140 662 läst ·
319 svar
141k läst
319 svar
Nya köparna hävdar dolt fel, någon växt
M maja.andersson27189 skrev:Ja, och fråga. De har varken tittat på tomten eller frågat om tomten inför köp. Deras besiktningsman från anticimex har enbart tittat på huset utvändigt, inget på tomten. Vi hade visserligen fått svara att vi dels inte känner till namnet på allt som växer just nu, men gett namn på det vi visste (hägg, påskliljor, syrén, björk, gran m.m.), och dels att vi grävt bort en del där vi heller inte visste namnet på allt. Att de varken tittat ELLER frågat något alls om växtligheten gör ju att det känns märkligt att det är en sån dealbreaker om man inte ens tittat på tomten...
Men det fanns inga före och efter bilder på er grävning ? Den avslöjar ju om växten fanns där sen tidigare, men även om den gjorde är det ju mest troligtvis inte ett fel.
Det är inget lagrum som definierar vilka växter är invasiva. Precis som väldigt mycket annat. Det är verkligheten som avgör vad som är invasivt, inte lagar. Men huruvida en växt är invasiv eller inte handlar om om den är ett problem i naturen. Inte att den är ett problem i trädgårdar. Har du tex skunkkalla eller jättebalsamin i trädgården är det inget problem. Trotts att de är med på EUs förbudslista, de är ett problem i naturen inte i trädgårdar.
Det finns ingen som kan påstå att parkslide inte är invasiv. Men det betyder inte att den är ett problem i trädgårdar.
Det finns ingen som kan påstå att parkslide inte är invasiv. Men det betyder inte att den är ett problem i trädgårdar.
D Daniel 109 skrev:Det är inget lagrum som definierar vilka växter är invasiva. Precis som väldigt mycket annat. Det är verkligheten som avgör vad som är invasivt, inte lagar. Men huruvida en växt är invasiv eller inte handlar om om den är ett problem i naturen. Inte att den är ett problem i trädgårdar. Har du tex skunkkalla eller jättebalsamin i trädgården är det inget problem. Trotts att de är med på EUs förbudslista, de är ett problem i naturen inte i trädgårdar.
Rätten har en drös av godkända remissinstanser för vägledning i knepiga ärenden, för det Samiska språket är t ex sametinget och institution för språk och folkminnen remissinstanser. Jag förmodar att det för det biologiska finns motsvarande principer.
Läs lite i länken till Naturvårdsverkets hemsida så kanske du känner att det inte är så allvarligt.
Längre ned i länken finns det lite frågor o svar.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
Längre ned i länken finns det lite frågor o svar.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag röstar som du pmd. Nej inte invasiv i juridisk mening då den inte finns upptagen på varesig EU-listan eller Naturvårdsverkets lista. https://www.naturvardsverket.se/Sa-...jur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/P pmd skrev:
Till TS, det är sjukt stressande när köpare kommer med liknande krav, har själv varit där. Mitt råd och tips är att avvakta, kommunicera inte med deras advokat eller köpare. Det är lika stressande för köparna och de ser er som kassakistan och boven till alla de saker man måste hantera som husägare.
Sammanställ dock foton och annat material som kan vara till er fördel, tex mäklarbilder som kanske ger dem rätt att parkslide fanns där (de visste då om det vid köp) eller era bilder som visar att det inte fanns slide där förra växtsäsongen (de måste då bevisa att det fanns vid köpet).
Jag antar att det inte är något problem att övertyga en domstol att parkslide som växt är invasiv, så ja det borde väl betyda att parkslide också i juridisk mening är invasiv. Men parkslide omfattas inte av några förbud eller restriktioner, så att en domstol kan hålla med att den är invasiv, betyder inte automatisk att en domstol kommer att godkänna ett skadestånd.P pmd skrev:
Sedan blir problematiken med parkslide mer och mer känt i Sverige och jag kan tänka mig att domstolar i framtiden kommer att anse att man borde ha insett att man har parkslide på sin tomt och att det är relevant information för en köpare att veta. Jag tror inte att vi är där redan och jag tror definitivt inte att en domstol tycker att ni för fyra år sen borde ha insett att det var parkslide ni tog bort och att den åtgärd ni utförde var olämpligt.
Folk verkar tro att en växt ska vara med på en förbudslista för att det ska vara ett juridiskt problem, men så är lagen inte skriven. Motorcrossbanefallet och cirkulationsplatsfallet är tydliga exempel på att även förekomst av ytterst legala saker, kan vara ett dolt fel. Dolt fel är för övrigt inte heller en juridisk term som finns i lagstiftningen.
Men som sagt, just i TS fall är det en stor uppförsbacke för köparna att få rätt i domstol, så sitt lugnt i båten och lägg inga stora pengar på att bemöta motparten än.
Det är som sagt inget problem att övertyga en domstol att parkslide är invasiv. Men den definitionen har inget med om den är problematisk i en trädgård att göra.
Jag menar att man kan förvänta sig parkslide på en tomt i dagens läge så det kan inte vara ett fel i de meningen. Tittar jag på grannskapet så finns parkslide i flera av trädgårdarna och nyligen har flera av fastigheterna med parkslide sålts.
Köparna verkar inte bry sig nämnvärt, d v s man verkar inte värdera ned fastigheten till den grad att det påtagligt påverkar priset. Fastigheter med parkslide har nu under hösten sålts till toppriser. Några grannar har bestämt sig för att ta bort den eftersom de har hört att den är dålig. Inga skador på byggnader kända i detta grannskap.
Köparna verkar inte bry sig nämnvärt, d v s man verkar inte värdera ned fastigheten till den grad att det påtagligt påverkar priset. Fastigheter med parkslide har nu under hösten sålts till toppriser. Några grannar har bestämt sig för att ta bort den eftersom de har hört att den är dålig. Inga skador på byggnader kända i detta grannskap.
Har det hänt ofta?harry73 skrev:
Det viktiga är dock att det inte finns något förbud mot att odla parkslide så för att köparen ska kunna häva köpet måste köpeavtalet ha innehållit ett villkor för köpets genomförande om att parkslide inte får finnas på tomten vid överlåtelsen. Vad som växer på tomten fyra år senare är det tveksamt om säljaren har något ansvar för. Nånstans däremellan skulle köparen kunna hävda att parkslide på tomten vore ett dolt fel, om den inte hade upptäckts redan vid besiktningen. Någon gång under den första sommaren är nog en rimlig tidpunkt.
Varför skulle domstolar anse det och vilket betydelse skulle det ha? Finns det samma risk med andra arter som är invasivt farliga enligt folktron?
En motocrossbana är inte en växt.
Den här sidodiskussionen hjälper knappast TS. TS bör ha grundinställningen att det inte är ett fel att det växer/växte parkslide på tomten, och därmed, förstås, inte heller ett dolt fel. Avvakta och låt köparen försöka visa motsatsen.
Har det någonsin ifrågasatts att parkslide är invasiv?
Mer än du då.
Mer än du då.