86 082 läst ·
413 svar
86k läst
413 svar
Nya grannen sågade ner Björk
Så många ser inte skogen för alla träden... Den enda kärnfrågan för TS torde vara huruvida grannsämjan är något att ens fundera på i det här läget. Sålunda är pelpets förslag här ovan något av det mest klarsynta som står att läsa i hela tråden.
Det torde väl tillfredsställa båda sidor i denna diskussion. Både de som tycker att man inte ska låta ett futtigt träd förstöra grannsämjan och de som tycker man ska sätta hårt mot hårt.
De som tjatar om att man inte ska plantera trän i tomtgränsen har förvisso rätt men nu handlar ju tråden inte om det utan om ett träd som redan VAR planterat i tomtgränsen. Poäng för tanken men tyvärr trettio år för sent.
Det torde väl tillfredsställa båda sidor i denna diskussion. Både de som tycker att man inte ska låta ett futtigt träd förstöra grannsämjan och de som tycker man ska sätta hårt mot hårt.
De som tjatar om att man inte ska plantera trän i tomtgränsen har förvisso rätt men nu handlar ju tråden inte om det utan om ett träd som redan VAR planterat i tomtgränsen. Poäng för tanken men tyvärr trettio år för sent.
Jag undrar om TS tomt är/var på solsidan eller skuggsidan av björken?
Vad jag läser i Jordabalken är att man måste trädets ägare möjlighet att själv ta bort grenen/roten för att minimera skadan, därefter får man göra det själv i alla fall. Finns det ingen risk för skada behöver man inte ens informera trädets ägare. Och detta gäller när trädet inte står i tomtgräns.Sir Duke skrev:
Varför inte? Om gren eller rot är i vägen på min sida, så ser inte jag att lagen skulle hindra mig från att ta bort den. Om trädet står så illa till att det dör, är det tråkigt, men jordabalken ger som jag ser det mig rätt.Sir Duke skrev:
Var står det att man inte får ta bort grenar om trädet riskerar dö?
Nja HD:s dom senaste dom so är vägledande tog bara hänsyn till fastighetens värdeminskning så det är inga större belopp det handlar om.Anders Bursell skrev:Det kan handla om rent fantastiskt stora värden. Ett sätt att värdera som du kan titta på är den s k Alnarpsmodellen. Den räknar på träd i "urbana miljöer" som det tycks vara fråga om här -- alltså inte träd i skogen som ju är värda timmerpris, ved eller vad det kan bli. Man kan också säga att den sätter prislapp på alla de år det tar för ett träd att växa upp.
Alnarpsmodellen tar inte hänsyn till emotionella värden, utan räknar mer på återställningskostnaden. Man mäter omkretsen på det skadade / nedtagna trädet på en meters höjd, räknar ut ytan på stammen, jämför med ytan på samma höjd på det största träd av samma slag plantskolan kan leverera och får då ett värde.
Om din björk hade en omkrets på 60 centimeter (diameter ca 25, inte alltför mycket) blir ytan ca 270 kvadratcentimeter.
De största björkarna (bet verrocosa) en normal plantskola kan leverera har en omkrets på ca 10-12 = area 12. Pris för en sådan ca 2.200 kronor = 185 kr/kvadratcentimeter.
Värdet på 60-cm-björken alltså 270 x 185 kr = i runda slängar 50.000 kronor. (Plus plantering, skötsel de första fem åren och något mer.)
Alnarpsmetoden har tagits fram bl.a. för skadeståndsanspråk när folk sågar ner kommunala träd etc, och jag är osäker på om den prövats i rätt. Men eftersom bl.a. Jordbruksverket hänvisar till den är det i alla fall ett sätt att få ett hum om vad vi talar om för prisnivåer.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ett träd går inte värdera i pengar utan det är hur man trivs med det som sätter värdet på det dvs allt ifrån 0 till ovärderligt.
Hur som så tar man inte bara ett träd i tomtgränsen utan att prata med grannen.
Hur som så tar man inte bara ett träd i tomtgränsen utan att prata med grannen.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Nu skriver ju TS i första inlägget att han har sagt att han vill ha kvar björken. Dvs- det låter som grannen har diskuterat saken med honom. Han har alltså INTE tagit ner björken utan att diskutera frågan.
Såvitt jag förstår så har grannen rätt att ta bort alla delar av björken som står på hans tomt. Nu har han tagit ner även det som står på TS tomt, vilket säkert innebär diverse brott och formella felaktigheter. men om grannen had nyttjat sin rätt fullt ut så hade ju resterna av björken aldrig överlevt, det hade blivit en risk, som TS varit skyldig att åtgärda omgående.
men jag har lite svårt att förstå upprördheten här i tråden, Det var ju inte ett träd som står inne på TS tomt.
Såvitt jag förstår så har grannen rätt att ta bort alla delar av björken som står på hans tomt. Nu har han tagit ner även det som står på TS tomt, vilket säkert innebär diverse brott och formella felaktigheter. men om grannen had nyttjat sin rätt fullt ut så hade ju resterna av björken aldrig överlevt, det hade blivit en risk, som TS varit skyldig att åtgärda omgående.
men jag har lite svårt att förstå upprördheten här i tråden, Det var ju inte ett träd som står inne på TS tomt.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Lider med TS! Ingen kul start med nya grannar...
Angående lagen och tomtgräns.
Lagen detaljreglerar inte hur man ska göra med sina kära grannar om man har gemensamma planteringar etc. Det får folk göra upp själva med andra ord. Jag pratade med kommunen när grannen skulle sätta staket i tomtgränsen. Fick ett ganska lustigt svar men jag tror det stämmer: Det finns i lagens meningen inte någon gräns. Det finns olika fastigheter. Punkt. Du har din fastighet och grannen har sin. Men det finns inte någon juridisk yta/egendom som är gemensam. Man förfogar fritt över sin egen fastighet men inte över grannens.
Lagen detaljreglerar inte hur man ska göra med sina kära grannar om man har gemensamma planteringar etc. Det får folk göra upp själva med andra ord. Jag pratade med kommunen när grannen skulle sätta staket i tomtgränsen. Fick ett ganska lustigt svar men jag tror det stämmer: Det finns i lagens meningen inte någon gräns. Det finns olika fastigheter. Punkt. Du har din fastighet och grannen har sin. Men det finns inte någon juridisk yta/egendom som är gemensam. Man förfogar fritt över sin egen fastighet men inte över grannens.
