A
Den 19 januari börjar de nya släpreglerna att gälla. I korthet:

"En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg."

För oss som redan har BE-kort gäller de gamla reglerna:

"För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). Det innebär följande:

Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt."

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

Det är ju trevligt att de inte rör existerande behörigheter då jag läste för några år sedan att det kanske skulle införas någon totalviktsgräns för bil+släp även för existerande BE men så blir det alltså inte.

Redigerat av moderator:
Det är också positvt för den som tänkt ta BE och tycker det är tråkigt med teorin,för den utökade B behörigheten krävs bara uppkörning:) och den är tillräcklig för alla med personbil.

Har BE sen -02 så jag är också nöjd att dom inte ändrar befintliga behörigheter

Japp riktigt positivt är det!
Tänkte försöka mig på utökat behörighet i vår!

BE är mer krångligt med teori o grejer!

4250kg räcker för de flesta iallafall!

JoakimJohansson skrev:
Japp riktigt positivt är det!
Tänkte försöka mig på utökat behörighet i vår!

BE är mer krångligt med teori o grejer!

4250kg räcker för de flesta iallafall!
Jag läste reglerna för körprovet (min sambo tänker ta) och även manöverprovet med konkörningen är enklare än BE :)

Om jag minns rätt ska man nog räkna med lite "teoretiska" frågor muntligt på förarprovet ändå. Kolla även upp förutsättningarna att använda egen bil med automat om man inte redan har begränsningen automat.

Tog BE i somras och det var inte vidare krångligt med teorin. Nuförtiden kan bara ett alternativ vara rätt och det finns bra övningsprogram till datorn. Förarprovet är i princip samma som utökad behörighet om jag har förstått det rätt.

Lycka till! :-)

Tjuvkil skrev:
Om jag minns rätt ska man nog räkna med lite "teoretiska" frågor muntligt på förarprovet ändå. Kolla även upp förutsättningarna att använda egen bil med automat om man inte redan har begränsningen automat.

Tog BE i somras och det var inte vidare krångligt med teorin. Nuförtiden kan bara ett alternativ vara rätt och det finns bra övningsprogram till datorn. Förarprovet är i princip samma som utökad behörighet om jag har förstått det rätt.

Lycka till! :-)
BE Teorin är som till valigt körkort plus lite till ,så för den som inte gillar teori är det krångligt.

Den teori man behöver kunna för utökad B är regestreringsbeviset + säkerhetskontroll.

Trist bara att 4250 inte räcker så långt för de med tyngre bilar som minibussar, suv:ar mm som vill dra husvagn, hästvagn, större släp etc

Vår minibuss väger tex 3080 kg så 4250 räcker inte långt.

Nu klarar jag mig på max 3500 kg vikt på släpvagn men stör mig ändå på begränsningen och mig själv för att inte fått tummen ur.

kinglolle skrev:
Trist bara att 4250 inte räcker så långt för de med tyngre bilar som minibussar, suv:ar mm som vill dra husvagn, hästvagn, större släp etc

Vår minibuss väger tex 3080 kg så 4250 räcker inte långt.

Nu klarar jag mig på max 3500 kg vikt på släpvagn men stör mig ändå på begränsningen och mig själv för att inte fått tummen ur.
Men det blir väl lite bättre även för dig ? fast med en så tung bil är det ju bäst med BE det finns ju fortfarande kvar.

Ja teoretiskt bättre men hjälper inget då både husvagn och släpvagnar väger 2000 kg eller mer för vår del.

Visst finns BE kvar men med begränsning på 3500 kg vilket räcker nu men ändå irriterande med begränsning om man framöver vill köpa tyngre maskinsläp.

kinglolle skrev:
Ja teoretiskt bättre men hjälper inget då både husvagn och släpvagnar väger 2000 kg eller mer för vår del.

Visst finns BE kvar men med begränsning på 3500 kg vilket räcker nu men ändå irriterande med begränsning om man framöver vill köpa tyngre maskinsläp.
Men den gränsen på 3500 kg drabbar väl bara fordon med vänd skiva
Alla bilar med drag har max 3500 kg släp både med gamla och nya BE

Så man kan ha 3500 kg bil med 3500 kg släp både med nya och gamla BE

Över 3500kg totalvikt på släpen är det inte tillåtet längre med mekanisk påskjutsbroms.
Då måste det vara el, hydral eller tyckluftmanövrerad bromsanordning på släpen.

Så jag tycker inte att begränsningen efter 19/1 på BE till 3500 totalvikt är så farlig.
Det är extremt få bilar i landet som kommer över denna kombination

Jag kommer att ta BE då min Transporter väger 3000 och släpet 1260, 10 kg för mycket!

Dock så behöver jag det även för att få dra husvagnen efter personbilen.

Jag skriver upp för BE om någon vecka. Änsålänge är svåraste biten vägskyltar...
Resten sitter om man bara tar det lugnt och resonerar kring frågan.
Det är såklart viktreglerna och lastregler som man får "lära upp" mot tidigare.

Frågan är ju om förarprovet är lättare för den utökade behörigheten mot BE....

kinglolle skrev:

Men vilken fordonskombination är det du ser framför dig i praktiken? Det finns ju inget du kan dra bakom dina vanliga bilar som begränsar dig - du behöver ju även ett nytt dragfordon för att få problem med 3500kg.

Nog för att jag är nöjd med att ha ett gammalt BE, men eftersom alla bilar jag har, och kommer ha, har 50mm kula så är det ju svårt att hitta kombinationer som behöver gammalt BE....

Det är ju bara denna typ av fordon som nyttjar old BE:

gal_trp-006.jpg

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.