8 200 läst ·
152 svar
8k läst
152 svar
Nya lägenhetshus i villaområden väcker motstånd och försenar byggandet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Det är ju inte precis så att vem som helst kan välja att bosätta sig på Östermalm inom närtid. Det är alltså i praktiken inte ett alternativ när man är 25 år.A Anders_Nilsson skrev:Absolut inte. Östermalm har mycket hyres men har varit relativt förskonat från problem. Vasastaden i Göteborg likaså även om hela centrala Göteborg får allt mer problem.
Sedan är det extremt intressant att alla förutsätter att man pratar om folks ursprung så fort man diskuterar problem med hyres. Det har inget med saken att göra, utan problemen kommer från folks socialgrupp. Och byggs det hyres så är folk rädda att soc av politiska skäl skall skicka in bidragstagare med problem. Typ Malmö.
På mitt jobb är en tredjedel från Indien men jag ser inte att dessa utgör ett problem. Ej heller turkar eller juggar eller andra utgör ett problem eftersom alla har jobb. Det vi diskuterar är specifikt de som går på bidrag.
Ja, man ser ju en del sådana människor här i tråden.
Instämmer i att nästan alla invandrare inte utgör något problem. Finns väl som sagt inte någon större anledning att tro att nybyggda lägenheter i Örgryte, ett stenkast från Liseberg, skulle gå till de som lever på bidrag.
Medlem
· Halland
· 4 591 inlägg
Lawen Redar har starkt uttryckt att vi måste blanda olika grupper inklusive de med låg inkomst. Finns bra intervjuer med henne där det framgår rätt tydligt vad hon vill.BirgitS skrev:
Det är ju inte precis så att vem som helst kan välja att bosätta sig på Östermalm inom närtid. Det är alltså i praktiken inte ett alternativ när man är 25 år.
Ja, man ser ju en del sådana människor här i tråden.
Instämmer i att nästan alla invandrare inte utgör något problem. Finns väl som sagt inte någon större anledning att tro att nybyggda lägenheter i Örgryte, ett stenkast från Liseberg, skulle gå till de som lever på bidrag.
Och Rosengård by the Sea är ju ett utmärkt exempel.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
problemet är ju att mängden kulturkrockar och skillnader blir mycket mer tydlig när namnlistan på postlådorna i trapphuset ser ut att vara nånstans i mellanöstern och det är 3% familjer med svenska namn.. Det är svårt att skapa intregration till svenska seder bruk och vanor när svenskarna inte är majoritet.. det är simpel fakta..
tittar man på förskolan och har 18 ungar som har arabiska som modersmål och 2 svenska ungar så lär sig dom svenska ungarna arabiska istället för tvärtom..
Samma problematik uppstår på många ställen i samhället..
dom utlandsfödda kommer inte annordna svenskt julbord med julskinka eller surströmmingskiva för att bli svenskar och adoptera våra seder och bruk, vilket dom såklart inte måste men det är bra om man förstår våra seder och accepterar dom..
Skapar man förorter där man helst sätter ihop en massa utlandsfödda från samma del av världen eller med liknande kulutrell bakgrund så flyttar snart dom 2 svenska familjerna därifrån..
Det är logik... inte rassism eller främliingsfientlighet
Sen finns det svenska idioter och utländska
ju förr vi släpper rassist fjantet och istället inser vad problemen är och ofta bottnar i desto fortare kan man ta och försöka lösa problemen och skapa fungerande invandring med intregration i det svenska samhället sen får dom tillbeda vilka gudar dom vill och äta vad dom vill..men det är bra att förstå landet man kommer till hur det funkar och vad som är normalt..
tittar man på förskolan och har 18 ungar som har arabiska som modersmål och 2 svenska ungar så lär sig dom svenska ungarna arabiska istället för tvärtom..
Samma problematik uppstår på många ställen i samhället..
dom utlandsfödda kommer inte annordna svenskt julbord med julskinka eller surströmmingskiva för att bli svenskar och adoptera våra seder och bruk, vilket dom såklart inte måste men det är bra om man förstår våra seder och accepterar dom..
Skapar man förorter där man helst sätter ihop en massa utlandsfödda från samma del av världen eller med liknande kulutrell bakgrund så flyttar snart dom 2 svenska familjerna därifrån..
