Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Satsa på denna slang istället. Din elektriker kommer bli lyckligare och det är inga problem att komplettera med fler FK, om du inte ska ha 8 i samma rör då..
http://www.elbutik.se/product.html/flexror-16-32mm-fk
http://www.elbutik.se/product.html/flexror-16-32mm-fk
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Ser bra ut, även prismässigt ok... Är dessa bökiga att arbeta med utan avrullningsställ? Men oavsett så funderar jag mer och mer på att dra tomrör och därefter dra FK... Jag menar vad är skillnaden? färdigdraget eller efterdraget... så länge det inte finns några "hemmapulskarvar" dolda i rören så är det inga problem!Pierre1981 skrev:
I vissa lägen ser jag fördelar med fördragna rör emedan andra kommer att kräva styvare VP rör där FK efterdras... Tänker framförallt på mina takdosor.
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Hur låter detta? Jag tänkte lägga fram min skiss till elektrikern nu på måndag och skulle därför önska lyssna av allt kunnigt folk här först... med er hjälp kommer jag helt klart framstå som... ja, helt jävla bäst
Jag har tänkt mig följande fasupplägg:
1 fas går till sovrum på den nedre våningen (10A)
1 fas går till vardagsrum (10A)
1 fas går till kök (10A)
1 fas går till tvätt/WC (10A)
1 fas till övervåningen (10A)
Utöver dessa tänker jag mig följande:
Tvätt/WC:
3 fas till värmeväxlare + golvvärme + krypgrundsavfuktare (16A)
3 fas till Tvättmaskin +torktumlare +torkskåp (16A)
Kök:
3 fas ugn + kyl/frys (16A)
3 fas till spis + spisfläkt +diskmaskin (16A)
1 fas till dolda extrauttag (10A)
Övrigt:
1 fas till krypgrundsbelysning +ev framtida ytterbelysning (10A)
"Höjta" om det ser överdimensionerat ut eller på andra sätt helt åt skogen...
Jag har tänkt mig följande fasupplägg:
1 fas går till sovrum på den nedre våningen (10A)
1 fas går till vardagsrum (10A)
1 fas går till kök (10A)
1 fas går till tvätt/WC (10A)
1 fas till övervåningen (10A)
Utöver dessa tänker jag mig följande:
Tvätt/WC:
3 fas till värmeväxlare + golvvärme + krypgrundsavfuktare (16A)
3 fas till Tvättmaskin +torktumlare +torkskåp (16A)
Kök:
3 fas ugn + kyl/frys (16A)
3 fas till spis + spisfläkt +diskmaskin (16A)
1 fas till dolda extrauttag (10A)
Övrigt:
1 fas till krypgrundsbelysning +ev framtida ytterbelysning (10A)
"Höjta" om det ser överdimensionerat ut eller på andra sätt helt åt skogen...
Man lägger spis/ugn på en egen trefasgrupp och det är den enda grupp man normalt säkrar 16 A, ev en egen grupp till ugn, normalt räcker det med 10 A. mm mm Ska du prata med en elektriker tror jag INTE du ska tala om hur det ska vara utan lite "ödmjukt" fråga, han genomskådar dina bristande kunskaper rätt fort och "vet" du hur allt ska vara på förhand så är det troligt att han blir lite "trött" och ni kommer på kant redan från start. Bland dom jobbigaste kunderna är just dom som utger sig för att ha full koll men efter en stund visar det sig vara tvärt om.
VP-rör är oftast en bättre lösning den dagen du ska dra om något. Det är dessutom billigare om du bara räknar på materialkostnad. Det är när du räknar med arbetskostnad som fördragen slang börjar bli intressant.TobiasGren skrev:Ser bra ut, även prismässigt ok... Är dessa bökiga att arbeta med utan avrullningsställ? Men oavsett så funderar jag mer och mer på att dra tomrör och därefter dra FK... Jag menar vad är skillnaden? färdigdraget eller efterdraget... så länge det inte finns några "hemmapulskarvar" dolda i rören så är det inga problem!
I vissa lägen ser jag fördelar med fördragna rör emedan andra kommer att kräva styvare VP rör där FK efterdras... Tänker framförallt på mina takdosor.
Ovanstående gäller inte bara för elektriker. Självutnämnda experter bland kunder kan ställa till det för oss andra ocksåelmont skrev:Man lägger spis/ugn på en egen trefasgrupp och det är den enda grupp man normalt säkrar 16 A, ev en egen grupp till ugn, normalt räcker det med 10 A. mm mm Ska du prata med en elektriker tror jag INTE du ska tala om hur det ska vara utan lite "ödmjukt" fråga, han genomskådar dina bristande kunskaper rätt fort och "vet" du hur allt ska vara på förhand så är det troligt att han blir lite "trött" och ni kommer på kant redan från start. Bland dom jobbigaste kunderna är just dom som utger sig för att ha full koll men efter en stund visar det sig vara tvärt om.