C cpalm skrev:
"Som vanligt" verkar det ju i och för sig bara vara i Sverige det uppstår problem.
Har aldrig riktigt begripit varför det kan vara så extrema skillnader eftersom allt "kommer från EU", men nere på kontinenten finns det ju fortfarande knappt ett fungerande system för att återvinna en läskburk.
Därför att vår kultur är att göra saker som beslutas.... bara som förklaring.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samma problem i Tyskland. Det har vi ju diskuterat tidigare.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ansvarig miljökommissionär kanske är lämplig då. Särskilt den som drev frågan om avfallsdirektivet. Jag är mycket intresserad av frågan men vet inte ens vem det var, för svensk media rapporterar aldrig om makthavarna i Bryssel.
Enkelt om det är så, då skulle miljöministern kunna hänvisa till "ansvarig" istället för att via en kommunikatör skylla på tidsbrist.
Men jag är ju inte poliker utan "problemlösare" som ibland också värderar utifrån "tänk om det är tvärt om" och kan få ändra mig...
T ex. nu med textilinsamling, inte en pinal till återvinning utan direkt i restavfall för att hjälpa de som har fått problemet dumpat hos sig.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Enkelt om det är så, då skulle miljöministern kunna hänvisa till "ansvarig" istället för att via en kommunikatör skylla på tidsbrist.
Men jag är ju inte poliker utan "problemlösare" som ibland också värderar utifrån "tänk om det är tvärt om" och kan få ändra mig...
T ex. nu med textilinsamling, inte en pinal till återvinning utan direkt i restavfall för att hjälpa de som har fått problemet dumpat hos sig.
Ja det är ju 290 kommuner som sitter med ansvaret för att återvinna textilavfallet. Bara att börja att bjuda in de olika kommunstyrelseordförandena till TV-studion om det är så viktigt. Man kan ju ta de största kommunerna, t ex Stockholms stad, Göteborg och Malmö och fråga vad de har för plan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju 290 kommuner som sitter med ansvaret för att återvinna textilavfallet. Bara att börja att bjuda in de olika kommunstyrelseordförandena till TV-studion om det är så viktigt. Man kan ju ta de största kommunerna, t ex Stockholms stad, Göteborg och Malmö och fråga vad de har för plan.
Nu får du bestämma dig😉
I förra inlägget pekade du "uppåt" mot EU och i detta nedåt mot kommuner, liknar lite av en politiker...😂 Men miljöminister ansåg du fick skulden av media.
Nä, miljöminister har fått frågan och blir för mig tillräckligt bra att börja där.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Nu får du bestämma dig😉
I förra inlägget pekade du "uppåt" mot EU och i detta nedåt mot kommuner, liknar lite av en politiker...😂 Men miljöminister ansåg du fick skulden av media.
Nä, miljöminister har fått frågan och blir för mig tillräckligt bra att börja där.
Jag tänker så här, vill man utreda vem som är ansvarig för att detta infördes så ligger ansvaret på EU-nivån och ideologiskt på den rödgröna rörelsen som har drivit detta.

Vill man prata om hur det i praktiken ska hanteras i nuet så ligger nu ansvaret hos kommunerna. De har fått denna bajsmacka av EU. Regeringen kan möjligen ändra avfallsförordningen men det skulle då strida mot EU-direktivet så egentligen kan det inte det. Det beror på att även EU-direktiv gäller lika som svenska lag, som om det hade beslutats av riksdagen. EU har via lag instruerat Sverige att lösa detta och det måste då regeringen göra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det verkar ju inte finnas någon som helst ekonomi i att återvinna textil (annars hade vi sett företag poppa upp). Så det är väl bara att bränna dem som återstår?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Instämmer, fortsätter man lagra skitiga textiler blir det en ny miljöfråga och där kanske en fågel Fenix uppstår liknande Think Pink.
Men kanske på andra sidan Östersjön...

Claes Sörmland
@AndersS Här kan du läsa om hur detta uppstod på EU-nivån:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_3635

Ansvarig kommissionär verkar ha varit Virginijus Sinkevičius, han är född 1990 och har gjort politisk karriär som en grön politiker och haft ledande roller i parlamentets partigrupp Greens/European Free Alliance (Greens/EFA).

Han är svårvunnen på SVTs hemsida endast sex omnämnaden (Google), främst från utspel som han har gjort där han framställs som kritiker av Sveriges miljöarbete och som facit, inte som den makthavare han är.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Stämmer det, den 4 april säger miljöministern att man gått händelserna i förväg med att införa nationella nya regler och hon ser regering/minister som ansvarig innan EU har kommit med krav på producentansvar.
https://www.sverigesradio.se/artikel/pourmokhtari-om-textilatervinningen

Så jag tycker det skulle vara bra att miljöministern återkommer och kommenterar dagens situation.😇
Jo, jag förstår att det är komplext, därav så räcker det bra om samma person fortsätter kommentera/informera.

Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Stämmer det, den 4 april säger miljöministern att man gått händelserna i förväg med att införa nationella nya regler och hon ser regering/minister som ansvarig innan EU har kommit med krav på producentansvar.
[länk]
Du missförstår vad hon säger. Den lag om krav på textilinsamling som hon refererar till är EU-lagen (direktivet) som trädde i kraft 1 januari. Det är ingen nationell lag som riksdagen har beslutat om. Den ställer krav på textilinsamling och lägger ansvaret på våra 290 kommuner via avfallsförordningen som regeringen har beslutat om. Hon hjälper också journalisten med att förstå att regeringen inte har mandat att organisera avfallsinsamling i Sverige, något man tycker SRs medarbetare borde veta mycket väl. Det regeringen kan göra är att införa en nationell lag om producentansvar i väntan på EUs direktiv om sådant. Ministern redogör för att det är planen.

Hon liksom många andra hoppas att producentansvar löser det hela. Egentligen löser den inget men flyttar över bajsmackan på vissa företag istället för på kommunerna. Men problemet är i sak detsamma - återvunna textilfiber är för dyra att tillverka i förhållande till vad de går att sälja dem för. Det finns ingen återvinningsindustri av det skälet. Det är problem som har sin grund i fundamenta.

A AndersS skrev:
Så jag tycker det skulle vara bra att miljöministern återkommer och kommenterar dagens situation.😇
Jo, jag förstår att det är komplext, därav så räcker det bra om samma person fortsätter kommentera/informera.
För all del men troligen skulle allmänheten gynnas mer av att media faktiskt försökte förklara regleringen och hur den historiskt har uppkommit på EU-nivån. Förslag på namn på SVTs nya granskande programserie: Klädberget

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rent definitionsmässigt är det inget problem att bränna (energiåtervinna) textilavfall, eftersom det är ett brännbart, icke-farligt avfall som inte går att materialåtervinna. Med "inte går att materialåtervinna" menar jag att det idag inte finns någon återvinningsanläggning i drift som kan hantera det svenska textilavfallet, till skillnad mot exempelvis returpapper, där det finns fungerande återvinningsanläggningar i drift.

Det handlar nog antagligen om okunskap rätt högt upp i kedjan...........för vanligt folk så är återvinna kläder samma sak som att ta till vara och sälja vidare och det finns det ju en del aktörer som pysslar med. Det lustiga nu när alla textilier ska samlas in är att styrande högre upp i kedjan gärna hänvisar till den insamlingen men de som tar till vara på kläder och säljer vidare vill absolut inte ha in nå trasiga utslitna kläder i sina burkar. Oklart var det ska samlas in någonstans.....Här hänvisar de till de gröna lådor som står vid förpackningsinsamlingen men det är samma där. Det handlar bara om kläder som kan säljas vidare ..........Så vad en beslutar om verkar inte vara kopplat till verkligheten ute i landets alla delar.
Jag är duktig och sorterar allt annat och har absolut inget emot att separera kläder också och då speciellt sopor/lump men då ska det ju finnas klart och tydligt var jag ska göra av det nånstans också.......

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Du missförstår vad hon säger. Den lag om krav på textilinsamling som hon refererar till är EU-lagen (direktivet) som trädde i kraft 1 januari. Det är ingen nationell lag som riksdagen har beslutat om. Den ställer krav på textilinsamling och lägger ansvaret på våra 290 kommuner via avfallsförordningen som regeringen har beslutat om. Hon hjälper också journalisten med att förstå att regeringen inte har mandat att organisera avfallsinsamling i Sverige, något man tycker SRs medarbetare borde veta mycket väl. Det regeringen kan göra är att införa en nationell lag om producentansvar i väntan på EUs direktiv om sådant. Ministern redogör för att det är planen.

Hon liksom många andra hoppas att producentansvar löser det hela. Egentligen löser den inget men flyttar över bajsmackan på vissa företag istället för på kommunerna. Men problemet är i sak detsamma - återvunna textilfiber är för dyra att tillverka i förhållande till vad de går att sälja dem för. Det finns ingen återvinningsindustri av det skälet. Det är problem som har sin grund i fundamenta.

För all del men troligen skulle allmänheten gynnas mer av att media faktiskt försökte förklara regleringen och hur den historiskt har uppkommit på EU-nivån. Förslag på namn på SVTs nya granskande programserie: Klädberget
Nu blev det åter krångligt, då får det hamna i restavfall tills någon enkelt kan förklara för mig att nu finns en fungerande återvinningsfunktion.😇

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Nu blev det åter krångligt, då får det hamna i restavfall tills någon enkelt kan förklara för mig att nu finns en fungerande återvinningsfunktion.
Ska vi gissa att om ett år eller så har vi infört nationellt producentansvar och då ska du gå till H&M och lämna in dina gamla kalsonger? Sen lägger alla klädesaffärer ned de närmsta åren och du får lämna in kalsongerna i tobaksaffären (som inte längre säljer tobak).

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.