snuttjulle snuttjulle skrev:
Finns skruv man skruvar in direkt i betong men förr i tiden va det vanligt med en träplugg eller nått.
Men håller den för typ 70-80 kg idag kommer den hålla för lampan om inte huset skakar och vibrerar.
Och enda testet är helt enkelt att testa det och se? 😁

BirgitS
A Alex_Thrill skrev:
Taket är poröst tror jag att det heter. Betong-ish? Ber om ursäkt för min kunskap. Försöker lära mig.
Betong är väldigt hårt material men puts och lättbetong är mer poröst. Puts kan användas utanpå ett betongtak för att få en snyggare yta, men puts används även utanpå kloasongtak som är plank och vass med puts. Olika sorters tak kräver olika uppsättningar. Hur gammalt är huset?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Betong är väldigt hårt material men puts och lättbetong är mer poröst. Puts kan användas utanpå ett betongtak för att få en snyggare yta, men puts används även utanpå kloasongtak som är plank och vass med puts. Olika sorters tak kräver olika uppsättningar. Hur gammalt är huset?
1930 talet står det :) Tack för förklaringen!

BirgitS
Det förekom både betong och plank då så det kan vara bra att fråga grannar eller styrelsen vad det är för sorts tak så att du vet hur du bäst sätter fast något som är så tungt. Nuvarande krok ser ju ut att vara betydligt nyare än 30-talet och därmed är det ju svårt att veta vad den tål för vikt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det förekom både betong och plank då så det kan vara bra att fråga grannar eller styrelsen vad det är för sorts tak så att du vet hur du bäst sätter fast något som är så tungt. Nuvarande krok ser ju ut att vara betydligt nyare än 30-talet och därmed är det ju svårt att veta vad den tål för vikt.
Skulle det inte vara bättre isåfall att montera det man fick med lampan. Det vill säga den runda kroken och då fyra skruvar med plugg? Det borde väl räcka att hålla vikten?

BirgitS
Om du får till en tillräckligt bra fastsättning på det sättet, men om just de skruvarna och just de pluggen är bäst beror ju på takmaterial. Ska man sätta fast något i betong brukar man ha betongplugg men i plank så har man träskruv.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du får till en tillräckligt bra fastsättning på det sättet, men om just de skruvarna och just de pluggen är bäst beror ju på takmaterial. Ska man sätta fast något i betong brukar man ha betongplugg men i plank så har man träskruv.
Skulle en bild hjälpa dig om jag visade bild på pluggen för att avgöra om det är betongplugg eller inte?

BirgitS
Inte mig men säkert andra :)

BirgitS BirgitS skrev:
Inte mig men säkert andra :)
Någon här som kan bekräfta om det är till betong eller trä/gips? :)

• Närbild på skruv och plastpluggar inuti öppen genomskinlig plastförpackning på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alex_Thrill skrev:
Skulle en bild hjälpa dig om jag visade bild på pluggen för att avgöra om det är betongplugg eller inte?
Du har i din bild 6 i första inlägget betongexpanders.

A Alex_Thrill skrev:
Någon här som kan bekräfta om det är till betong eller trä/gips? :)
Funkar till betong.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Funkar till betong.
Tack Kane!

Angående betongexpanders. Har bara kikat på youtube hur man monterar det och det känns som att man ska kunna hänga en bil när det sitter väl på plats. Jag tycker det är ”overkill” för endast hålla en lampa tycker jag. (Kan ha absolut fel) men tänker att 4 pluggar med skruv bör hålla en vikt på 40kg?

A Alex_Thrill skrev:
... men tänker att 4 pluggar med skruv bör hålla en vikt på 40kg?
Håller med.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
De där skruvarna och plugg håller garanterat både i betong och trä. Men frågan är fortfarande om du har betong eller bara puts och sedan trä. Är det på det viset måste ju skruven nå in till trä för att greppa som den ska. Sätter du bara plugg och skriv i putsen kommer det troligen inte att hålla.
Man kan tycka att skriv som sänds med ska fungera men de kan ju inte sända med alla olika sorter och längder som kan tänkas behövas.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
De där skruvarna och plugg håller garanterat både i betong och trä. Men frågan är fortfarande om du har betong eller bara puts och sedan trä. Är det på det viset måste ju skruven nå in till trä för att greppa som den ska. Sätter du bara plugg och skriv i putsen kommer det troligen inte att hålla.
Man kan tycka att skriv som sänds med ska fungera men de kan ju inte sända med alla olika sorter och längder som kan tänkas behövas.
Tyvärr var jag i kontakt med fastighetsskötaren och även han visste inte vad det är för typ mer än att bara att borra och se…. :’)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.