13 191 läst ·
84 svar
13k läst
84 svar
Nybörjare ska sätta sten närmast husväggen. Behöver hjälp av erfarna!
Jag ska sätta stenplattor längst in till väggen. Jag har aldrig gjort detta innan och när jag läser på internet så är det typ 50 olika lager och lutningar med grader hit och dit. Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen. Det verkar hur avancerat som helst. Kan någon säga åt mig på ett enkelt sätt hur jag ska göra utan att att jag ska behöva ta en examen i stensättning?
En granne säger att jag måste tänka på lutning och en annan säger att jag inte behöver det. En annan säger att jag ska ha ett lager med bergkross, medan en annan säger att det måste vara flera lager.
En annan granne säger att jag inte behöver padda, medan en annan säger att jag måste.
Jag ska inte gå på stenen. Hur kan jag på enklaste vis göra detta? Måste man verkligen göra detta enligt konstens alla regler?
Det är alltså bara innerst det ska vara plattor
En granne säger att jag måste tänka på lutning och en annan säger att jag inte behöver det. En annan säger att jag ska ha ett lager med bergkross, medan en annan säger att det måste vara flera lager.
En annan granne säger att jag inte behöver padda, medan en annan säger att jag måste.
Jag ska inte gå på stenen. Hur kan jag på enklaste vis göra detta? Måste man verkligen göra detta enligt konstens alla regler?
Ska du sätta en meter bred stenläggning?
Kommer bli ojämt om du inte gräver ut och lägger ett lager 0-18 samt paddar, sen på med ett tunt lager flis överst.
När jag lagt en bredd på 30-40 cm så har jag bara lagt ett lager flis, fast då behöver man justera ibland när det sjunker.
Kommer bli ojämt om du inte gräver ut och lägger ett lager 0-18 samt paddar, sen på med ett tunt lager flis överst.
När jag lagt en bredd på 30-40 cm så har jag bara lagt ett lager flis, fast då behöver man justera ibland när det sjunker.
Nej. Jag ska sätta 28 cm brett. Såna här stenar:haha5810 skrev:
Menar du att jag isåfall bara ska gräva ur, lägga markduk sedan stenflis? Ingen paddning?haha5810 skrev:
Det som är utgrävt på bilden är alltså inte där jag ska ha hela stenen. Det var en rabatt med massa blommor och buskar där tidigare. Jag har grävt bort allt och ersatt med ny jord. Därför är det så mycket bortgrävt. Jag ska bara ha stensättning precis intill huset. Ca 28 cm "djup" från väggen. Längs med hela sidan.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Gör det inte krångligare än det är. Huset verkar vara från 80 talet så jorden har satt sig. Och du ska inte belasta stenarna vilket underlättar enormt. Gräv ut 10-5 cm under stenarnas undre nivå ochstampa det som finns där t ex med en tung träkubb. Sedan fyller du på med 0/8 så jämt som möjligt. Till sist stensättningssand som du drar av, det har du säkert sett på YT. Skit i dukar mm, det hjälper inte mot ogräs.
Sedan är det lätt att lägga stenarna på den avdragna ytan och stenarna ska få ett "lycka till" med gummiklubban som även justerar den sista millimetern.
Sedan är det lätt att lägga stenarna på den avdragna ytan och stenarna ska få ett "lycka till" med gummiklubban som även justerar den sista millimetern.
När du säger 0/8.. Är det bergkross du menar då? Ska man inte gräva ända ner till grundens början? Det är jord hela vägen ner. Hur tjockt ska lagret med 0/8 vara? Ska den inte paddas? Ska vara Lutning på stenarna?T Thomas_Blekinge skrev:Gör det inte krångligare än det är. Huset verkar vara från 80 talet så jorden har satt sig. Och du ska inte belasta stenarna vilket underlättar enormt. Gräv ut 10-5 cm under stenarnas undre nivå ochstampa det som finns där t ex med en tung träkubb. Sedan fyller du på med 0/8 så jämt som möjligt. Till sist stensättningssand som du drar av, det har du säkert sett på YT. Skit i dukar mm, det hjälper inte mot ogräs.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Nu är det bara min uppfattning, andra kan tänka annorlunda.
Den låga framtida belastningen på stenarna gör att underverket kan vara rätt enkelt. Om du läser mitt bidrag en gång till så gräver du bort 10-15 cm, fyller med kross 0/8 och kompaktera med en träkubb. Att padda känns som överkurs här. Lutning från huset 1-2 cm/m, dvs vid 30 cm bredd en halv centimeter skillnad.
