Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Med den skillnaden att Nefrums inte behöver leka med tanken, utan det är en realitet ;-)
ja och för någon annan är mitt exempel en realitet.
det är ju ingen naturlag att huspriser hela tiden måste stiga...

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Med den skillnaden att Nefrums inte behöver leka med tanken, utan det är en realitet ;-)
Fast det är ju inte en realitet förens du säljer. Och då ska du betala vinstskatt och kanske ny lagfart/pantbrev för ny bostad.
Sedan kan man ju inte garantera att priserna ska fortsätta i samma fart som nu, eller att man får det man förväntat sig. I vårt område skiljer priserna väldigt mycket för likvärdiga bostäder från gång till gång, beror helt och hållet på vem som kommer på visningen.

• Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
optimum
Oavsett prisökning på bostäder så är det sjukt att betala skatt för att man har ett hus man bor i.
Alltså betala skatt för något man köpt för sina redan beskattade pengar.

Kommer ihåg hur det var tidigare då vi skaffade bergvärme till vårt hus. Ja en vettig lösning för minskad energiförbrukning som alla miljötänkande folk tycker om.
Men det ökade taxeringsvärdet på huset enligt den poängskalan som fanns då och ökade skatten.

Alltså bestraffning om man gör något bra för miljön.

• Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Oavsett prisökning på bostäder så är det sjukt att betala skatt för att man har ett hus man bor i.
Alltså betala skatt för något man köpt för sina redan beskattade pengar.

Kommer ihåg hur det var tidigare då vi skaffade bergvärme till vårt hus. Ja en vettig lösning för minskad energiförbrukning som alla miljötänkande folk tycker om.
Men det ökade taxeringsvärdet på huset enligt den poängskalan som fanns då och ökade skatten.

Alltså bestraffning om man gör något bra för miljön.
Så sant, men då det gäller uppfinningsrikedom för att höja eller införa nya skatter så måste man ju ge dessa byråkrater en eloge i deras förmåga att lura i Svensson nya pålagor.
Den senaste dumheten, plastpåseskatten t.ex, finns inget problem med påsar från svenska hushåll, de hamnar inte i havet som var ett argument.

Och kan man på något sätt motivera ett återinförande av en konfiskatorisk fastighetsskatt med "miljö och klimat" som argument så kommer väl en del tyvärr att köpa det.
Miljö och klimat är ju bara ett argument för att sälja in en skatt eller pålaga, omsorgen om desamma är nog mest en fasad.
Speciellt med tanke på vårt sätt att hantera t.ex avfall, där inget hamnar utanför avfallssystemet.

En ny fastighetsskatt baserad på taxeringsvärde kommer att innebära att jag förändrar mitt hus till en jordhåla utan el, vatten, avlopp och andra taxeringsvärda bekvämligheter;)
Varför mera skatt för varje standardhöjning som jag betalar med redan skattade pengar?

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
hsd
Sen blir det som på 70-talet, taxeringsnämden skickar ut kontrollanter för upptaxering och när Andersson åker dit så tipsar Andersson om Svensssons och Perssons lyxspa i källaren

• Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
Vänsterpolitik i sitt absoluta esse.

Vilka drabbar en höjning av fastighetsskatten?
Alla fastighetsägare.
Vilka hyr ut bostäder som hyresrätter?
Fastighetsägare.
Vad händer när en fastighetsägare får betala högre utgifter för sagd uthyrd lägenhet?
Uthyrningspriset stiger.

Detta drabbar ALLA arbetande och betalande människor.
De som går på bidrag kommer vara odrabbade. Precis i vanlig ordning. Så som vårat samhälle skall vara.
Vi skall värna om den fantastiska skara som inte bidrar till samhället och straffa de som kämpar för sig själva och samhället! Jävla drägg ni alla arbetande människor är, USH! (obs, ironi på det sista)

Redigerat:
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
G
mikethebik mikethebik skrev:
Så sant, men då det gäller uppfinningsrikedom för att höja eller införa nya skatter så måste man ju ge dessa byråkrater en eloge i deras förmåga att lura i Svensson nya pålagor.
Den senaste dumheten, plastpåseskatten t.ex, finns inget problem med påsar från svenska hushåll, de hamnar inte i havet som var ett argument.

Och kan man på något sätt motivera ett återinförande av en konfiskatorisk fastighetsskatt med "miljö och klimat" som argument så kommer väl en del tyvärr att köpa det.
Miljö och klimat är ju bara ett argument för att sälja in en skatt eller pålaga, omsorgen om desamma är nog mest en fasad.
Speciellt med tanke på vårt sätt att hantera t.ex avfall, där inget hamnar utanför avfallssystemet.

En ny fastighetsskatt baserad på taxeringsvärde kommer att innebära att jag förändrar mitt hus till en jordhåla utan el, vatten, avlopp och andra taxeringsvärda bekvämligheter;)
Varför mera skatt för varje standardhöjning som jag betalar med redan skattade pengar?
Sedan kan man ju kalla det "avgift", och då tror fårskocken att det inte är en skatt och sover vidare.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
P
V ViperTim skrev:
Vänsterpolitik i sitt absoluta esse.

