Det där är inte alltid sant. Visst; om det gäller tekniska och regelmässiga frågor så är det givetvis så, men det finns en helt annan aspekt på det hela också; Elektriker måste någon gång inse att de är tjänstefolk som arbetar i en tjänstesektor. Enda anledningen till att de över huvudet taget har ett arbete är att de skall finnas där för att göra som folk säger. Vill kunden ha uttag ifrån Merten så är det det som gäller även om elkludde aldrig arbetat med dem, tycker de är jobbiga eller inte har dem i bilen. Om kunden vill Siemens eller Garo så spelar det ingen roll hur högt älskade Hager är i firman. Kundens ord är lag! Jag stöter allt för ofta, både här i forumet och i verkligheten, på elektriker med attityden; "Ja, men då kommer vi hem till dig och monterar de här Elko-uttagen där vi vill ha dem, sen sätter vi en Hager-central där vi vill ha den och när det är klart så skickar vi en faktura som du måste betala. Nej, vi tänker inte ens prata med dig om hur vi kommer göra och att tala om vad det kommer kosta i förväg kan du bara glömma. Sluta nu att krångla och gör bara som vi säger". Inte konstigt att folk tar saken i egna händer och kopplar själva i en sådan bransch.elmont skrev:
Det brukar knappast vara nått problem med var av matr och vart kunden ska ha sina "grejer". Det som oftast vållar problem är när man gör exakt som kunden vill och man når ett stadium där det inte fungerar som kunden tänkt sig. Det är (helt naturligt) faktiskt så att om man en gång i livet ska "bygga" en elinstallation så har man knappast helt klart för sig hur och varför man bör göra si eller så. En erfaren elektriker som gjort hundratals hus har helt naturligt en betydligt större kunskapsbas att stå på, inte minst vad det gäller det praktiska. För oftast tänker kunden "halva" arbetet och vet sedan inte hur man kommer vidare. det lämnar kunden åt elektriken att lösa och det kan dra iväg i både tid och matr. för nått som troligen helt kunnat undvikas om man inlett en dialog i planeringsstadiet.
Jag hävdar bestämt att dom 2 - 3 timmar som kunden lägger med sin elektriker INNAN man påbörjar jobbet sparar många tusenlappar på slutpriset. Och då pratar jag inte matr. utan var och hur man vill ha sina "apparater". Det ÄVEN om kunden kommer med en färdig elritning, för tyvärr så brukar även den vara minst sagt bristfällig.
Och jag garanterar dig att INGEN beställare klarar sig så särskilt bra med en kaxig attityd, medan däremot ett lite ödmjukare förhållningssätt skapar sympati och ger garanterat en bättre "slutprodukt".
Jag hävdar bestämt att dom 2 - 3 timmar som kunden lägger med sin elektriker INNAN man påbörjar jobbet sparar många tusenlappar på slutpriset. Och då pratar jag inte matr. utan var och hur man vill ha sina "apparater". Det ÄVEN om kunden kommer med en färdig elritning, för tyvärr så brukar även den vara minst sagt bristfällig.