Den låga framtida belastningen på stenarna gör att underverket kan vara rätt enkelt. Om du läser mitt bidrag en gång till så gräver du bort 10-15 cm, fyller med kross 0/8 och kompaktera med en träkubb. Att padda känns som överkurs här. Lutning från huset 1-2 cm/m, dvs vid 30 cm bredd en halv centimeter skillnad.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ju mer du gör desto bättre, om du inte vill lägga om stenarna varje år så måste man göra underarbetet inkl. paddning. Tjälen lyfter stenarna om det inte är ett tillräckligt bra underarbete.M Förstagångsköparen skrev:Jag ska sätta stenplattor längst in till väggen. Jag har aldrig gjort detta innan och när jag läser på internet så är det typ 50 olika lager och lutningar med grader hit och dit. Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen. Det verkar hur avancerat som helst. Kan någon säga åt mig på ett enkelt sätt hur jag ska göra utan att att jag ska behöva ta en examen i stensättning?
Tack då jättemycket för att du hjälper till. Det uppskattas verkligen! 🙂T Thomas_Blekinge skrev:Nu är det bara min uppfattning, andra kan tänka annorlunda.
Du skrev först att jag skulle stampa ner jorden som finns 15 cm ner. Sedan på med bergkross 0/8. I ditt andra inlägg så står det att jag ska stampa ner bergkrossen. Jag blir lite förvirrad. Du får ursäkta min okunskap haha. Jag försöker bara få en tydlig bild kring hur jag ska göra.
Såhär alltså?
1. Gräv 15 cm ner och stampa.
2. Fyll på med bergkross 0/8. Kompaktera med en träkubb.
3. Fyll på med stensättningssand.
4. Sätt dit stenen och banka till med gummiklubba.
Det är så svårt när alla säger olika. Hur kommer man åt med en padda på en så smal yta som 28 cm?H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det finns små paddor, det gör ju heller inget att paddningen går utanför de 28 cm. Det är ju bara bra så att det opaddande påverkar de 28 cm med plattor. Du skall väl inte plantera något med djupa rötter där ändå?M Förstagångsköparen skrev:
Håller med, om man inte är superpedant så duger det bra att bara stampa lite.T Thomas_Blekinge skrev:Nu är det bara min uppfattning, andra kan tänka annorlunda.
1. Gräv 20 djupt och 60 cm brett.
2. Lägg i markduk. Markdukens uppgift är att separera fyllningsmaterialet från underliggande material. Har inget att göra med ogräs.
3. Fyll med vilket material som hels som innehåller 0 fraktion och uppåt. 0-4, 0-8, 0-16. Jag skulle ta 0-16.
4. Padda eller stampa Stenmaterialet. Helst ska du padda.
5. Lägg 2 dragrör 1. 5 cm ut från fasad och nivån 5cm under färdignivå och det andra röret 55 cm ut och 6 cm under färdignivå. (punkt 5 om du är noga och svårt för att lägga fallet för hand.
6. Padda mellan dragrören 2-4 gånger och fyll på material efter varje paddning.
7. Ta bort dragrören och fyll i material i spåren efter dragrören och stampa till materialet så att det packar sig.
8. Nu har du färdig plan yta att lägga stenen på. När stenen är lagda lägger du på stenmaterial några gånger och borstar med piassavakvast för att fylla mellanrummen.
9. Fyll på jord mot stensättningen med fall ut från huset.
Så skulle jag göra det yrkes mässigt.
Privat hemma skulle jag gräva ur 15 cm 35 brett.
Lagt i markduk.
Fyllt på med stenmaterial.
Handdragit nivån med asfaltsraka och paddat ett antal gånger.
Lagt på stenen, borstat i stenmaterial i springorna och gjort motfyllning.
Tagit en öl och njutit av tillvaron.
2. Lägg i markduk. Markdukens uppgift är att separera fyllningsmaterialet från underliggande material. Har inget att göra med ogräs.
3. Fyll med vilket material som hels som innehåller 0 fraktion och uppåt. 0-4, 0-8, 0-16. Jag skulle ta 0-16.
4. Padda eller stampa Stenmaterialet. Helst ska du padda.
5. Lägg 2 dragrör 1. 5 cm ut från fasad och nivån 5cm under färdignivå och det andra röret 55 cm ut och 6 cm under färdignivå. (punkt 5 om du är noga och svårt för att lägga fallet för hand.
6. Padda mellan dragrören 2-4 gånger och fyll på material efter varje paddning.
7. Ta bort dragrören och fyll i material i spåren efter dragrören och stampa till materialet så att det packar sig.
8. Nu har du färdig plan yta att lägga stenen på. När stenen är lagda lägger du på stenmaterial några gånger och borstar med piassavakvast för att fylla mellanrummen.
9. Fyll på jord mot stensättningen med fall ut från huset.
Så skulle jag göra det yrkes mässigt.
Privat hemma skulle jag gräva ur 15 cm 35 brett.
Lagt i markduk.
Fyllt på med stenmaterial.
Handdragit nivån med asfaltsraka och paddat ett antal gånger.
Lagt på stenen, borstat i stenmaterial i springorna och gjort motfyllning.
Tagit en öl och njutit av tillvaron.