Vilka drabbar en höjning av fastighetsskatten?
Alla fastighetsägare.
Vilka hyr ut bostäder som hyresrätter?
Fastighetsägare.
Vad händer när en fastighetsägare får betala högre utgifter för sagd uthyrd lägenhet?
Uthyrningspriset stiger.

Detta drabbar ALLA arbetande och betalande människor.
De som går på bidrag kommer vara odrabbade. Precis i vanlig ordning. Så som vårat samhälle skall vara.
Vi skall värna om den fantastiska skara som inte bidrar till samhället och straffa de som kämpar för sig själva och samhället! Jävla drägg ni alla arbetande människor är, USH! (obs, ironi på det sista)
Men snälla du,du måste ju öppna ditt hjärta,som en högerpolitiker sa för ett antal år sen;)

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Men snälla du,du måste ju öppna ditt hjärta,som en högerpolitiker sa för ett antal år sen;)
Hjärtat går väl an, men inte plånboken! ;)

• Haha
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Vi måste finansieras all bidrag som ska delas ut!

Det finns många sätt att driva in skatt. De flesta är mer eller mindre skadliga för ekonomin ( dvs alla bli fattigare) skatt på arbete eller konsumtion är mycket skadligt. Skatt på boende är bara lite skadligt

Sen är det idag mycket fördelaktigt att bo i villa.
Jag räknade på skillnaden för mig som medelsvensson med ett litet hus i förorten, gämmfört med om jag skulle flytta till en hyreslägenhet istället. Det skulle bli ca 30.000 dyrare i månaden... Är detta rimligt?!?
Var skall du hyra? 200 m2 på Strandvägen i Stockholm

Nefrums Nefrums skrev:
summan av allt jag betalat för huset medräknat värdeökning etc så ligger det på ca +20kkr/ månaden i snitt de senaste 10 åren.
Så du är säker på att värdeökningen fortsätter i samma takt?

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Fastighetsskatten är i min mening ett helt ok sett att skatta folk. Absolut inte optimalt men helt okej tycker jag. Något sett måste man hitta de med tillgångar.

Dock, kan jag känna att det är än en gång vi ” unga typer” som bor i Sthlms förort, tjänar bra bra och tagit ett saftigt lån ska fortsätta få massa extra att betala..

å andra sidan så bor ju halva pensionärsgänget kvar i jättevillor som gör att de finns för lite villor till alla som flyttar till Sthlm exempelvis. Skapar ju sjuka priser på villamarknaden.

minska flyttskatten kanske hjälper men ganska marginellt.. varför ska friska pensionärer flytta till stan och köpa en tvåa för 6 miljoner när de bor billigare i sin gamla obelånade villa..

Det intressanta är ju och veta vilka skatter som ska sänkas i förmån för fastighetsskatten. Kan absolut tänka mig att de tar bort den statliga skatten på 20% så får de gärna ha fastighetsskatt för mig.

J
V VetarN skrev:
Det intressanta är ju och veta vilka skatter som ska sänkas i förmån för fastighetsskatten. Kan absolut tänka mig att de tar bort den statliga skatten på 20% så får de gärna ha fastighetsskatt för mig.
Tekniskt är fastighetsskatt bra för att den är svår att smita från. Men att tro att det blir en lättnad på tex marginalskatten tror jag är att hoppas på för mycket. Det finns nog för många svarta hål att stoppa pengarna i, både Corona och senaste årens flyktingmottagande kommer nog kräva mycket pengar närmsta åren. Min gissning är att de kommer höja marginalskatten... också...

För att hindra prisuppgången är det väl bättre satsa på nybyggande och ta bort "flyttskatten"...

Vore fastighetsskatten satt till att inte ta hänsyn till orimliga prisuppgångar och vansinniga tomtpriser utan hur "lyxigt" man bor så vore det rimligare kan jag tycka. 400kvm, pool och nybyggt kan väl få kosta en tusenlapp i månaden var det än ligger, medan 120kvm med gammal standard kan väl få stanna på dagens maxtak?

• Gilla
Smeds och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vore fastighetsskatten satt till att inte ta hänsyn till orimliga prisuppgångar och vansinniga tomtpriser utan hur "lyxigt" man bor så vore det rimligare kan jag tycka. 400kvm, pool och nybyggt kan väl få kosta en tusenlapp i månaden var det än ligger, medan 120kvm med gammal standard kan väl få stanna på dagens maxtak?
Håller med, det känns rättvisare att beskatta en lyxvilla i Arvidsjaur hårdare än ett skjul i Saltsjöbaden.

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Rent tekniskt skulle man kunna använda sig av standardpoängen man kommer fram till vid taxeringen och räkna ut en schablonskatt istället för att utgå ifrån marknads-/taceringsvärdet. Då skulle alla i hela landet få betala samma skatt för sin mexitegelvilla från 70-talet med 18 kubiks pool och soldäck.

• Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.