77 023 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Jag kryper till korset och trodde i min enfald att det fanns en logistik för att hantera insamling för återvinning och inte skyffla samman det med återbruk, vilket de gör även här i vårt område. Har aldrig haft problem att spara till återbruk och sedan skicka resterande i restavfall till förbränning.
Nu skulle det nog vara bättre passande för ansvarig minister att kliva fram och inte hänvisa till att det saknas tid för att kommentera och förklara hur det kunde genomföras och beslutsunderlaget.
Från SVT
Vi har sökt miljöminister Romina Pourmokhtari (L) för en kommentar men hon svarar via sin kommunikatör att hon ”inte har möjlighet att göra en intervju om detta den närmaste tiden”.
Nu skulle det nog vara bättre passande för ansvarig minister att kliva fram och inte hänvisa till att det saknas tid för att kommentera och förklara hur det kunde genomföras och beslutsunderlaget.
Från SVT
Vi har sökt miljöminister Romina Pourmokhtari (L) för en kommentar men hon svarar via sin kommunikatör att hon ”inte har möjlighet att göra en intervju om detta den närmaste tiden”.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 656 inlägg
Eftersom det inte finns något system för materialåtervinning av textilier blir det så här, och det är inte kommunernas fel utan riksdagens. Producentansvar någon? Lägg problemet på producenterna i stället för kommunerna! Tar de in en massa textilier i landet får de väl ta hand om avfallet också, precis som producenter av däck, wellpapp och elektronik, för att ta några exempel.
Tills så sker fortsätter jag att slänga oanvändbara textilier (trasiga och/eller permalortiga) i energiåtervinningen, eller brännbart som man sa förr.
Tills så sker fortsätter jag att slänga oanvändbara textilier (trasiga och/eller permalortiga) i energiåtervinningen, eller brännbart som man sa förr.
Fast klädimportörerna är väl knappast ansvariga för att vi konsumerar textil. Vi vill ju ha kläder och textil i våra hem. Detta är avfall som konsumenterna skapar och de är organiserade i kommuner som har avfallsmonopol. Vi hade ett utmärkt system för att hantera detta tills centralbyråkrater och politiker på EU-nivån började drömma om planekonomiska reformer. Sen kunde regeringen inte göra mycket mer än att besluta om att ändra på avfallsförordningen och kommunerna fick detta i knäet och klarar inte av att lösa det. Och hur kan de? De ska ju knappast driva textilfiberåtervinningsindustri.
Våra pigga medier skulle ju ha ställt frågor istället för att okritiskt hylla denna reform. Man skulle kritiskt ha granskat makten helt enkelt, det man om och om igen fallerar att göra.
Frågor som aldrig ställdes:
Var är industrin för textilfiberåtervinning? Vilka exempel i Sverige och Europa finns det på framgångsrik textilfiberåtervinning? Vilka exempel finns det i världen? Är detta riktiga företag som gör vinst genom att sälja de textilfiberprodukter som de genererar eller är det politiska hobbyprojekt med en massa subventioner från skattebetalarna på olika nivåer? Är det uppblåsta företag som lever på riskkapitalister som hoppas på skattemedel för att göra sig en hacka? Kan denna industriella process skalas upp på extremt kort tid med hög vinstmarginal så att hela EUs textil kan återvinnas?
Att försöka skylla på miljöministern så här i efterhand är bara obegåvat av medierna, detta är en större bluff än så. Inget som regeringen kan lösa, den kan inte trolla fram hela industrier i Europa eller ändra på EU-byråkratin med sina femårsplaner som har hittat på detta.
Frågor som aldrig ställdes:
Var är industrin för textilfiberåtervinning? Vilka exempel i Sverige och Europa finns det på framgångsrik textilfiberåtervinning? Vilka exempel finns det i världen? Är detta riktiga företag som gör vinst genom att sälja de textilfiberprodukter som de genererar eller är det politiska hobbyprojekt med en massa subventioner från skattebetalarna på olika nivåer? Är det uppblåsta företag som lever på riskkapitalister som hoppas på skattemedel för att göra sig en hacka? Kan denna industriella process skalas upp på extremt kort tid med hög vinstmarginal så att hela EUs textil kan återvinnas?
