än elementen förbrukar så blir tanken hela tiden varmare. När tanken blir varmare så ökar framtemp på elementen, och huset blir sakta varmare. Är vi överens?
Problemet är att effekten är för låg, vilket gör att shunten maxar tillslut med kall temp inne.
Så även om man har superturbulens i hela tanken (vilket det inte är, eftersom toppen är 80C), så blir tanken långsamt varmare om man producerar mer än man förbrukar.
Nej, försök att förstå vad Bsod skrev. Det stämmer helt och hållet.J jonaserik skrev:Nu laddar den inte med flöde från pannan än vad shunten vill ha, och det bror säkert på turbulensen som blir i tanken som gör att uttaget för värmen som sitter en bit ner och inte i topp, där vattnet blandas ut till en lägre temp än vad shunten vill ge. Shunten kompenserar tempen och vill öppna till max, varvid flödet ökar och med det turbulensen. Blir som en karusell som inte vill sluta snurra.
Och vart är problemet med att radiatorkretsen går med lite för högt flöde jämfört med optimalt? Så länge som pannan laddar mer energi än elementen förbrukar så hamnar man i balans efter ett tag.J jonaserik skrev:Nu laddar den inte med flöde från pannan än vad shunten vill ha, och det bror säkert på turbulensen som blir i tanken som gör att uttaget för värmen som sitter en bit ner och inte i topp, där vattnet blandas ut till en lägre temp än vad shunten vill ge. Shunten kompenserar tempen och vill öppna till max, varvid flödet ökar och med det turbulensen. Blir som en karusell som inte vill sluta snurra.
Eller menar du att turbulensen i tanken förstör energi? Vart tar de vägen?
Men det gör man inte här, för pannan effekt hamnar i jämnvikt med förbrukningen, med en balanstemp runt 16-17C inne, och ca 40C på framtemp om jag förstått TS rätt. Blir det varmare ute kommer man säkert I bättre inomhustemp, och shunten kanske till och med börjar reglera efter ett tag.
Att sänka shunten när det är 16C inne för att "motverka turbulensen" kan aldrig resultera i högre temp inomhus.
Värmen försvinner inte även om den blandas. Möjligen tar det längre tid än nödvändigt att komma upp i nödvändig framledningstemperatur. Men det försvinner ingen värme.
TS får många bra råd från många håll, och kanske lika många gissningar...
Jag har ett par tankar om det hela...
Hur funkar brännaren? Om den tår still länge tänder den själv sen när den går igång?
Den röda lampan "brännare i drift" lyser den konstant? Eller slocknar den ibland??
Om jag förstår laddomatens inställningar hade jag provat med att ha den övre ratten ungefär som nu 75 grader, då startat pumpen som laddar tanken från pannan när pannan är 75 grader, när tempen sjunker i pannan så stannar pumpen och startar igen när tempen når 75 grader.
Den röda lampan "pump i drift" gissar jag på att den tänds när pannan når 75 grader och pumpen startar.
Den mellersta ratten hade jag ställt in på typ som du har det, 60 grader, ev sänkt till 55.
Den startar då när tempen i tanken sjunker till 60 grader.
Och den understa ratten hade jag höjt till 80 grader, då stannar brännaren när hela tanken når 80 grader.
Den röda lampan "brännare i drift" lyser den konstant? Eller slocknar den ibland??
Hur funkar brännaren? Om den tår still länge tänder den själv sen när den går igång?
Om jag förstår laddomatens inställningar hade jag provat med att ha den övre ratten ungefär som nu 75 grader, då startat pumpen som laddar tanken från pannan när pannan är 75 grader, när tempen sjunker i pannan så stannar pumpen och startar igen när tempen når 75 grader.
Den röda lampan "pump i drift" gissar jag på att den tänds när pannan når 75 grader och pumpen startar.
Den mellersta ratten hade jag ställt in på typ som du har det, 60 grader, ev sänkt till 55.
Och den understa ratten hade jag höjt till 80 grader, då stannar brännaren när hela tanken når 80 grader.
Den översta bör stå i läge K för att laddomaten ska kunna jobba vettigt. Det andra vredet ställs på lägsta möjliga nivå med bibehållen komfort.
Det tredje kan ställas relativt högt för att få få starter.
Det tredje kan ställas relativt högt för att få få starter.
Manual till laddomaten....
Läge K :
För pannor med hög effekt och liten vattenvolym väljer man att låta pumpen gå
samtidigt som brännaren
Läge 60 – 90°: På pannor med låg effekt går pumpen om pannan är varmare än inställd temperatur
http://www.termoventiler.com/application/files/4214/5935/4192/Laddomat_630.2.pdf
Läge K :
För pannor med hög effekt och liten vattenvolym väljer man att låta pumpen gå
samtidigt som brännaren
Läge 60 – 90°: På pannor med låg effekt går pumpen om pannan är varmare än inställd temperatur
http://www.termoventiler.com/application/files/4214/5935/4192/Laddomat_630.2.pdf
Om du i stället tittar på instruktionen för laddomat 10 eller 21 så får du nog bättre förståelse. Kör man pumpen från start så får man en jämn temperatur i pannan.
