140 668 läst ·
319 svar
141k läst
319 svar
Nya köparna hävdar dolt fel, någon växt
Jo, men det är ju inget fel begånget, så då är ju inte heller någon preskriptionstid aktuell… detta är helt enkelt trädgårdsägarnas problem till 100%. De får ta hand om mossa, maskrosor och parkslide själva…Düsseldorff skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Parkslide är ännu inte klassat invastin. Så du får plantera om du vill.M maja.andersson27189 skrev:
Släpp det här nu. Juristen skriver saker som skrämmer. Det är deras jobb.
Men det innebär inte att de har rätt.
De vill skrämma för att du ska göra upp innan rättegång
Den är definitivt klassad som invasiv. Men den är inte med på EUs förbudslista.
Att en växt är invasiv har inget med om den är problematisk i en trädgård att göra. Det handlar enbart om huruvida den sprider sig i naturen.
Så att den är invasiv har överhuvudtaget inte med saken att göra.
Att en växt är invasiv har inget med om den är problematisk i en trädgård att göra. Det handlar enbart om huruvida den sprider sig i naturen.
Så att den är invasiv har överhuvudtaget inte med saken att göra.
Man blir ju lite nyfiken på om de försökt bekämpa den eller låtit den vara fram tills nu, såg att de upptäckte den i våras. Hur som helst så tror jag inte att de har nåt case. De insåg väl hur jobbig den är att bli av med och tog chansen att försöka dumpa problemet på er.M maja.andersson27189 skrev:Jag förstår inte heller varför de väntat tills nu. Vad var poängen med det? Å andra sidan kanske de märkt det sent, jag vet inte. Alltså fattade vad det var. Vi hade ju aldrig ens hört talas om det, och alltid hållit gräsmattan klippt där (så vi har m.a.o. inte haft chans att se något eller alls anledning att gå och nosa efter något där under somrarna vi bott där).
Angående diskussionen om huruvida den är ”känd” eller inte, de flesta i min bekantskapskrets vet vad parkslide är, men det beror nog på att de sysslar med odling av olika slag.
Även om parkslide är väldigt besvärlig att utrota så är den inte på något sätt förbjuden. Man FÅR plantera den om man nu skulle vilja. (Och det ville man från början. Det är därför vi har den.)
Naturvårdsverket skriver om parkslide (https://www.naturvardsverket.se/Sa-...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/):
Naturvårdsverket skriver om parkslide (https://www.naturvardsverket.se/Sa-...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/):
Är parkslide förbjuden att odla?
– Nej, det finns idag ingen lagstiftning som omfattar förbud mot parkslide. Det innebär att man får odla och plantera den, men Naturvårdsverket rekommenderar att man inte gör det eftersom det skapar problem i naturen.
Är markägaren som har parkslide på sin tomt, skyldig att ta bort den?
– Nej, markägaren har ingen skyldighet att åtgärda den eftersom det i dagsläget inte finns någon lagstiftning som rör invasiva främmande arter som förbjuder parkslide.
Vem är ansvarig för bekämpning av parkslide?
– All bekämpning av parkslide bygger på frivilliga bekämpningsinsatser.
Kommer parkslide att bli förbjuden?
– Sverige har enligt EU-lagstiftningen möjlighet att reglera arter som inte är med på EU-förteckningen genom att man tar fram en nationell förteckning. Det pågår ett arbete med att göra detta och parkslide är en kandidat att för denna förteckning. Det är regeringen som beslutar om en nationell förteckning. Vilka arter som kommer med på förteckningen eller hur förbudet för dessa kommer att se ut är inte klart.
Parkslide från grannens tomt har spridit sig in på vår tomt. Vem är ansvarig att ta bort den?
– Eftersom parkslide inte är förbjuden enligt någon lagstiftning som rör invasiva främmande arter har grannen ingen skyldighet att bekämpa parkslide. Parkslide på din egen tomt kan du ta bort.