Det är logik... inte rassism eller främliingsfientlighet
Sen finns det svenska idioter och utländska
ju förr vi släpper rassist fjantet och istället inser vad problemen är och ofta bottnar i desto fortare kan man ta och försöka lösa problemen och skapa fungerande invandring med intregration i det svenska samhället sen får dom tillbeda vilka gudar dom vill och äta vad dom vill..men det är bra att förstå landet man kommer till hur det funkar och vad som är normalt..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Nu handlar artikeln om just några enstaka flerfamiljshus i Örgryte, jag tror inte att det kommer att förvandla Örgryte till ett problemområde. Tror du verkligen det?A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 591 inlägg
Titta på Rosengård by the Sea. Beror helt på vilka man stoppar in. Göteborg är en vänsterstyrd kommun och klassretoriken är stark.BirgitS skrev:
Det räcker med ett par dåliga familjer för att det skall bli ren terror för de kringboende. Problemet är att när terrorn sprider sig börjar folk flytta, priserna sjunker och så flyttar mer problem in.
Angered i Göteborg var ett rätt väl fungerande integrerat område på 80-talet. Idag är det ett ghetto.
Jag tror dock med tanke på vilka som bor i Örgryte idag, dvs folk med inflytande, att problemen kommer att stoppas.
Men det blir nog för dyrt likväl för den fruktade kategorin att flytta in.A Anders_Nilsson skrev:
Det är förvisso större chans att de oönskade elementen flyttar i hyreslängor än i svindyra villor. Men, välbärgade kan även de ställa till med stor oro.A Anders_Nilsson skrev:
Jag hade en kompis i ett av de områdena som då beboddes av svensk arbetarklass. Jag minns inte ett enda utländskt namn på någon av de många barnen som sprang ut och in mellan gårdarna. Portlås var ett okänt begrepp och någon brottslighet hörde jag inte heller talas om. Nja. En av busfröna körde sin moped på den nyanlagda minigolfbanan.A Anders_Nilsson skrev:
Så är det naturligtvis. De som bestämmer är vana att få som de vill och har de inte direkt inflytande känner de någon som har det.A Anders_Nilsson skrev:
Så vi kan säkert redan andas ut i förtid.
I Örgryte i Göteborg har en liten byggplan vuxit till storpolitik. Moderaterna kallar det tvångsblandning. Socialdemokraterna kallar det stadsutveckling. Samtidigt har boende startat protestlistor och riktar skarp kritik mot förslaget. SVT:s reporter åkte till Örgryte för att ta reda på varför just planerna på två nya lägenhetshus har väckt så starka känslor- och till och med fått statsministerns uppmärksamhet.
https://www.svtplay.se/video/KPBMwvw/svenska-smartpunkter/bygg-garna-men-inte-har
https://www.mittskifte.org/petitions/radda-sankt-sigfrids-plan-fran-hoghus
https://www.svtplay.se/video/KPBMwvw/svenska-smartpunkter/bygg-garna-men-inte-har
https://www.mittskifte.org/petitions/radda-sankt-sigfrids-plan-fran-hoghus
Medlem
· Halland
· 4 591 inlägg
Man är rädd att detta skall bli ett prejudikat. Det byggs två mindre lägenhetshus och där placerar man folk med arbete. Så säger man: "-Oj det gick ju jättebra! Detta visar att det bara är moderatrassar som är emot integration, låt os nu expandera det här lyckade konceptet.". Så exploderar det hela till ett nytt miljonprogram och det byggs 12-våningshus överallt bland villaområdena. Mark anordnas genom att det mest nedgångna villorna löses in och rivs.FG skrev:
I Örgryte i Göteborg har en liten byggplan vuxit till storpolitik. Moderaterna kallar det tvångsblandning. Socialdemokraterna kallar det stadsutveckling. Samtidigt har boende startat protestlistor och riktar skarp kritik mot förslaget. SVT:s reporter åkte till Örgryte för att ta reda på varför just planerna på två nya lägenhetshus har väckt så starka känslor- och till och med fått statsministerns uppmärksamhet.
[länk]
[länk]
Men den här gången placerar man kreti och pleti som går på bidrag utan ambition att någonsin försörja sig och området blir ett ghetto.
