77 017 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Tvättar du bort alla eventuella matrester från alla plastförpackningar? En diskborste är nog oftast renare än plast som förpackat 'kletig' mat.A atomlab skrev:
Självklart! Vi har gjort det som en familjestund där vi varje söndag sitter hela familjen och gör rent förpackningar och borstar till närmaste nyskick. Vettextrasan är svår men då håller man sig sysselsatt länge. Barnen älskar att pilla bort etiketten från flaskor och konserver så vi kan göra det enda rätta och sortera det som papper.L lbgu skrev:
En problem med att återvinna plast verkar vara dels att det finns så många sorters plast och dels att redan återvunnen plast innehåller föroreningar. Allt tillhopa verkar göra det väldigt svårt att gå till en slutprodukt som går att använda (ingen vill betala för den).
Innan dom som har makt och pengar slutar flyga privatflyg överallt kommer jag aldrig i livet sopsortera.
Det är största scammen någonsin att makthavare lyckats tuta i folk det här.
Medan Bezos kompisar kommer med 90 privatflyg till tre dagar bröllop i Venedig med skumparty och rena orgien i konsumtion och koldioxidutsläpp står folk i Sverige framför sopstationen och har ångest över om dom sorterar rätt. Det är som att Putin skulle berätta för mig om yttrandefrihet.
Ni kommer aldrig se mig vika en mjölkkartong. Glöm det.
Medan Bezos kompisar kommer med 90 privatflyg till tre dagar bröllop i Venedig med skumparty och rena orgien i konsumtion och koldioxidutsläpp står folk i Sverige framför sopstationen och har ångest över om dom sorterar rätt. Det är som att Putin skulle berätta för mig om yttrandefrihet.
Då skulle jag se det som ett felaktigt påstående.Intet skrev:
Det är fullt möjligt att köra en avfallspanna utan plast (eller i praktiken väldigt liten mängd plast då ingen sortering är 100%), exempelvis Brista. Man kan behöva köra annorlunda men inte så att du ska behöva gå in med lastbrännare.
Men du slänger väll det enda så det förbränns och inte i naturen vilket är viktigast.Farstatjej90 skrev:
Innan dom som har makt och pengar slutar flyga privatflyg överallt kommer jag aldrig i livet sopsortera.
Det är hysteri på återvinning, återvinner man inte eldar man upp det.
Att man återvinner saker kommer dock alltid vara bättre än att bränna upp det direkt.
Finns många material som kan återvinnas.
Sen om det i långa loppet är bättre att bränna nått eller återvinna det vet jag inte men jag gissar att dom som har koll på detta gjort den beräkningen.