Kan allt det här förklara varför dimmern beter sig som den gör?

Om samma "elektriker" har kopplat dimmern så kan de nog förklara de hela :)
Ta mera bilder, och om dom inte vill åtgärda felen (gratis) ta dit din vanliga elektriker och be han fakturera den andra firman.. Ser som sagt ut som vilken hemmapulare som helst.. Eller många hemmapulare iaf i detta forum skulle säkert göra de bättre :)
Blå och Gulgrön fk ut till spottarna?? och de ser ju inte så snyggt ut, även om de nu är på en vind så kan man ju ändå inte göra hursomhelst.. Är dessa kopplingar helt öppna för åtkomst? Isåfall kan de lätt sluta fungera när någon liten gnagare varit i farten.. eller i värsta fall börja brinna.

Jag har hela tiden förutsatt att det satt gömt i ett tak. Är det på en vind som är åtkomlig så är det ju inte helt käckt med grundisolerad kabel som går att fingra på...

De sitter på en takstol på vår krypvind. Men så sitter även en annan trafo som vår vanliga egna elektriker satt till några andra spottar. Det trodde jag inte var något konstigt.

" Blå och Gulgrön fk ut till spottarna?? "

Vad ska det vara egentligen blå och brun?

Om nu elektrikern fixar till så som jag vill ha det med en 210 W trafo på ett ställe en 105 på ett ställe och en annan 105 W på ett tredje ställe. Kopplas då dessa ihop på det vis som de görs nu också fast med betydligt större avstånd emellan?

Jag kan för mitt liv inte förstå varför han gjort som han gjort. Det är ju jag som betalar (löpande timmar) och så himla mycket mer jobb kan det väl inte vara att sätta trafo med större avstånd?

Det finns säkert tio trådar i elforumet om hur man kopplar in spots och trafos. All information om hur dom ska kopplas finns där, men det är inte rimligt att du ska behöva förse din elektriker med information om hur det ska gå till. Nuvarande elektriker saknar kompetens - BYT.

Som regel får inte grundisolerad kabel (dvs FK tex) finnas tillgänglig så att man kan nå den utan att lossa ett doslock eller ta isär en kabelkanal, jag vet inte om det finns undantag för montering på vind, det får någon behörig svara på.

Ja, trafosarna kopplas ihop på primärsidan.

Vilka färger som ska användas från trafo till spottarna finns det några olika bud på, sök på forumet, men det ska garanterat inte vara gulgrön.

olika regler i europa, vet inte hur reglerna är i polen.

Men byt elektriker.

Om det alls var en elektriker...

Kabeln som går från den ena till den andra på primärsidan är så vitt jag kan se en vanlig lampsladd, trroligen 0,75 kvmm (svårt att se), en sådan får aldrig användas i en fast installation.

Och som sagt hela utförandet ser ut som ett sämre hempul. Färgvalet på sekundärsidan är direkt upprörande, fast jag vet inte om dte är förbjudet med gulgrön i en 12V installation, men jag tror det.

Om tranformatorerna har begränsning till 2m på sekundärsidan så är det det som gäller, det går inte att säkerhetsmässigt kompensera med grövre kablar, TIllverkarens restrikltioner måste följas. Och som sagt 210w 12V ut i 1,5mm är direkt farligt oavsett hur långt det gäller.

hempularen skrev:
Kabeln som går från den ena till den andra på primärsidan är så vitt jag kan se en vanlig lampsladd, trroligen 0,75 kvmm (svårt att se), en sådan får aldrig användas i en fast installation.

Och som sagt hela utförandet ser ut som ett sämre hempul. Färgvalet på sekundärsidan är direkt upprörande, fast jag vet inte om dte är förbjudet med gulgrön i en 12V installation, men jag tror det.

Om tranformatorerna har begränsning till 2m på sekundärsidan så är det det som gäller, det går inte att säkerhetsmässigt kompensera med grövre kablar, TIllverkarens restrikltioner måste följas. Och som sagt 210w 12V ut i 1,5mm är direkt farligt oavsett hur långt det gäller.
Jag förstår inte riktigt det här sista med att 210 W 12 V i 1.5mm är farligt. Eller rättare sagt jag är övertygad om att du har rätt men vad innebär det i praktiken. Trafon ska ju kunna belasta 210 W 12V, krävs det då grövre kabel på sekundärsidan. Jag tog en titt på vad vår vanliga elektriker från större elfirma gjort med andra spottar + trafo men jag kunde inte se att de var grövre kablar men det fanns ju förstås en färgskillnad på kablarna och så är det sammanlagda watt-talet på de spottarna bara 140W.

Enlit tillverkare står det huvuströmsledning: PVC-rör eller flat kabel, tvärsnittsyta 0.75-2.5mm2
Utgående ledning:Tvärsnittsyta 0.75-2.5 mm

Redigerat:
el_richard skrev:
olika regler i europa, vet inte hur reglerna är i polen.

Men byt elektriker.

Om det alls var en elektriker...
mnja, reglerna inom EU är tämligen lika och de senaste elinstallationsreglerna är ett steg i harmoniseringen av dem.

Redigerat:
hempularen skrev:
Gul/grön är skyddsjord även i lågvoltsinstallationer där skyddsjord används.

I=P/U ger 210W/12V=17,5A, om man nu översätter det till 230V system så blir det 4mm2 area! men det är ju vad tillverkaren av trafon skriver i installationsanvisningen/bruksanvisningen som gäller! sen skadar det ju inte om man har grövre area!

pellefant skrev:
I=P/U ger 210W/12V=17,5A, om man nu översätter det till 230V system så blir det 4mm2 area! men det är ju vad tillverkaren av trafon skriver i installationsanvisningen/bruksanvisningen som gäller! sen skadar det ju inte om man har grövre area!
Men betyder det alltså att det från trafo till spot ska vara grövre kabel på 210W trafo, och är det ok med 1.5 mm på 105 W trafo.

Nu när byggfirman försett oss med en sådan ursäkta ordvalet Skitsnubbe till elektriker eller vad han nu är så vill jag kunna kontrollera det jag kan.

Och är det ok med 1.5mm från trafo till trafo?

Inte måste väl alla trafo dras separat till dimmer utan det räcker med att en kopplas in om de andra trafo kopplas ihop?

Redigerat:
mikael72 skrev:
Men betyder det alltså att det från trafo till spot ska vara grövre kabel på 210W trafo, och är det ok med 1.5 mm på 105 W trafo.---------det beror ju lite på hur det är kopplat men med maxbelastningen med en kabel som går vidare från downlight till downlight så ska den vara tillräckligt grov, har man en separat kabel till varje ljuskälla så brukar man använda den som följer med ljuskällan

Nu när byggfirman försett oss med en sådan ursäkta ordvalet Skitsnubbe till elektriker eller vad han nu är så vill jag kunna kontrollera det jag kan.

Och är det ok med 1.5mm från trafo till trafo?-----ja det borde det vara om det nu inte är säkrat med mer än 10A på primär,dvs i elcentralen.

Inte måste väl alla trafo dras separat till dimmer utan det räcker med att en kopplas in om de andra trafo kopplas ihop?-----------ja det räcker med en "dimmertråd" från dimmern upp till trafona.
har elektrikern satt "pottor" över downlightsen? om det nu är infällda i taket? eller är det utanpåliggande spotlights, dvs lamparmaturer på tex en skena?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.