Och jag garanterar dig att INGEN beställare klarar sig så särskilt bra med en kaxig attityd, medan däremot ett lite ödmjukare förhållningssätt skapar sympati och ger garanterat en bättre "slutprodukt".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 007 inlägg
Du skulle imponera lite till på elektrikern om du gjorde ett komplett gruppschema. Det underlättar även för dig så att slangarna mynnar ut i rätt ordning vid centralen. Man brukar lägga trefasgrupperna först, följt av enfasgrupperna. Fler saker att tänka på är en jämn fördelning av lasterna mellan faserna och hur du vill sektionera om du vill ha flera JFBer. FörslagTobiasGren skrev:Hur låter detta? Jag tänkte lägga fram min skiss till elektrikern nu på måndag och skulle därför önska lyssna av allt kunnigt folk här först... med er hjälp kommer jag helt klart framstå som... ja, helt jävla bäst![]()
Jag har tänkt mig följande fasupplägg:
1 fas går till sovrum på den nedre våningen (10A)
1 fas går till vardagsrum (10A)
1 fas går till kök (10A)
1 fas går till tvätt/WC (10A)
1 fas till övervåningen (10A)
Utöver dessa tänker jag mig följande:
Tvätt/WC:
3 fas till värmeväxlare + golvvärme + krypgrundsavfuktare (16A)
3 fas till Tvättmaskin +torktumlare +torkskåp (16A)
Kök:
3 fas ugn + kyl/frys (16A)
3 fas till spis + spisfläkt +diskmaskin (16A)
1 fas till dolda extrauttag (10A)
Övrigt:
1 fas till krypgrundsbelysning +ev framtida ytterbelysning (10A)
"Höjta" om det ser överdimensionerat ut eller på andra sätt helt åt skogen...
[table="width: 500, align: left"]
[tr][td]Pos [/td][td]Säkring[/td][td]Kabel[/td][td]Ändamål[/td][/tr]
[tr][td]1-2 [/td][td] [/td][td] [/td][td]Huvudbrytare[/td][/tr]
[tr][td]3-6 [/td][td] [/td][td] [/td][td]JFB 1[/td][/tr]
[tr][td]7-9 [/td][td]C16A[/td][td]5G2.5[/td][td]Häll & Ugn[/td][/tr]
[tr][td]10-12[/td][td]C10A[/td][td]5G1.5[/td][td]Värmeväxlare (effekt?)[/td][/tr]
[tr][td]13 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Belysning kök + vägguttag + fläkt[/td][/tr]
[tr][td]14 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Sovrum, vardagsrum[/td][/tr]
[tr][td]15 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Golvvärme[/td][/tr]
[tr][td]16 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Kyl/frys[/td][/tr]
[tr][td]19-22[/td][td] [/td][td] [/td][td]JFB 2[/td][/tr]
[tr][td]23-25[/td][td]C10A[/td][td]5G1.5[/td][td]Tvätt & tork[/td][/tr]
[tr][td]26 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Badrum[/td][/tr]
[tr][td]27 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Övervåning (kanske en grupp till)?[/td][/tr]
[tr][td]28 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Krypgrund[/td][/tr]
[tr][td]29 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Diskmaskin[/td][/tr]
[tr][td]30 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Micro + bänkuttag kök[/td][/tr]
[tr][td]31 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Motorvärmare[/td][/tr]
[tr][td]32 [/td][td]C10A[/td][td]3G1.5[/td][td]Uttag utomhus[/td][/tr]
[/table]
Schemat är gjort för en 2x18 modulers normcentral, med plats över för en eventuell andra JFB. Det blir förutom denna några platser över vilket kan vara bra att ha. Om det är trångt i sidled kan du använda en 3x13 i stället. 2x13 blir tajt med det antal grupper du vill ha.
Om inte häll & ugn sitter tillsammans kan du dra en egen grupp till ugnen, 16A och 2.5 mm2.
