Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Den förste maj 2008 får jag min leverans av en fiskarhedenvilla(Vråken). Den 1 juli kan plattsättaren börja jobba.Jag frågade min hussäljare vilken typ av våtrumsskivor som medföljer med tanke på de nya reglerna.Han svarade att det blir de vanliga gipsskivorna men att det medföljer en våtrumsmatta speciellt framtagen för väggarna som är ogenomtränglig för fukt och på den sätter man kaklet. Detta skall enlig honom vara tillåtet även med de nya regl

...ja det är ju ett undantag 1 år fram från 1 juli 2007. Men visst känns det otroligt konstigt & du kan ge dig på att ett försäkringbolag kommer strula om nå't händer. Statistiskt sett är ju ett nybyggt hus dessutom troligare drabbat av en fuktskada så jag hade kämpat med näbbar & klor...

Bygger man med matta så följer man ändå inte BBV. Det finns inga mattor som är godkända enligt de branschreglerna som tätskikt under keramik, helt enkelt för att ingen leverantör har tagit fram ett system som de låtit Byggkeramikrådet testa. Enligt branchreglerna GVK däremot så är det okej med matta under, om leverantören godkänner mattan för detta ändamål. Och enligt GVK så är det okej med vanlig gips. Handlar alltså om vilka regler man följer, man är inte tvungen att följa BBV.

Jag har tyvärr lite svårt att hänga med här. Är det lagligt eller olagligt att använda gipsskivor efter den 1.7-08.Eller är det så att man får använda gipsskivor men att inget försäkringsbolag kommer att ersätta ev. mögelskador? Finns det inga enkla svar på min fråga?

Det är lagligt.

Huruvida försäkringsbolagen kan neka ersättning på grund av att man använ kartonggips efter detta vet jag inte. De kan knappast göra det om man har matta (alltså utan keramik på), men de kan kanske göra det om man använder ett vanligt tätskikt klätt med keramik.

Jag föreslår att du helt enkelt ringer ditt försäkringsbolag och hör vad de säger.

P
Det finns ingen lag som förbjuder gips. Bara ett branschorgans rekommendationer (BBV).
Jag har stött på skadereglerare som förespråkar matta som tätskikt (i enlighet med GVK), men samtidigt så brukar bolagen hänvisa till gällande branschregler, och då menar man oftast BBV om det gäller keramik.

Detta var intressant. Jag vet inte varför, men jag har definitivt fått den uppfattningen att detta var nya, obligatoriska lagar,regler, utfärdade av myndigheterna. Jag kan förstå att försäkringsbolagen kan ha ett stort intresse av att minimera fukt-och mögelskadorna, men jag kan inte riktigt försstå varför branschen skulle lägga ner så stort arbete på detta. Om jag har förstått det senaste inlägget rätt så är det helt och hållet upp till mig själv att använda de material jag önskar, även efter 1 juli?

Nja, vissa krav står i BBR, Boverkets byggregler, och är tvingande vid nybyggen. Till exempel ånggenomgångsmotståndet hos tätskiktet om man inte gör en särskild fuktdimensionering som visar att det går bra med mindre än så. Men kartonggips förbjuds inte där.

Som sagt, ring ditt försäkringsbolag.

Enl. mitt förs.bolag (Folksam) är det ok med gips till 1/7 -08 gör man ngt fel ersätter de ändå men självrisken höjs till 10000. Svåra regler..jag tänker sätta gips och tätskiktsmatta bakom kakel vid dusch. Aldrig att jag betalar över 500kr st för mineritskivor! Man ska nog dock vara väldigt noga med att gipsen har lagrats på rätt sätt så man inte bygger in redan fuktiga skivor. Att minerit ska vara så dyrt är för mig obegripligt-det är ju betong, näst intill gratis att tillverka!

Enl. Folksam är gips tillåtet t.o.m 1.7. Men sen då ...Fick du något besked om det?

