8 200 läst ·
152 svar
8k läst
152 svar
Nya lägenhetshus i villaområden väcker motstånd och försenar byggandet
Medlem
· Halland
· 4 591 inlägg
Två skäl till detta är att Kungsbacka kommun är solitt Moderat. M och SD styr själva och S och MP är mest dekorationer. En annan stor anledning till byggförbudet heter Onsalavägen. Detta senare problem håller nu på att lösas.P P-o Assarsjö skrev:Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius kommer att driva det så långt det går. När jag själv köpte hus för 17 års sedan, ( bor vid havet i Kungsbacka ) så ringde jag byggnadsnämnden för att kontrollera hur byggloven såg ut i området.
Och det är i stort sett byggförbud. Även en lucktomt mellan två hus som har funnits sedan mitten av 60-talet, nekades bygglov.
Dock ser jag inte att Kungsbacka kommer tillåta hyreshus i etablerade villaområden utan i så fall blir det som värst en utökning i Onsala Kyrkby (illa nog) men troligare i Kolla. Hyrehus går tätt ihop med kollektivtrafik och sådan finns inte i större utsträckning nere i Onsala. Dessutom finns det gott om mark i centrala Kungsbacka och det finns redan planer på att exploatera området mellan järnvägen och Varbergsvägen så det är snarare där man bygger.
Sedan kan det ju komma lagstiftning om att man inte får ha mer än en viss procentandel villor på ett visst antal hektar utan hyreshus men då är vi på en annan nivå. Vore dock inte förvånad om vänstern kommer med sådan lagstiftning, t ex att hundra villor måste ha ett sexvåningshus med 50 lägenheter insprängt och att man använder expropriation. Men då är det ett annat Sverige vi talar om.
Rent mänskligt så är det bra om alla har det någorlunda bra och inte folk föds in i områden där sannolikheten att hamna i kriminalitet är hög. Sen, att det i verkligheten blir så att man om man har råd vill bo segregerat, det är en annan fråga. Jag vill själv hellre bo i ett område där de runt mig är rätt lika mig själv och med detta lite bättre miljö för barnen. På pappret har kommunism ett antal fina ideer, som aldrig gått att få att funka i praktiken... Eller.... Kanske i Kina?P pmd skrev:
Jo, återigen, jag tror du missförstår mig med avsikt.P pmd skrev:
En stor anledning att inte bygga i redan byggda områden är att områdena ofta har kulturvärden som förstörs om man river och bygger nytt.A Anders_Nilsson skrev:Sedan kan det ju komma lagstiftning om att man inte får ha mer än en viss procentandel villor på ett visst antal hektar utan hyreshus men då är vi på en annan nivå. Vore dock inte förvånad om vänstern kommer med sådan lagstiftning, t ex att hundra villor måste ha ett sexvåningshus med 50 lägenheter insprängt och att man använder expropriation. Men då är det ett annat Sverige vi talar om.
Stad är ju ofta attraktivt. Villaförort likaså. Stora flerbostadshus i förort utan bra kommunikation är svårare att få attraktiva....
Villor och flerbostadshus har inte samma förutsättningar. Låt oss hoppas att ingen bestämmer nåt så dumt...
Ja jo menade mest att det är mekigt. Fanns en vägförening för en hel 1000 pers-tätort nära mig. När 'eldsjälen' dog så var det inga som hade intresse nog att driva det vidare och kommunen tog över.P pmd skrev:
Vänstern? Det är innevarande regering som lägger upp för att köra över kommunerna med avseende på bygglov. 'Sverigehuset' och andra uppdrag till Boverket.A Anders_Nilsson skrev:Två skäl till detta är att Kungsbacka kommun är solitt Moderat. M och SD styr själva och S och MP är mest dekorationer. En annan stor anledning till byggförbudet heter Onsalavägen. Detta senare problem håller nu på att lösas.
Dock ser jag inte att Kungsbacka kommer tillåta hyreshus i etablerade villaområden utan i så fall blir det som värst en utökning i Onsala Kyrkby (illa nog) men troligare i Kolla. Hyrehus går tätt ihop med kollektivtrafik och sådan finns inte i större utsträckning nere i Onsala. Dessutom finns det gott om mark i centrala Kungsbacka och det finns redan planer på att exploatera området mellan järnvägen och Varbergsvägen så det är snarare där man bygger.
Sedan kan det ju komma lagstiftning om att man inte får ha mer än en viss procentandel villor på ett visst antal hektar utan hyreshus men då är vi på en annan nivå. Vore dock inte förvånad om vänstern kommer med sådan lagstiftning, t ex att hundra villor måste ha ett sexvåningshus med 50 lägenheter insprängt och att man använder expropriation. Men då är det ett annat Sverige vi talar om.
De maskar för att typ slippa eftersom det är SDs idé. Men om det hela går igenom så kommer ju villatomter köpas upp i attraktiva lägen och bebyggas med flerbostadshus.
På Lidingö har ju lokalpolitikerna fattat vad som håller på att hända och är hysteriska. Har inte noterat att de faktiskt vänder någon kritik mot egna riksdagsgruppen dock utan kritiken riktas mot oppositionen i riksdagen.
