10 929 läst ·
48 svar
11k läst
48 svar
Nya reglerna för badrumsskivor
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan vi avsluta detta med att vi hoppas på tydligare regler för oss vanliga människor? Det är så lätt att förbjuda saker men sen är det väl inte meningen att vi på exempelvis detta forum ska mer eller mindre behöva gissa oss fram till bästa lösningen. Det verkar som byggvaruhusen, husfabrikanter, försäkringsbolag mfl inte kan ge oss konsumenter en bra ekonomiskt hållbar vägledning.
S
speedomac
Bannad
· västra götaland
· 57 inlägg
speedomac
Bannad
- västra götaland
- 57 inlägg
om ett limträ går som bärande i väggen för uppgift av bjälklag m.m.
då måste man slå ihop plankor som bärare.
ja skillnaden mellan en planka å en regel borde du väl veta som snickare? glöggen slut?
planka tar vid vid 5" och uppåt, innan regel....
då måste man slå ihop plankor som bärare.
ja skillnaden mellan en planka å en regel borde du väl veta som snickare? glöggen slut?
planka tar vid vid 5" och uppåt, innan regel....
Jo, jag vet vad skillnaden är, bara dimension.
Och alltså påstår du att skivmaterialet får sitta direkt på trävirke, om dimensionen är så pass grov att det räknas som en planka och inte en regel. Tycker du att det låter rimligt?
Och alltså påstår du att skivmaterialet får sitta direkt på trävirke, om dimensionen är så pass grov att det räknas som en planka och inte en regel. Tycker du att det låter rimligt?
Jag vet inte om det var menat till mig, men nej, jag är inte snickare och jag håller mig fortfarande till vad jag skrev tidigare. Kanske tom lite mer nu.speedomac skrev:
Varför borde snickare ha någon slags behörighet för våtrum? Det skulle kanske visa att de åtminstonde hade nåt hum om vad som gäller med regelverk och liknande.
S
speedomac
Bannad
· västra götaland
· 57 inlägg
speedomac
Bannad
- västra götaland
- 57 inlägg
ktm
nej ej till dig!!
pratade me arbkamraten nu som jobbar på BBM!!
han e även på samma bygge!!
nu till problemet igen!
på plåtreglarna skulle det sitta en tätningslist som sen skulle gå ut mellan skarvarna på mineriten!
detta funkade ej då skiten ej går att skruva fast i plåt. denna ide kom från BBV!
jon
skärp dig nu!
när använder du träreglar som liggandes för bärande av träbjälklag??? låter det rimligt?
skulle ej våga bo i ditt hus....
nej ej till dig!!
pratade me arbkamraten nu som jobbar på BBM!!
han e även på samma bygge!!
nu till problemet igen!
på plåtreglarna skulle det sitta en tätningslist som sen skulle gå ut mellan skarvarna på mineriten!
detta funkade ej då skiten ej går att skruva fast i plåt. denna ide kom från BBV!
jon
skärp dig nu!
när använder du träreglar som liggandes för bärande av träbjälklag??? låter det rimligt?
skulle ej våga bo i ditt hus....
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Men herregud, vad pratar du om nu, bjälklag? Vi diskuterar ju vad skivmaterialet på vägg ska sitta på!speedomac skrev:
För att vara så tydlig som jag någonsin kan: I badrumsväggar, menar du att skivmaterialet inte får sitta på träreglar, men på plankor går bra? Jag har försökt förstå vad du menar, och jag kan inte med yttersta ansträngning förstå det du skrivit som någonting annat än detta.
speedomac:
Att han jobbar på BBM säger ingenting annat än, just, att han jobbar där och får lön från dem så jag förstår inte hur han kom in i bilden för det var helt ovidkommande.
I BBV står det ingenting om tätning av minerit. Montering av skivor skall ske efter tillverkarens anvisningar.
Jag tycker definitivt att du ska ta och läsa BBV.
Att han jobbar på BBM säger ingenting annat än, just, att han jobbar där och får lön från dem så jag förstår inte hur han kom in i bilden för det var helt ovidkommande.
I BBV står det ingenting om tätning av minerit. Montering av skivor skall ske efter tillverkarens anvisningar.
Jag tycker definitivt att du ska ta och läsa BBV.
S
speedomac
Bannad
· västra götaland
· 57 inlägg
speedomac
Bannad
- västra götaland
- 57 inlägg
ja vi pratar väggar lr??
ett limträ ligger i en vägg??
får ej vara det i BADRUM!
skivorna sitter på en vägg?
tänk!
ktm
konceptet med mineritskivorna är såhär: plåtregel-tätningslist-mineritskiva där tätningslisten går emellan skivkanten enligt TILLVERKAREN!..
ta reda på fakta om konceptet innan du vräker ur dig...
ja BBM han får lön jha å vad har det med saken med detta att göra? BBV får väl lön me? får du?
ett limträ ligger i en vägg??
får ej vara det i BADRUM!
skivorna sitter på en vägg?
tänk!
ktm
konceptet med mineritskivorna är såhär: plåtregel-tätningslist-mineritskiva där tätningslisten går emellan skivkanten enligt TILLVERKAREN!..
ta reda på fakta om konceptet innan du vräker ur dig...
ja BBM han får lön jha å vad har det med saken med detta att göra? BBV får väl lön me? får du?