5 225 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Nybörjare med att sätta upp taklampa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Betong är väldigt hårt material men puts och lättbetong är mer poröst. Puts kan användas utanpå ett betongtak för att få en snyggare yta, men puts används även utanpå kloasongtak som är plank och vass med puts. Olika sorters tak kräver olika uppsättningar. Hur gammalt är huset?A Alex_Thrill skrev:
1930 talet står detBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det förekom både betong och plank då så det kan vara bra att fråga grannar eller styrelsen vad det är för sorts tak så att du vet hur du bäst sätter fast något som är så tungt. Nuvarande krok ser ju ut att vara betydligt nyare än 30-talet och därmed är det ju svårt att veta vad den tål för vikt.
Skulle det inte vara bättre isåfall att montera det man fick med lampan. Det vill säga den runda kroken och då fyra skruvar med plugg? Det borde väl räcka att hålla vikten?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Om du får till en tillräckligt bra fastsättning på det sättet, men om just de skruvarna och just de pluggen är bäst beror ju på takmaterial. Ska man sätta fast något i betong brukar man ha betongplugg men i plank så har man träskruv.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Skulle en bild hjälpa dig om jag visade bild på pluggen för att avgöra om det är betongplugg eller inte?BirgitS skrev:
Tack Kane!K Kane skrev:
Angående betongexpanders. Har bara kikat på youtube hur man monterar det och det känns som att man ska kunna hänga en bil när det sitter väl på plats. Jag tycker det är ”overkill” för endast hålla en lampa tycker jag. (Kan ha absolut fel) men tänker att 4 pluggar med skruv bör hålla en vikt på 40kg?
De där skruvarna och plugg håller garanterat både i betong och trä. Men frågan är fortfarande om du har betong eller bara puts och sedan trä. Är det på det viset måste ju skruven nå in till trä för att greppa som den ska. Sätter du bara plugg och skriv i putsen kommer det troligen inte att hålla.
Man kan tycka att skriv som sänds med ska fungera men de kan ju inte sända med alla olika sorter och längder som kan tänkas behövas.
Man kan tycka att skriv som sänds med ska fungera men de kan ju inte sända med alla olika sorter och längder som kan tänkas behövas.
Tyvärr var jag i kontakt med fastighetsskötaren och även han visste inte vad det är för typ mer än att bara att borra och se…. :’)snuttjulle skrev:
De där skruvarna och plugg håller garanterat både i betong och trä. Men frågan är fortfarande om du har betong eller bara puts och sedan trä. Är det på det viset måste ju skruven nå in till trä för att greppa som den ska. Sätter du bara plugg och skriv i putsen kommer det troligen inte att hålla.