77 023 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Hum, idag dyker det upp trådar att det eldas surved. Det kanske redan nu finns ett steg efter tobaksaffären.😂Claes Sörmland skrev:
Och parallellt letar jag efter lämpligt linkrejs just nu, så då ligger jag rätt i tid.😉
Är H&M producent? Om kalsongerna inte producerats i deras fabriker eller på direkt uppdrag av dem, dvs de är inköpta från ett annat oberoende företag, så vart går då konsumenten?Claes Sörmland skrev:
Jag tänkte att varje importör ses som producent. Eller den som sätter en produkt på marknaden. Men jag kan inte EU-definitionen.TRJBerg skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Producentansvar, vad det nu innebär, kan vara på plats tidigast 2028 hörde jag igår.Claes Sörmland skrev:
Producentansvar innebär att de som introducerar produkter på marknaden också bär ansvaret för dem under hela deras livscykel. Det sträcker sig från design och tillverkning till användning och återvinning.Claes Sörmland skrev:
Men fram till och med 2023 var det FTI (Förpacknings- och Tidningsindustrin) som ansvarade för pappersåtervinningen, som en del i producentansvaret. Men numera ansvarar kommunerna för återvinningen (även om producenterna nog betalar för det?)
Inte omöjligt att textilåtervinningen kommer att gå samma väg.
Inte omöjligt att textilåtervinningen kommer att gå samma väg.
Om man funderar vidare - och antar att det implementeras i större skala/omfattning i Sverige så ser jag två direkta effekter:D Dilato skrev:
1. Om det omfattar alla (mer eller mindre) fysiska varor så innebär det en väsentlig kostnadsökning för alla företag.
2. Om 1 ovan gäller är det troligt att små företag får betydande kostnadsökningar jämfört med stora företag då de har mindre resurser för det. (I flera avseenden.)
3. Om det på något sätt blir en begränsning så att specifikt importerare (dvs sådana företag vars affärside är baserat på återförsäljning av importerade produkter, dvs konsumentens nytta är åtkomst till produkter till lägre pris än via etablerade större företag eller åtkomst till produkter som de inte annars kan köpa i Sverige) drabbas, så får de en stor konkurrensnackdel jämfört med direktimport, typ Shein, Temu etc. Dessutom har de i regel ännu mindre resurser än företag som i 2 ovan.
4. Allmän kostnadsökning för företag som säljer fysiska produkter. Särskilt på kort sikt, säg de närmaste 8 åren. Därefter har det kanske bildats en mer effektiv industri för omhändertagande av förbrukade produkter.
Sammantaget blir det en massiv utslagning av mindre företag åtminståne de första 6-8 åren tills det bildats tillräckligt med återvinningsföretag. De senare lär det bli svårt att få lönsamma såvida inte stora subventioner från staten införs.
Enligt miljöministern kommer vi dessutom att införa ett eget nationellt producentansvar i Sverige för textil inom kort i väntan på att EU troligen inför ett om några år. Och vårt system ska ha inspirerats av vad utredningsarbetet i EU pekar mot.
Ja, med dagens tullkrig, ekonomisk oro, att då tro att Sverige med 10 miljoner innevånare, micromarknad, ska kunna styra en global marknad som exploderat de sista 10-15 åren utifrån Internets genomslag utan att veta vad EU kommer besluta. Undrar om ministern nu snart en månad efter uttalandet står fast vid det beslutet gällande textilåtervinning och producentansvar.Claes Sörmland skrev:
Jag tror mer det handlar om att lasta över problemet på företag som importerar textil. Så slipper kommunerna.A AndersS skrev:Ja, med dagens tullkrig, ekonomisk oro, att då tro att Sverige med 10 miljoner innevånare, micromarknad, ska kunna styra en global marknad som exploderat de sista 10-15 åren utifrån Internets genomslag utan att veta vad EU kommer besluta. Undrar om ministern nu snart en månad efter uttalandet står fast vid det beslutet gällande textilåtervinning och producentansvar.
Risken kan väl vara att de som verkar på en global marknad och en unik micromarknad inför nya krav lämnar den tills de vet vad EU kommer med.Claes Sörmland skrev:
Vi är ju försumbara om inte EU finns bakom. Nä, jag tror inte det kommer finnas en majoritet som vågar gå vidare med eget införande i dagsläget utan inväntar EU.
Men nu gissar jag helt vilt och har inte heller koll på vad som gäller om man själv handlar globalt med hemsändning.