Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K
speedomac: Inget illa menat, men jag skulle rekommendera dig att läsa t.ex. BBV så blir det inte så förvirrande med massa faktafel.

En allmän fråga som jag funderat på länge:
Plattsättarna har BKR. Mattläggarna GVK. Rörisarna Säker Vatten.
När kommer det någon slags våtrumsbehörighet eller liknande för snickare?

S
hej!!!
nope fel...
ej organiskt matrial i anslutning till skivan...!!!

nej DU får ej har dubbla tätskikt.....
idag är stommen vanligtvis i 7", iso 170 mm. där plastar man för att sedan ha 2"2" igen liggandes där man kan dra all el så ej diff spärren skadas.... sen iso i mellan 45mm!!!
MEN, har du då badrum i anslutning mot en sådan vägg FÅR du ej ha plasten i väggen där!!!
THATS IT!!!

varför skall snickarna ha våtrumsbehörighet?????????

mvh
speedomac

Om fukt ändå skulle tränga igenom tätskiktet finns risk att denna fortsätter ut i konstruktionen och orsakar allvarliga skador om man inte har ångspärr. Jag tänker ha ångspärr, ordentligt tätskikt samt ventilera 45mm luftspalten in i rummet.

S
nu pratar du på att OM det läcker igenom iaf då skall du ha plast????

ok om det läcker igenom ditt tegeltak skall du då ha nytt tegel igen för att ifall det läcker igenom?????

DET SKA EJ LÄCKA IGENOM OM MAN GÖR ALLT RÄTT!!!!!!!
plasten SKALL bort på ytterväggen där badrummet är... du får kondens imellan!!!!!! detta har EJ me att OM det läcker igenom!!!!!:eek:

samma gäller även detta om du har ett äldre hus, å vill tilläggs isolera. man skall egentligen göra det utifrån men man kan lägga typ en 45mm inne me, MEN: många drar på en plast här å vad händer då???????

du flyttar in diffen längre in å vips du får kondens i väggen!!!!
sen kan man då fundera på varför man kan lägga en 45mm framför plasten i nybyggt hus???
man kan i detta läget när man bygger nytt isolera framför plasten om man ej överskrider mer än 30% av väggen totala iso!!!

ring ditt försäkringsboolag å kolla efter!!!!

tjoooo
speedomac

Speedomac, jag vet inte hur jag ska argumentera mot det du skriver. Du har fel, och jag kan inte annat än hänvisa till BBV och BBR. Det florerar en massa rykten i branschen som beror på att så få faktiskt har läst reglerna utan mest får höra saker från kolleger, och du verkar höra till denna skara. Jag har hört väldigt många felaktiga rykten vid det här laget, men att man inte skulle få ha träreglar bakom är nog det absurdaste och mest grundlösa hittills. Och visst får man ha diffusionsspärr, ett av skälen till att kravet på ånggenomgångmotståndet skärptes var just för att man skulle kunna behålla plasten bakom. Har du någon annan källa som kan styrka det du påstår så får du gärna ange den.

Du har helt rätt jag är inte snickare. Jag är byggingenjör. Mitt resonomang bygger jag på tester jag läst från försök och rapporter från lunds universitet men om du har erfarenheter som motbevisar detta är jag öppen för förslag utan att du behöver vara otrevlig.

S
Fef!!!
ej meningen att gå på!!!
saken e den att alltför många här i samhället kan va snickare!!!
menar: bara för jag har gipskniv på mig kan jag ej vandra in på sahlgrenska sjukhuset å börja operera hjärtpatienter???
det jag skriver ÄR korrekt!!!!

jon_h!!!

hmm vet ej hur JAg skall förklara heller!!!
vi fick oss ett*frispel* när vi fick veta varför man ej fick ha träreglar som då e organiskt matrial enbart bakom mineritskivan!!!
pltschefen blev vansinnig av denna lösning som kommer från dina förkortningar av byggnads!!!
väggen blev svajig med plå å minerit då kaklet hade spruckit!!!

sen det där pratet du säger med : oss kollegor stämmer ej??
bullshit....