Jag bodde i Angered (Idtjärnet i Rannebergen) i mitten av 80-talet och då fanns det fullt med invandrare, även i detta område som bestod av radhus och små villor. Men det var mest finnar och juggar som i princip samtliga arbetade på Volvo och därmed hade samma lön som alla andra och därmed kunde leva ett svenneliv.Intet skrev:
Men det blir nog för dyrt likväl för den fruktade kategorin att flytta in.
Det är förvisso större chans att de oönskade elementen flyttar i hyreslängor än i svindyra villor. Men, välbärgade kan även de ställa till med stor oro.
Jag hade en kompis i ett av de områdena som då beboddes av svensk arbetarklass. Jag minns inte ett enda utländskt namn på någon av de många barnen som sprang ut och in mellan gårdarna. Portlås var ett okänt begrepp och någon brottslighet hörde jag inte heller talas om. Nja. En av busfröna körde sin moped på den nyanlagda minigolfbanan.
Så är det naturligtvis. De som bestämmer är vana att få som de vill och har de inte direkt inflytande känner de någon som har det.
Så vi kan säkert redan andas ut i förtid.
Bredfjällsgatan i Hammarkullen var en annan sak, bara exotiska namn och ett himla liv, ökänt redan då.
Man är rädd att detta skall bli ett prejudikat. Det byggs två mindre lägenhetshus och där placerar man folk med arbete. Så säger man: "-Oj det gick ju jättebra! Detta visar att det bara är moderatrassar som är emot integration, låt os nu expandera det här lyckade konceptet.". Så exploderar det hela till ett nytt miljonprogram och det byggs 12-våningshus överallt bland villaområdena. Mark anordnas genom att de mest nedgångna villorna löses in och rivs.FG skrev:
[länk]
[länk]
Men den här gången placerar man kreti och pleti som går på bidrag utan ambition att någonsin försörja sig och området blir ett ghetto. Så håvar man in politiska poäng på att man minskat segregationen. Sedan fortsätter man med Åkered, Näset, Askim, Hovås för där bor bara moderater- Långedrag kommer troligtvis att skonas för där bor de verkligt rika.
Det enda du kan vara säker på är att i Göteborg kommer vänsterreservaten, dvs Majorna och Haga, aldrig någonsin att tvångsblandas för där bor eliten.
A Ahlsells-listpriser skrev:
Självklart skall inte Örgryte användas som ett integrationsprojekt, för det är det som är andemeningen med det hela. Och flyttar äldre Örgrytebor in i hyreshusen, så blir de inte långvariga där när böset kommer. Då blir det en lägenhet i innerstan istället.B Bokskogsbacken skrev:
Väldigt klokt skrivet. Det är uppenbart för alla som någon gång köpt villa att man gjort det i ett område tämligen medvetet och vill få lång planerbarhet med barnens skolor, grannar, trygghet etc.P P-o Assarsjö skrev:
Rätt uppenbart att detta komma avgöra valet om vänstern fortsätter med tvångsblandningsexperimentet.
Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius kommer att driva det så långt det går. När jag själv köpte hus för 17 års sedan, ( bor vid havet i Kungsbacka ) så ringde jag byggnadsnämnden för att kontrollera hur byggloven såg ut i området.A Ahlsells-listpriser skrev:
Och det är i stort sett byggförbud. Även en lucktomt mellan två hus som har funnits sedan mitten av 60-talet, nekades bygglov.
Hehe. Vi är nog rätt lika du och jag. Inte 17 år för mig men 15 år sen. Kollade alla bygglov, alla motioner till kommunen från VPK och MP, tog ut samtliga protokoll på kommunstyrelsens möten som gällt detaljplaner och slutligen RatsIt på alla grannar i 10 postnummer, ringde Rektorn på låg/mellan, högstadiet och sist Gymnasiet.P P-o Assarsjö skrev:Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius kommer att driva det så långt det går. När jag själv köpte hus för 17 års sedan, ( bor vid havet i Kungsbacka ) så ringde jag byggnadsnämnden för att kontrollera hur byggloven såg ut i området.
Och det är i stort sett byggförbud. Även en lucktomt mellan två hus som har funnits sedan mitten av 60-talet, nekades bygglov.
Sen skrev jag på köpe-kontraktet och startade livet. Blev inga direkta överaskningar.
Tror inte alla där ute som tar livet "som-det-kommer" och " politikerna vill väl" hur djupt det här ingreppet med tvångsblandning kan slå 🥰