Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Måste vara "ren planka"? Så en planka går bra, men inte träreglar? Eh?

S
ja precis!
som jag skrev: att lösningen med plåt-minerit ej går!
limträ får ej användas!!!

Nu förstår jag inte alls. Vad menar du är skillnaden mellan en planka och en regel? Påstår du att det är tillåtet med plankor bakom gipsen men ej reglar..?

S
men läs!!
nu förstår jag ej inte att du ej förstår? EH?
limträ får aj finnas bakom utan ersättas med planka!

Kan vi avsluta detta med att vi hoppas på tydligare regler för oss vanliga människor? Det är så lätt att förbjuda saker men sen är det väl inte meningen att vi på exempelvis detta forum ska mer eller mindre behöva gissa oss fram till bästa lösningen. Det verkar som byggvaruhusen, husfabrikanter, försäkringsbolag mfl inte kan ge oss konsumenter en bra ekonomiskt hållbar vägledning.

Speedomac, en planka är gjord av trä. En regel är gjord av trä. Får man ha plankor bakom, men inte reglar menar du? Vad exakt är skillnaden mellan en planka och en regel?

Vi pratar alltså inte om limträ nu.

K
Vad är skillnaden på regel och planka då? Det är väl bara dimensionen?

Börjar låta som om det glöggas lite i stugorna runt om i landet ;)

S
om ett limträ går som bärande i väggen för uppgift av bjälklag m.m.
då måste man slå ihop plankor som bärare.

ja skillnaden mellan en planka å en regel borde du väl veta som snickare? glöggen slut?
planka tar vid vid 5" och uppåt, innan regel....

Jo, jag vet vad skillnaden är, bara dimension.

Och alltså påstår du att skivmaterialet får sitta direkt på trävirke, om dimensionen är så pass grov att det räknas som en planka och inte en regel. Tycker du att det låter rimligt?

K
speedomac skrev:
ja skillnaden mellan en planka å en regel borde du väl veta som snickare?
Jag vet inte om det var menat till mig, men nej, jag är inte snickare och jag håller mig fortfarande till vad jag skrev tidigare. Kanske tom lite mer nu.

Varför borde snickare ha någon slags behörighet för våtrum? Det skulle kanske visa att de åtminstonde hade nåt hum om vad som gäller med regelverk och liknande.

S
ktm
nej ej till dig!!
pratade me arbkamraten nu som jobbar på BBM!!
han e även på samma bygge!!

nu till problemet igen!
på plåtreglarna skulle det sitta en tätningslist som sen skulle gå ut mellan skarvarna på mineriten!
detta funkade ej då skiten ej går att skruva fast i plåt. denna ide kom från BBV!

jon
skärp dig nu!

när använder du träreglar som liggandes för bärande av träbjälklag??? låter det rimligt?
skulle ej våga bo i ditt hus....

S
jon
sen angående reglar i väggen är kortlingar. det får man ha!
man kan ej skruva upp badrums möbler i plåt!! drar ej bra! säkerheten!

acme du e kung!!!

speedomac skrev:
jon
skärp dig nu!

när använder du träreglar som liggandes för bärande av träbjälklag??? låter det rimligt?
skulle ej våga bo i ditt hus....
Men herregud, vad pratar du om nu, bjälklag? Vi diskuterar ju vad skivmaterialet på vägg ska sitta på!

För att vara så tydlig som jag någonsin kan: I badrumsväggar, menar du att skivmaterialet inte får sitta på träreglar, men på plankor går bra? Jag har försökt förstå vad du menar, och jag kan inte med yttersta ansträngning förstå det du skrivit som någonting annat än detta.

K
speedomac:
Att han jobbar på BBM säger ingenting annat än, just, att han jobbar där och får lön från dem så jag förstår inte hur han kom in i bilden för det var helt ovidkommande.
I BBV står det ingenting om tätning av minerit. Montering av skivor skall ske efter tillverkarens anvisningar.
Jag tycker definitivt att du ska ta och läsa BBV.

S
ja vi pratar väggar lr??
ett limträ ligger i en vägg??
får ej vara det i BADRUM!
skivorna sitter på en vägg?
tänk!

ktm
konceptet med mineritskivorna är såhär: plåtregel-tätningslist-mineritskiva där tätningslisten går emellan skivkanten enligt TILLVERKAREN!..
ta reda på fakta om konceptet innan du vräker ur dig...
ja BBM han får lön jha å vad har det med saken med detta att göra? BBV får väl lön me? får du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.