Det växer parkslide på mark utanför samfällighetens tomter. Kommunen är markägare. Får vi bekämpa parkslide där?
– Nej, inte utan markägarens tillstånd.
Har kommunerna formell skyldighet att bekämpa parkslide?
– Nej, de har inte något formellt krav att bekämpa parkslide i dagsläget. Bekämpning bygger på frivilliga åtaganden och det gäller alla markägare, såväl kommuner som privata markägare.
Så även om köparna blev väldigt besvikna när de hittade parksliden så är det trots allt inget formellt fel. De har upptäckt en växt i sin trädgård som de inte vill ha där, men rent tekniskt är det ingen skillnad mot om de upptäckt en tuja som stod dumt till.
Om man köpte ett hus på vintern, skulle man då kunna räkna alla maskrosor, tistlar och brännässlor som kommer om våren som "dolda fel" och kräva att säljaren bekostar utrotning av dem?
Om man köpte ett hus på vintern, skulle man då kunna räkna alla maskrosor, tistlar och brännässlor som kommer om våren som "dolda fel" och kräva att säljaren bekostar utrotning av dem?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Folk blir livrädda när de får ett brev från en jurist. Men en jurist har inga andra befogenheter än någon annan.
Det märkligaste i det här ärendet är att de faktiskt hittat en jurist som var villig att ta sig an ärendet. Det säger en del om juristen. För det första så gör man alltid en bedömning av ärendets legalitet vilket i detta fall står utanför vad som är juridiskt gångbart. Parkslide är inte olagligt att ha på tomten och utgörs inte av anmälningsplikt till myndigheter. Juristen borde avrått köparna för att försöka driva en process. Min tanke är precis vad många skrivit i tråden, de försöker skrämma er via juridiska hot om processer för att få er att hosta upp pengar. Antingen är juristen en bekant till köparna och de tar en chansning. Alternativt har 'grannen' tutat in köparna en massa falsarier om att ni mycket väl visste om parksliden och utifrån detta sett sin möjlighet till att processa. Oavsett ligger bevisbördan på köparna och eftersom ni inte agerat i ond tro, som du redogjort för i tråden, så sitt lugnt i båten. Min bedömning är om ärendet är av den natur som presenterats av TS så kan de aldrig vinna juridiskt.
Före och efter bilder bevisar ju att ni inte haft parkslide från början utan att det isf kom med jorden ni fyllt med. Men denna frågan har undvikits två ggr nu.
Min gissning är att man försökt gräva bort parkslide och lagt duk men nu är den tillbaka ändå.
Oavsett tror jag inte det kan ses som ett fel rent juridiskt.
Min gissning är att man försökt gräva bort parkslide och lagt duk men nu är den tillbaka ändå.
Oavsett tror jag inte det kan ses som ett fel rent juridiskt.
Det är inte så märkligt egentligen, för än så länge består ärendet bara av "hjälp oss formulera ett reklamationsbrev till säljarna".C CarlHammare skrev:Det märkligaste i det här ärendet är att de faktiskt hittat en jurist som var villig att ta sig an ärendet. Det säger en del om juristen. För det första så gör man alltid en bedömning av ärendets legalitet vilket i detta fall står utanför vad som är juridiskt gångbart. Parkslide är inte olagligt att ha på tomten och utgörs inte av anmälningsplikt till myndigheter. Juristen borde avrått köparna för att försöka driva en process. Min tanke är precis vad många skrivit i tråden, de försöker skrämma er via juridiska hot om processer för att få er att hosta upp pengar. Antingen är juristen en bekant till köparna och de tar en chansning. Alternativt har 'grannen' tutat in köparna en massa falsarier om att ni mycket väl visste om parksliden och utifrån detta sett sin möjlighet till att processa. Oavsett ligger bevisbördan på köparna och eftersom ni inte agerat i ond tro, som du redogjort för i tråden, så sitt lugnt i båten. Min bedömning är om ärendet är av den natur som presenterats av TS så kan de aldrig vinna juridiskt.