Uttag ska man inte snåla på, speciellt i kök, så du kanske vill ha någon grupp till?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Bo.Siltberg skrev:Du skulle imponera lite till på elektrikern om du gjorde ett komplett gruppschema. Det underlättar även för dig så att slangarna mynnar ut i rätt ordning vid centralen. Man brukar lägga trefasgrupperna först, följt av enfasgrupperna. Fler saker att tänka på är en jämn fördelning av lasterna mellan faserna och hur du vill sektionera om du vill ha flera JFBer. Förslag
[TABLE="width: 500, align: left"]
[TR]
[TD]Pos[/TD]
[TD]Säkring[/TD]
[TD]Kabel[/TD]
[TD]Ändamål[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1-2[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Huvudbrytare[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3-6[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]JFB 1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7-9[/TD]
[TD]C16A[/TD]
[TD]5G2.5[/TD]
[TD]Häll & Ugn[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]10-12[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]5G1.5[/TD]
[TD]Värmeväxlare (effekt?)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]13[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Belysning kök + vägguttag + fläkt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]14[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Sovrum, vardagsrum[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]15[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Golvvärme[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]16[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Kyl/frys[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]19-22[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]JFB 2[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]23-25[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]5G1.5[/TD]
[TD]Tvätt & tork[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]26[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Badrum[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]27[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Övervåning (kanske en grupp till)?[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]28[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Krypgrund[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]29[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Diskmaskin[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]30[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Micro + bänkuttag kök[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]31[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Motorvärmare[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]32[/TD]
[TD]C10A[/TD]
[TD]3G1.5[/TD]
[TD]Uttag utomhus[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Schemat är gjort för en 2x18 modulers normcentral, med plats över för en eventuell andra JFB. Det blir förutom denna några platser över vilket kan vara bra att ha. Om det är trångt i sidled kan du använda en 3x13 i stället. 2x13 blir tajt med det antal grupper du vill ha.
Om inte häll & ugn sitter tillsammans kan du dra en egen grupp till ugnen, 16A och 2.5 mm2.
Uttag ska man inte snåla på, speciellt i kök, så du kanske vill ha någon grupp till?
Tack så mycket!
Jag har talat med min elektriker och håller nu på och drar VP - rör i husets alla rum... Jag kommer att köpa FK av elektrikern och det var okej att jag drog kablarna själv
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Eller 179kr på biltema...
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
En ny fråga
Får man göra ett extra hål i väggdosan? Skulle behöva ett fjärde hål nu när jag drar dubbeltrapp...
Tack ni alla för alla tidigare svar!
Får man göra ett extra hål i väggdosan? Skulle behöva ett fjärde hål nu när jag drar dubbeltrapp...
Tack ni alla för alla tidigare svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 007 inlägg
Jo det är brukligt att borra upp ett nytt hål om man använt dosor som inte går att utöka. Försök bara se till att slangen sitter fast.
På McD i Örkelljunga hade de satt elelement precis nedanför handfatet, åt toapappret till. Vet inte om det är tillåtet eller ej, men allas blöta händer skvätte ner elementet rejält. Såg inte helt bra ut.
Edit: hmm, detta skulle vara i tråden med värsta elkoppling. Hur gick det till?
Edit: hmm, detta skulle vara i tråden med värsta elkoppling. Hur gick det till?
Redigerat:
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Tack för svaren... Jag tillverkade ett nytt hål med hjälp av 16 mm borr, VP- rör och lite superlim 
Jag har nu stött på ytterligare ett problem. Jag vill dra en dubbeltrapp mellan två dosor men mellan dessa går det bara ett rör. Min tanke var då att dra en vit och en orange tändtråd och två bruna. Får man dra två bruna trådar i ett och samma rör? Jag vet att man inte får ha två vita tändtrådar i ett och samma.
Vänliga frågor
/Tobias
Jag har nu stött på ytterligare ett problem. Jag vill dra en dubbeltrapp mellan två dosor men mellan dessa går det bara ett rör. Min tanke var då att dra en vit och en orange tändtråd och två bruna. Får man dra två bruna trådar i ett och samma rör? Jag vet att man inte får ha två vita tändtrådar i ett och samma.
Vänliga frågor
/Tobias
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Du får ha vilka färger du vill och hur många du vill av samma färg, orsaken till att man ska undvika att ha samma färger på flera trådar är att det är enklare att hålla koll om man har olika färg men det är INGET krav.
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Där ser man... Jag var helt säker på att tändtrådar sim gick i samma rör var tvungna att skilja sig i färg. Det är alltid roligt att lära sig, särskilt då lärdomarna visar sig gynna den egna arbetsprocessen 😀
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Mellantråd, precis... Fackspråket får jag lära mig allt eftersom 😀