Att försöka skylla på miljöministern så här i efterhand är bara obegåvat av medierna, detta är en större bluff än så. Inget som regeringen kan lösa, den kan inte trolla fram hela industrier i Europa eller ändra på EU-byråkratin med sina femårsplaner som har hittat på detta.
Producentansvar är en märklig idé. Ger man klädimportörerna ansvar för att hantera textilavfallet får man ju också ge dem makten att besluta att det ska brännas.Alfredo skrev:
Ansvar och befogenhet, alltså beslutandemakt går hand i hand. Ansvar utan befogenhet är inget ansvar, det är önsketänkade och svagt ledarskap.
Vet inte om jag ser det som att det skylls på miljöminister, ser det däremot som en högt ansvarig som bör ta sitt ansvar och besvara/kommentera även om man inte vet hur det ska lösas.Claes Sörmland skrev:
Skulle vara roligt att få höra en politiker ta de obekväma orden "vi hade fel både inom EU och regering när detta infördes och vet inte hur vi ska hantera det nu"😂
Ingen vill säga "vi hade fel", utan det ges 2311 olika synonymer/ursäkter istället.
Jag gissar att public service vill förvandla detta till en inrikespolitisk fråga. Det vill de ju alltid. Mats Knutsson kan kommentera utan att bidra med något, som vanligt: "Det här kan bli knepigt för regeringen med den inrikespolitiska opinionen. Miljöministern är hårt pressad." Vem bryr sig liksom?A AndersS skrev:Vet inte om jag ser det som att det skylls på miljöminister, ser det däremot som en högt ansvarig som bör ta sitt ansvar och besvara/kommentera även om man inte vet hur det ska lösas.
Skulle vara roligt att få höra en politiker ta de obekväma orden "vi hade fel både inom EU och regering när detta infördes och vet inte hur vi ska hantera det nu"😂
Ingen vill säga "vi hade fel", utan det ges 2311 olika synonymer/ursäkter istället.
Jag har inga sådana politiska funderingar.Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att public service vill förvandla detta till en inrikespolitisk fråga. Det vill de ju alltid. Mats Knutsson kan kommentera utan att bidra med något, som vanligt: "Det här kan bli knepigt för regeringen med den inrikespolitiska opinionen. Miljöministern är hårt pressad." Vem bryr sig liksom?
Tycker enbart att det skulle vara av intresse för "oss vanliga" i allmänheten att "högt" ansvarig tar ett steg fram och förklarar vad som gått fel och inte duckar frågan, för det har nu varit återkommande artiklar i mera än en månads tid där organisationer/kommuner/företag beskriver haveriet.
Enklare än så blir det väl knappast och inget man ska skyffla över som medias fel som rapporterar om det, SVT/SR är bara en, alla övriga är tidningar från olika delar av vårt långa land, från Luleå i norr och Malmö i söder.
"Som vanligt" verkar det ju i och för sig bara vara i Sverige det uppstår problem.Claes Sörmland skrev:
Har aldrig riktigt begripit varför det kan vara så extrema skillnader eftersom allt "kommer från EU", men nere på kontinenten finns det ju fortfarande knappt ett fungerande system för att återvinna en läskburk.
Ansvarig miljökommissionär kanske är lämplig då. Särskilt den som drev frågan om avfallsdirektivet. Jag är mycket intresserad av frågan men vet inte ens vem det var, för svensk media rapporterar aldrig om makthavarna i Bryssel.A AndersS skrev:Jag har inga sådana politiska funderingar.
Tycker enbart att det skulle vara av intresse för "oss vanliga" i allmänheten att "högt" ansvarig tar ett steg fram och förklarar vad som gått fel och inte duckar frågan, för det har nu varit återkommande artiklar i mera än en månads tid där organisationer/kommuner/företag beskriver haveriet.
Enklare än så blir det väl knappast och inget man ska skyffla över som medias fel som rapporterar om det, SVT/SR är bara en, alla övriga är tidningar från olika delar av vårt långa land, från Luleå i norr och Malmö i söder.