I ena rummet så finns denna specialkonstruerad radiator. Den är böjd längst med burspråket och är en ”äldre variant” av radiator vad jag förstår. Detta är den enda av denna typ i huset varav resten är de tjockare mer moderna lätta konstruktionerna. Generellt så är det bra värme i huset förutom just i detta burspråk. Hela elementet blir varmt och så men antar att det helt enkelt är underdimensionerat för rummet (vet inte varför alla andra byttes ut men ej denna?). Förutom att isolera bättre så kanske en skulle kunna byta ut till ett modernare som avger mer värme? Kanske en stor eller tre mindre? Hur räknar jag på detta samt hade det varit någon vinst med detta? Nuvarande är ca 70+150+70cm dvs totalt ca 290cm och är ca 17c i rummet medans 20 i huset.

• Böjd specialkonstruerad radiator vid ett burspråk, äldre modell, med omgiven lyskarpa väggar och tyg ovanpå nära en golvmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett sektionsradiator i metall mot en vägg. Radiatorns ribbor och hörn syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…
Tack för svar. Ska eftersöka lite hur jag ska gå vidare då. Kanske blir tre element.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade troligen bytt till Purmo C22 radiatorer, 600+1400+600, med var sitt radiatorkoppel och termostat, yttre radiatorerna har då termostaterna i ytterkan, mittenradiatorn får ha termostat med kapilärrör & mätbulb.
C22 är ett bra alternativ som ger betydligt mer värme
I en uppgradering nyligen med liknande radiatorer valdes "Thermopanel V4 TP22" vilket jag tror är nästan samma. Men med inbyggda ventiler och koppel, så det blir väldigt diskret.
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt Purmo så bör man undvika att seriekoppla radiatorer,
[länk]
Enligt Purmo kan man seriekoppla 2 radiatorer, men inte gärna fler. Den lilla lägre effekt som radiator 2 får kompenseras mer än väl av att den har betydligt högre effekt från början. Men man tappar lite effekt av seriekopplingen.

Men det är ofta inget problem eftersom radiatorerna kan anslutas underifrån. Dvs det är enkelt att ansluta 3st parallellt med någorlunda dolda rör.

Om man vill få det ett snäpp bättre än med 3 separata termostater väljer man elektroniska Termostater/ventiler som kan styras av samma rumstempgivare. Det finns Xst trådar om detta....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.