pellefant skrev:
har elektrikern satt "pottor" över downlightsen? om det nu är infällda i taket? eller är det utanpåliggande spotlights, dvs lamparmaturer på tex en skena?

Jodå pottor sitter det och de har byggfirman satt upp, de köpte jag tillsammans med spottarna då belysningsfirman dessutom hävdade att alla elektriker inte har koll på vilken stl man bör använda. Tur i det här fallet antar jag, tidigare har vår vanliga elektriker haft med sig pottor.

På primärsidan där det går 230V så räcker det med 1,5, därmot så får man inte använda klenare trådar än 1,5 kvmm i en fast installation, så lampsladden som ser ut att vara 0,75 (om jag ser rätt på bilden) är inte OK. Dock inte akut farlig.

På sekundärsidan så har du 210w. 210w delar med spänningen 12V ger en ström på 17,5A. Normalt får man inte belasta en 1,5kvmm ledning med mer än 10A. I extrema fall kan en elektriker räkna fram att 16A är OK på en 1,5 kvmm ledning, men då skall den nästan vara vattenkyld. Det handlar alltså om att ledningen blir för varm. Det blir en effektutveckling i din ledning på ca. 7w per meter ledning. Låter inte så mycket, men om röret får dålig kylning så räcker dt för att bygga upp en temperatur på kanske 100 grader inne i röret. Ledningen komme inte att brinna första timmen, men plasten i isoleringen kommer sakta men säkert att brytas ned av värmen (den tål 70 grader). Efter en tid (kanske flera år) så börjar den nedbrutna plasten att förkolna, kol leder ström, det blir ännu varmare pga, den begynnande kortslutningen och efter 5-10 år så brinner det.

Hur nära varandra får trafos sitta?'

Har inte tillverkaren specificerat något avstånd i installationsanvisningen så räcker det med att se till att det enkelt kan cirkulera luft runt kanter och ovansida. Dvs att sätta dem kloss är olämpligt då de kommer att värma varandra. Vid full belastning så kan dom bli ganska varma.

Jaha, nu har "elektrikern" varit här och fixat lite på vinden. 210W trafo är nu flyttad och då jag inte kan hitta den någonstans utgår jag ifrån att han har satt den i en potta - dvs den potta som hör till den första av tre dubbelspottar som denna trafo försörjer. Jag vet att man kan sätta trafos i pottor eftersom maxel-mannen sa att det gick att göra men samtidigt så står det i installationsanvisningen att min avstånd från spott till trafo ska vara 30 cm och spotten sitter ju i mitten av en potta som mäter 30x30. Dock finns en bild bifogad pottan att man kan placera trafon där.

Vad är korrekt?

Om den nu sitter där vilket den måste göra undrar jag också om det måste vara 2.5 mm kabel mellan de spottar som följer efter den första?

Redigerat:
det kanske funkar att ha trafon i pottan men jag skulle hellre sätta den separat

Problemet med att sätta den i pottan är att det kan bli riktigt varmt där. Och elektronik gillar inte för hög värme. Men det kan ju gå....

De funkar..... Ett tag :)

om du fortfarande har problem med dimmningen så är det ganska troligt att dimmern o trafosarna inte går ihop.
Det är därför du har svårt med max läget.
Jobbar själv som elektriker o skäms när man ser hur han har gjort på vinden. Jag skulle nog kräva att han skulle få göra om installationen.

Lycka till!

Mvh Jocke

Nu har han kopplat in den andra 105 trafon och "ljus var det här" Jösses vilken skillnad.Dock har han inte satt den inom max-avståndet 2m utan kanske drygt 3. Nu vill vi dock bara ha klart allt och sedan ta hit vår vanliga el-kille till hösten som skall installera jordfelsbrytare och då se ifall något ytterligare behöver göras.

Dimmern fungerar nu som den ska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.