2 717 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Nya regler räddar par från sanktionsavgift
På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Husägare kom undan sanktionsavgift för svartbygge när de nya byggreglerna trädde i kraft.
Du kan läsa artikeln här: Nya regler räddar par från sanktionsavgift
Du kan läsa artikeln här: Nya regler räddar par från sanktionsavgift
På gott och ont. Ska man vända på resonemanget och riskera att bli lagförd för något som i framtiden är olagligt men lagligt idag?
Till stora delar är det förbjudet i regeringsformen 2:10.Utsättaren skrev:
Dock.
Just retroaktivt höjda byggsanktionsavgifter är lite otydligt för mig. De har beslutats på statlig nivå och statliga retroaktiva avgifter är förbjudna men de tas ut av en kommun. Men de borde nog räknas som statliga avgifter vis-a-vis RF 2:10.
Det kan du bli idag också, dock inte så allvarligt som lagförd men säg att du har ett gammalt hus eller nytt också för den delen där det inte finns någon detaljplan. Efter några år upprättar man detaljplanen som gör då att huset kanske inte följer detaljplanen. Sen efter det ändrar man vad som menas med en del benämningar. Själv varit lite i den sitsen.Utsättaren skrev:
Hus från ~1907, detaljplan från 1922, 2011 ändrade man vad som menas med en del saker. Då kan man hamna i sitsen med ett hus som inte har ett planenligt utgångsläge. Kommunerna rycker bara på axlarna åt det och säger att vi kan inget göra också...
Fast i det här fallet står det explicit i den nya lagen att den gäller gamla tillsynsärenden i vissa fall:
Övergångsbestämmelse, plan- och bygglag (SFS 2025:974) pkt 2
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för ärenden som har påbörjats före ikraftträdandet och mål och ärenden som avser överklagande och överprövning av sådana mål och ärenden till dess målet eller ärendet är slutligt avgjort. I fråga om tillsynsåtgärder och påföljder med anledning av en åtgärd som innebär en överträdelse av de äldre bestämmelserna, ska dock de nya bestämmelserna tillämpas om åtgärden enligt de nya bestämmelserna inte är en överträdelse eller leder till en lindrigare påföljd.
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för ärenden som har påbörjats före ikraftträdandet och mål och ärenden som avser överklagande och överprövning av sådana mål och ärenden till dess målet eller ärendet är slutligt avgjort. I fråga om tillsynsåtgärder och påföljder med anledning av en åtgärd som innebär en överträdelse av de äldre bestämmelserna, ska dock de nya bestämmelserna tillämpas om åtgärden enligt de nya bestämmelserna inte är en överträdelse eller leder till en lindrigare påföljd.
Äntligen något bra i det här jävla skitlandet.useless skrev:
Fast i det här fallet står det explicit i den nya lagen att den gäller gamla tillsynsärenden i vissa fall:
Jag har inte sett något om att marklov inte skulle krävas och det är fritt fram att förändra det hur man vill. Men du får gärna länka till det isfMaalox skrev:
Utanför detaljplan krävs ju inte marklov, därav att jag grubblade lite på hur detta potentiellt kan utspela sig runt om i landet.
Eller är det så att murar upp till 120cm kräver exempelvis medgivande från granne för att lovplikt skall utgå, om åtgärden är närmare är 4,5m?
Eller är det så att murar upp till 120cm kräver exempelvis medgivande från granne för att lovplikt skall utgå, om åtgärden är närmare är 4,5m?
@Claes Sörmland från ditt perspektiv, kan jag gladeligen ge mig ut och beställa 50 pallar Leca samt 600 lass med fyllnadsmassor?Maalox skrev:
Jag kan se hur en sådan här åtgärd kan komma att prövas mot andra delar av lagtexten, exempelvis 2 kap 9 § om betydande olägenheter. Men sett isolerat och i frånvaro av detaljplan/områdesbestämmelser, finns det legala hinder enligt de nya reglerna?
Muren kräver ej bygglov för att uppföras utom detaljplan. Om muren överstiger 120 cm och i någon del är inom 4,5 m från en gräns, t ex en fastighetsgränsen, servitutsgräns, rättighetsgräns, väg eller liknande så krävs bygglov även utanför detaljplan. Detta bygglovskrav kan undanröjas med skriftliga grannemedgivanden.Maalox skrev:
@Claes Sörmland från ditt perspektiv, kan jag gladeligen ge mig ut och beställa 50 pallar Leca samt 600 lass med fyllnadsmassor?
Jag kan se hur en sådan här åtgärd kan komma att prövas mot andra delar av lagtexten, exempelvis 2 kap 9 § om betydande olägenheter. Men sett isolerat och i frånvaro av detaljplan/områdesbestämmelser, finns det legala hinder enligt de nya reglerna?
Vad gäller att ändra marks höjd utanför detaljplan krävs ej marklov om områdesbestämmelser ej påkallar det.
(Sen finns ju miljöbalken också att tänka på vid uppfyllningar med massor och LECA.)
@Claes Sörmland dagens avgörande från MÖD gav ett tydligt prejudikat gällande ovan.
Klicka här för att svara