140 664 läst ·
319 svar
141k läst
319 svar
Nya köparna hävdar dolt fel, någon växt
De kan ju tycka vad de vill. Ni har inte gjort något fel, och de har inget ”case”. Säg bara att ni inte vet vad de pratar om och att ni inte dolt något. Det är ju sanningen.M maja.andersson27189 skrev:
De har fått för sig något som de inte har något lagstöd för helt enkelt.
Någon större mäklarfirma har kanske en jurist in house, men de flesta firmor har bara samarbete med en fristående juristfirma. Kanske lite rabatt om man går via mäklaren.P pmd skrev:
Har de en jurist in house är hens främsta uppgift att se till att mäklarfirman inte blir stämd. Då är det inte så bra att ge råd i en tvist mellan en köpare och säljare.
Jag skulle kontakta en egen advokat.M maja.andersson27189 skrev:De hävdar ju att vi definitivt visste om det, att det inte finns något att diskutera där. Och de hävdar att det definitivt ÄR ett fel att den alls växer på tomten, för att den KAN vara besvärlig att bli av med och KAN göra åverkan på typ fastigheten. De menar att anticimex inte gjort någon notering utomhus enligt besiktningsprotokollet. De menar att det var vinter när huset besiktades (30 mars, Uppsala), så det var därför de inte kunde förväntas upptäcka. Men hade det varit juli så hade vi ju klippt gräsmattan innan visning... Hade väl varit lika osynligt då med?
Så vill de då att vi betalar hela kostnaden för att bli av med växten, och att det kan bli kostsamt. Men de säger ingen summa där? Borde de inte det? Och att de vill ha ett svar snarast. Vad ska vi svara?
De "hotar" med att de kommer kräva skadestånd och dra det till tingsrätten om vi inte går med på detta... Skadestånd för... vad?
Men alltså, är den ens ett fel??? Det handlar ju inte ens om en olaglig växt, den växer inte ens vid huset? Är det ett fel att den FINNS utan att ha skadat något?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
De fick tillträde i våras? & kommer med klagan först nu? Tror inte de har så mycket att komma med, hur ska de kunna bevisa att parkslide ens fanns på tomten när ni lämnade. Parkslide sprids extremt effektivt så de kan lika gärna ha haft otur och fått in den efter tillträde.
Finns det undersökningar som visar hur många % av Sveriges befolkning som vet vad Parkslide är?
Sen jag lärde mig vis detta forum så vet jag nu att det finns. Men jag skulle aldrig kunna vara säker i verkligheten.
Jag frågade 5 vänner ifall dom visste vad det var. Ingen hade en aning. Alla var män. 3 i villa. 1 i radhus. I i Brf fast med landställe.
Hur parkslide skulle bli ett dolt fel övergår mitt förstånd.
Sen jag lärde mig vis detta forum så vet jag nu att det finns. Men jag skulle aldrig kunna vara säker i verkligheten.
Jag frågade 5 vänner ifall dom visste vad det var. Ingen hade en aning. Alla var män. 3 i villa. 1 i radhus. I i Brf fast med landställe.
Hur parkslide skulle bli ett dolt fel övergår mitt förstånd.