Grundproblemet är att staten inte kan stipulera vad som är "god smak" och pracka på kommunerna Villa Åkesson utan att det hela urartar när exakt alla partier vill ha sin egna hustyp som kan byggas över allt.
Redigerat:
Majorna har rätt gott om höghus och en förtätning har skett rätt nyligen. I Haga säger detaljplanen av historisk skäl att det ska vara låga hus, men närliggande Linnestaden har högre hus.A Anders_Nilsson skrev:Man är rädd att detta skall bli ett prejudikat. Det byggs två mindre lägenhetshus och där placerar man folk med arbete. Så säger man: "-Oj det gick ju jättebra! Detta visar att det bara är moderatrassar som är emot integration, låt os nu expandera det här lyckade konceptet.". Så exploderar det hela till ett nytt miljonprogram och det byggs 12-våningshus överallt bland villaområdena. Mark anordnas genom att det mest nedgångna villorna löses in och rivs.
Men den här gången placerar man kreti och pleti som går på bidrag utan ambition att någonsin försörja sig och området blir ett ghetto.
Jag bodde i Angered (Idtjärnet i Rannebergen) i mitten av 80-talet och då fanns det fullt med invandrare, även i detta område som bestod av radhus och små villor. Men det var mest finnar och juggar som i princip samtliga arbetade på Volvo och därmed hade samma lön som alla andra och därmed kunde leva ett svenneliv.
Bredfjällsgatan i Hammarkullen var en annan sak, bara exotiska namn och ett himla liv, ökänt redan då.
Man är rädd att detta skall bli ett prejudikat. Det byggs två mindre lägenhetshus och där placerar man folk med arbete. Så säger man: "-Oj det gick ju jättebra! Detta visar att det bara är moderatrassar som är emot integration, låt os nu expandera det här lyckade konceptet.". Så exploderar det hela till ett nytt miljonprogram och det byggs 12-våningshus överallt bland villaområdena. Mark anordnas genom att de mest nedgångna villorna löses in och rivs.
Men den här gången placerar man kreti och pleti som går på bidrag utan ambition att någonsin försörja sig och området blir ett ghetto. Så håvar man in politiska poäng på att man minskat segregationen. Sedan fortsätter man med Åkered, Näset, Askim, Hovås för där bor bara moderater- Långedrag kommer troligtvis att skonas för där bor de verkligt rika.
Det enda du kan vara säker på är att i Göteborg kommer vänsterreservaten, dvs Majorna och Haga, aldrig någonsin att tvångsblandas för där bor eliten.
Sankt Siffridsplan ligger i utkanten av Örgryte, så en av avvikande bostadstyp där är inte märkligare är radhus i utkanten av Hammarkullen. Vi pratar trots allt inte om höghus mitt i villaområdet utan vid den angränsande trafikplatsen.
Den största frågan jag ställer mig är var som ska hända med (reserv-)vändplatsen för spårvagnen?
Det bidrar säkert, men jag slås alltid av bristen på parkeringsplatser när jag besöker områden med mycket bebyggelse av flerfamiljshus (oavsett boendeform).kashieda skrev:
Medlem
· Halland
· 4 591 inlägg
Ja Lawen Redar är sosse och tillhör därför vänsterblocket. Att sedan Jimmie vill tillåta Sverigehuset är en annan sak eftersom det fortfarande är en privatägd villa och inte hyres. Och du måste fortfarande ha en tomt. Ingen talar om Sverigehuset som en invasiv art. Så det föreligger skillnad mellan synsätten.J Jaggatagga skrev:Ja jo menade mest att det är mekigt. Fanns en vägförening för en hel 1000 pers-tätort nära mig. När 'eldsjälen' dog så var det inga som hade intresse nog att driva det vidare och kommunen tog över.
Vänstern? Det är innevarande regering som lägger upp för att köra över kommunerna med avseende på bygglov. 'Sverigehuset' och andra uppdrag till Boverket.
De maskar för att typ slippa eftersom det är SDs idé. Men om det hela går igenom så kommer ju villatomter köpas upp i attraktiva lägen och bebyggas med flerbostadshus.
På Lidingö har ju lokalpolitikerna fattat vad som håller på att hända och är hysteriska. Har inte noterat att de faktiskt vänder någon kritik mot egna riksdagsgruppen dock utan kritiken riktas mot oppositionen i riksdagen.
Grundproblemet är att staten inte kan stipulera vad som är "god smak" och pracka på kommunerna Villa Åkesson utan att det hela urartar när exakt alla partier vill ha sin egna hustyp som kan byggas över allt.
Sedan har jag inte sagt att jag gillar Jimmie.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Var ligger de två funkishusen (flerfamiljshus?) på denna översiktsbild (från 2006) av St Sigfrids plan?Intet skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:St_Sigfrids_Plan_Gbg.jpg
Nu är det några årtionden sen jag var där flera gånger men då var det ju en otrevlig plats med bilar överallt och oväsen från E6. Inte ett ställe där någon borde vilja betala för en villa.