EX:
vänder på saken å säger: dom som ritat denna skiten på ritningen kan gladeligen komma ut hit å bygga så skall jag sitta jämte å skratta!!!

saken e den att vi på bygget löser jämt byggnads å arkitetens finurliga ide. som han/hon ej vet hur man skall lösa men RITAT in!!!

slängde hela konceptet å kör nu tradionellt igen !!!!!!

mvh
speedomac

speedomac skrev:
hmm vet ej hur JAg skall förklara heller!!!
Jag stöder mina uttalanden med källor. Om du vill övertyga så föreslår jag att du hänvisar till var detta står. Allvarligt, har du läst reglerna i fråga, eller kan du åtminstone tänka dig att göra det så att vi får slut på den här absurda diskussionen?

För övrigt har du PM som jag inte tror att du har läst.

S
jon_h
jag har samma källor!!!!
därför jag skrev att vi la ner detta å gick tbx till vanliga med 2 lager gips med 45 c/c!!!
sen e det jag ej vet vad du ej fattade? reglarna lr dubbla fuktspärrar?

har du läst ditt PM???
mvh
marcus pettersson

K
Byggnads har inget med BBV, BBR eller liknande att göra. Byggnads är ett fackförbund.

Ja du... varför borde snickare ha någon slags behörighet för våtrum? Om alla andra yrkesgrupper har det så ser jag det som en anledning till att snickarna också borde ha det. Det skulle kanske visa att de åtminstonde hade nåt hum om vad som gäller med regelverk och liknande.

Att som du skriver traditionellt c/c 45 och dubbelgips vet jag inte. På c/c 45 räcker det med enkelgips för att uppnå böjstyvheten för keramik. Dubbel krävs dock på c/c 60.

speedomac skrev:
jon_h
jag har samma källor!!!!
därför jag skrev att vi la ner detta å gick tbx till vanliga med 2 lager gips med 45 c/c!!!
sen e det jag ej vet vad du ej fattade? reglarna lr dubbla fuktspärrar?

har du läst ditt PM???
mvh
marcus pettersson
Jag förstår inte, sätter ni gipsen på stålreglar då? Grejen är ju att gipsen är den som blir förbjuden enligt BBV från nästa sommar, men träreglar är fullt tillåtet och kommer så vara i fortsättningen.

Sedan tror jag att jag lyckats förstå allt du velat ha sagt, det handlar inte om att jag inte förstår, utan om att du har fel i båda fallen.

Och jepp, fick ditt PM nyss.

S
jon_h skrev:
Jag förstår inte, sätter ni gipsen på stålreglar då? Grejen är ju att gipsen är den som blir förbjuden enligt BBV från nästa sommar, men träreglar är fullt tillåtet och kommer så vara i fortsättningen.

Sedan tror jag att jag lyckats förstå allt du velat ha sagt, det handlar inte om att jag inte förstår, utan om att du har fel i båda fallen.

Och jepp, fick ditt PM nyss.

nja du!

du får bygga hur du vill!
man har aldrig dubbla diff spärrar då man får kondens imellan.
angående mineriten IGEN!
ja vi kör med gipsen då vi ringt in till BBV å nämnt detta med plåt-minerit. dom VISSTE ej att det INTE funkade!
Där e problemet!!!
dom sa att nej ej trä bakom mineriten!

orkar ej förklara mera nu!

god jul på dig jon.

K
Undra om det inte föreligger ett missförstånd nu.
BKR har säkert menat att trä typ OSB, plyfa inte är ok bakom gipsen. Det vill de inte ha, men sen har det feltolkats att det gäller reglarna också.

Nej, kondens kommer inte av sig själv. Det krävs ett fukttillskott av för att kondens ska uppstå.

Byggkeramikrådet sade garanterat att man inte får ha träbaserade skivor eller råspont bakom skivmaterialet, vilket man inte får enligt BBV. Att man inte får ha träreglar är ett missförstånd.

S
ktm250!!

precis, ej osb lr plyfa bakom minerit, även gällande träreglar fick vi som svar!!!
samma sak gäller att man ej får ha limträ m.m bakom skivan!!
måste vara ren planka!
samt kortlingar samma sak!!!

mvh mackan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.