Vad jag förstod så är det våtrumsgips, minerit, aquapanel och andra oorganiskaskivor som gäller sen. Det som enligt mig är konstigt är om man skulle ha ett 100m2 stort badrum så måste man ha de "nya" skivorna överallt på vägg, men i taket är det tydligen ok med gips!? Även direkt över duschplats. Jag tycker det borde vara motiverat med oorganiska i yttervägg där man har dels ett tätskikt och en ångspärr samt där motsvarande gäller i tak. Känns som att det blir billigast att hoppas på det bästa och köra med gips överallt och ta en ev. vattenskada i stället för att lägga en halv förmögenhet på ex. minerit. Det skall tilläggas att jag blev kopplad runt halva sverige till fem olika personer på Folksam innan jag kunde få ett någorlunda vettigt svar.

Jag skall försöka sammanfatta de inlägg som kommit så här långt och så får vi se om jag har förstått någonting överhuvud taget. Jag får använda vilket material jag vill men försäkringsbolagen kanske kommer att sätta sig på tvären, antinget inte betala ut någon ersättning alls vid skada eller ha en förhöjd självrisk. Men det verkar inte som dom heller har tänkt igenom av senaste inlägget att döma. Tack för svaren. God Jul

Det finns väl ändå ingen möjlighet att få ett försäkringsbolag att betala för en fuktskada,
deras försvar är ju att det måste vara fackmannamässigt utfört.

Fuktskada = Ej fackmannamässigt utfört.

Den man skulle kunna få pengar från är den som utfört arbetet och inte gjort ett riktigt jobb
det är väl därför man skall anlita en behörig våtrumsinstallatör och få garanti på utfört arbete?

S
hej!!!

vi har detta problemet nu me på jobbet vilket matrial som skall användas...
hmm datum m.m e jag kass på men: GIPS får ej användas mera då en cement skiva*lik* minerit skiva skall användas som redan är primad för att man sen kan gumma direkt på. detta e av erfarenhet rena skiten!!!
den är 8 mm tjock och bakom skall det reglas 45c/c med plåtreglar.
problemet här är att det finns ej skruvar som drar åt skivan å drar i plåt! träreglar får ej användas, organiskt mtrl.
väggen blir svajig m.m man tror ej detta e sant. vi har tagit upp frågan nu på högre distanser å har nu tatt ner denna skite å slängt det.
visst man får ej använda gips men varför inte???????????????????????????
kanon mtrl då man bygger.
varför detta blivit sånt tjöt om detta med badrum kan vi tacka martin timell effekten med.
alla dessa *duktiga * pappor i hemmet skall visa frugan.
ta mig som ex: jag e en erfaren snickare å bygger villor i massor. har gips kniv på mig. jag kan ej gå in på sahlgrernska sjukhuset å börja operera för jag har kniv på mig???
folk köper rusta maskiner, sågar m.m å tror dom e snickare... jaja tbx till ämnet lite igen....

vi kör nu med traditionella: 2 lager gips på c/c45.
saken e den att gör man nu jobbet korrekt å lite till som plattsättare så kommer EJ fukt igenom. thats it no prob!!!
MEN: en sak skall ni verkligen tänka på och: har ni badrum mot yttervägg å den väggen skall gummas så får man ALDRIG plasta ytterväggen innanför gipsen.
i detta läge har ni då gjort 2 st fuktspärrar å kan då i detta skede få kondens mellan å då kan det bli svartmögel!!!!!!!

hoppas ni fått lite hjäp på traven!!!!
mvh
speedomac

http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
http://www.minhembio.com/speedomac/154025/
http://www.minhembio.com/speedomac/154025/

Jo, träreglar får visst användas. Vet inte var du fått det ifrån. Och diffusionsspärr går också bra, om tätskiktet uppfyller de nya kraven på ångmotstånd och man har en fuktokänslig skiva mellan de båda täta skikten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.