Zixten skrev:
TS får många bra råd från många håll, och kanske lika många gissningar...
Brännaren fungerar som så att den startar när laddomaten känner att acctanken är för kall. När den väl har värmts upp (främst på hösten eller våren) så slutar den elda. Sen har den en underhållslåga varje timme tror jag för att inte elden ska slockna helt.
"Brännare i drift" lyser konstant, eller som sagt tills tankens botten är 60 grader. Vilket inte har skett nu på sistone när det är 30 grader där nere.
Det är precis som du beskriver. Pump i drift lyser när pannan håller 75 grader. Jag upplever att den slår till och från mycket när den ligger på gränsen. Då pannan kyls ner av cirkulationen. Testade att sänka cirkpumpen ett snäpp och det verkar fungera bättre.
Jag har en känsla att själva automatiken i sig fungerar och lirar bra. Jag tror problemet ligger i brännare/panna. Eftersom att jag får elda väldigt hårt för att precis kunna få 40 grader ut på radiatorerna. En dusch senare så är det cirka 25-30 grader på dom. Det tar väldigt lång tid eller går inte alls få upp det till 40 grader igen om jag inte stänger av cirkulationen helt och låter det laddas upp utan att någon värme ska försvinna ut i huset.
Nu vet jag inte vad jag mer kan göra av brännaren. Men pannan testar jag att byta turbulatorer hoppas på att den blir mer effektiv.
Men jag kan förmodligen ha fel då jag är väldigt novis på detta.
D Daniel 109 skrev:
Jo jag förstår det. Men problemet ifall jag gör det är att pannan inte kommer upp i temperatur. Den ligger runt 70 och laddomatventilen börjar släppa igenom till acctanken först när den är över 72 grader om jag förstått rätt.
Fast jag håller med om att det borde bli en jämn temperatur då det är samma vatten som cirkulerar tills det nått rätt temp va?
Kom på en sak, har TS provat att höja tempgivaren på bottenplan?
Nu var den inställd på 21 grader?? Ändra den till typ 24 -25 grader och se vad som händer.
Här hos mig verkar den inte riktigt stämma, min är inställd på 22 grader och jag har 19 - 20 grader varmt i huset... Så bara för att den är inställd på 21 grader behöver det kanske inte betyda att den jobbar på att hålla 21 grader...
Nu var den inställd på 21 grader?? Ändra den till typ 24 -25 grader och se vad som händer.
Här hos mig verkar den inte riktigt stämma, min är inställd på 22 grader och jag har 19 - 20 grader varmt i huset... Så bara för att den är inställd på 21 grader behöver det kanske inte betyda att den jobbar på att hålla 21 grader...
Märker du nån variation på pannans temp under gång, speciellt under uppstart. Där tempen stiger tills termoventilen öppnar och pannan kyls ner av tanken.P Pyretgubbe skrev:Brännaren fungerar som så att den startar när laddomaten känner att acctanken är för kall. När den väl har värmts upp (främst på hösten eller våren) så slutar den elda. Sen har den en underhållslåga varje timme tror jag för att inte elden ska slockna helt.
"Brännare i drift" lyser konstant, eller som sagt tills tankens botten är 60 grader. Vilket inte har skett nu på sistone när det är 30 grader där nere.
Det är precis som du beskriver. Pump i drift lyser när pannan håller 75 grader. Jag upplever att den slår till och från mycket när den ligger på gränsen. Då pannan kyls ner av cirkulationen. Testade att sänka cirkpumpen ett snäpp och det verkar fungera bättre.
Jag har en känsla att själva automatiken i sig fungerar och lirar bra. Jag tror problemet ligger i brännare/panna. Eftersom att jag får elda väldigt hårt för att precis kunna få 40 grader ut på radiatorerna. En dusch senare så är det cirka 25-30 grader på dom. Det tar väldigt lång tid eller går inte alls få upp det till 40 grader igen om jag inte stänger av cirkulationen helt och låter det laddas upp utan att någon värme ska försvinna ut i huset.
Nu vet jag inte vad jag mer kan göra av brännaren. Men pannan testar jag att byta turbulatorer hoppas på att den blir mer effektiv.
Men jag kan förmodligen ha fel då jag är väldigt novis på detta.
Det gör jag. Ett bevis på det är väl laddomatens givare i pannan som slår till och från runt 75 grader. Jag har den analoga mätaren på pannan och den ser jag sjunka och höjas lite.H håbbe1961 skrev:
Zixten skrev:
Kom på en sak, har TS provat att höja tempgivaren på bottenplan?
Jag har fibblat lite med den. Just nu tror jag inte att det spelar någon roll då den styr shunten. Den är ju helt öppen ändå. Så att höja den hade tyvärr inte höjt temperaturen i huset, pannan eller acctanken