140 662 läst ·
319 svar
141k läst
319 svar
Nya köparna hävdar dolt fel, någon växt
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Att få telefonnummer till en jurist? Hade jag haft en bra jurist hade du fått numret även om du inte köper mitt husUt med kök skrev:Du har fel. Det är genom mäklaren du kan få hjälp med kontakt till deras jurist kostnadsfritt. Det ät meningen att man ska kunna vända sej till mäklaren om sådant. Har som sagt själv precis varit inblandad i ett ärende där vi fick numret till mäkkarfirmans jurist. Det är faktiskt en tjänst som ingår.
Absolut. De vill och ska inte ge sej in i nåt. Men i tjänsten får man ringa deras jurist och numret kan de få av mäklaren. Ingen stor sak alls. Går kanske hitta numret själv med, men mäklaren lägger ingen värdering i att man ber om numret till juristen. Som sagt, själv varit utför liknande nyligen. Behövde inte ens uppge namn och vilket hus det hällde utan berättade bara vad ärendet handlade om.Serafim Dahl skrev:
Till mäklarfirmans jurist!! Man Bvill kanske prata med en jurist som är expert på området eller vad tror du?? Verkar känsligt det här med att be om hjälp för en del på forumet. Det är inget farligt och man binder inte upp sej på något. Man får den hjälp man har rätt till genom tjänsten. Det är inte bara mäklaren och själva affären man får. Och som sagt, för att säljarna ringer och frågar om råd eller bara för att få sinnesro så betyder inte det att de har gått köparna till mötes.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ingår det ett telefonnummer eller ingår det nått mer i tjänsten? Det är intressant.Ut med kök skrev:Till mäklarfirmans jurist!! Man Bvill kanske prata med en jurist som är expert på området eller vad tror du?? Verkar känsligt det här med att be om hjälp för en del på forumet. Det är inget farligt och man binder inte upp sej på något. Man får den hjälp man har rätt till genom tjänsten. Det är inte bara mäklaren och själva affären man får. Och som sagt, för att säljarna ringer och frågar om råd eller bara för att få sinnesro så betyder inte det att de har gått köparna till mötes.
Att bara lämna ett telefonnummer är ingen tjänst det är en service.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Man har faktiskt inte den "rätten". Man kan naturligtvis fråga men det är mäklaren som bestämmer om hen överhuvudtaget vill ställa upp med den hjälpen.Ut med kök skrev:
Vill en mäklare behålla sina goda vitsord så ställer dom upp på att hjälpa säljaren rätt.Serafim Dahl skrev:
Kan inte tänka mig annat än att en reko mäklare hjälper till att hänvisa säljaren rätt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Snälla, jag har just varit i en liknande situation. Vet inte vilka mäklare ni anlitat, men är det en seriös mäklarfirma är det bara att ringa och fråga efter juristen telefonnummer. Varför göra just det till något så stort och känsligt. Jag råkar ju veta vad man kan göra och hur i det här läget om man vill och behöver lite sinnesro. Jag hoppas det kan vara till hjälp för köparna som bad om råd. Lämnar härmed diskussionen eftersom just den biten inte leder någonstans. Jag hittar ju inte på det faktum att jag just gått igenom en liknande grej, och fått hjälp genom mäklarfirman. Man får följa rådet eller inte. Fritt val.Serafim Dahl skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det jag gärna vill veta vad som ingår i den här tjänsten?Ut med kök skrev:Snälla, jag har just varit i en liknande situation. Vet inte vilka mäklare ni anlitat, men är det en seriös mäklarfirma är det bara att ringa och fråga efter juristen telefonnummer. Varför göra just det till något så stort och känsligt. Jag råkar ju veta vad man kan göra och hur i det här läget om man vill och behöver lite sinnesro. Jag hoppas det kan vara till hjälp för köparna som bad om råd. Lämnar härmed diskussionen eftersom just den biten inte leder någonstans. Jag hittar ju inte på det faktum att jag just gått igenom en liknande grej, och fått hjälp genom mäklarfirman. Man får följa rådet eller inte. Fritt val.
Det var ju säljaren som bad om råd. Men bara för att du fick hjälp av din mäklare behöver ju inte det betyda att det är en rättighet -- det är det som ifrågasätts, inte huruvida du fick hjälp eller inte.Ut med kök skrev:Snälla, jag har just varit i en liknande situation. Vet inte vilka mäklare ni anlitat, men är det en seriös mäklarfirma är det bara att ringa och fråga efter juristen telefonnummer. Varför göra just det till något så stort och känsligt. Jag råkar ju veta vad man kan göra och hur i det här läget om man vill och behöver lite sinnesro. Jag hoppas det kan vara till hjälp för köparna som bad om råd. Lämnar härmed diskussionen eftersom just den biten inte leder någonstans. Jag hittar ju inte på det faktum att jag just gått igenom en liknande grej, och fått hjälp genom mäklarfirman. Man får följa rådet eller inte. Fritt val.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Precis! Jag har bara informerat om att det inte är en rättighet. De mäklare jag har haft kontakt med har bara kunnat ge allmänna råd, ibland genom jurist men de har formellt sett inget med affären att göra då den avslutats. Tvister under försäljningen, ja i viss mån, och visst bryter de nästan ryggen av sig i sin strävan att vara till hjälp men, utan att ta ställning för den ena eller andra parten.Jetkokos skrev:
Alltså sådan hysteri om en växt. Vi hade parkslide hemma i föräldrahuset i flera år, sen togs de bort och det planterades andra växter. Det var ingen kostsam ”sanering”. Jag tycker att de borde vara glada över att ha köpt ett hus som nyligen blivit dränerat ☺️
Det handlar inte om att nonchalera parkslide, det är inte vad tråden handlar om. Det finns många växter som kan vara svåra att utrota och skadliga för t ex en byggnad som trots det inte utgör fel bara för att de finns på fastigheten. T ex pilar av olika slag som kan sabba rörsystem, dräneringar och husgrunder. Eller kirskål som kraftigt försvårar trädgårdsodling. Visst tillhör parkslide den övre skalan av jobbiga växter men det är inget fel att den finns på fastigheten i jordabalkens mening.P Putte712 skrev:Parkslide är inget bra att ha i sin trädgård. Kolla själva vad som står på nätet, ingen hemlighet. I England har dom haft stora problem med parkslide, att den växer in genom husgrunden tex. Där kan huspriserna sjunka om man är parkslidedrabbad och det finns tydligen speciella firmor som jobbar med att få bort växten.
Så jag tycker absolut inte man ska nonchalera parkslide som vissa gör här.
Den är också jättesvår att få bort om man väl fått den. Pågår en massa experiment, runt kommuner, om hur man får bort den. Mycket jobb och tålamod om man ska eventuellt lyckas få bort den. Man får absolut inte slänga Parkslide vart som helst för då sprider dig sig illa kvickt.
Så ville bara höja ett varningens finger kring denna växt. Det är inte "bara" ännu en växt.