3 612 läst ·
45 svar
4k läst
45 svar
Nya byggregler 2026, kontrollplan vid installation av eldstad.
Jag har också mitt hus försäkrat. Enda anledningen till det är att banken har det som villkor för att låna ut pengar. Så alla som har huset belånat är tvungna att försäkra det. Så du ska nog inte tolka siffrorna så att alla som har huset försäkrat skulle haft det ifall det endast var deras val.Frerider skrev:
Även bilen är försäkrad eftersom jag är tvungen till det.
Fast en försäkring är mer att jämföra med en investering än att köpa en liter mjölk.Frerider skrev:
Så man får jämföra kostnaden med risken att man behöver utnyttja den.
Ett lite förenklat exempel:
Säg att risken att en villa brinner ner är en på 3000 (per år). Säg att försäkringen kostar 5000/år.
Då ska man få 15 miljoner i ersättning för att investering ska vara motiverbar.
Men skulle villan vara värd 15 miljoner så kostar garanterat försäkringen mer.
Detta är utan att blanda in känslor i affären.
När vi installerade en braskamin i vårt dåvarande hus för 27 år sen lämnade vi in en bygganmälan.
Det var envägskommunikation.
Men den nuvarande PBL är väl (åtminstone delvis) fortfarande baserad på proposition 2009/10:170 "En enklare plan- och bygglag" …
Det var envägskommunikation.
Men den nuvarande PBL är väl (åtminstone delvis) fortfarande baserad på proposition 2009/10:170 "En enklare plan- och bygglag" …
Det är ju något av ett lotteri. När den ena elmotorn i vår laddhybrid gick sönder gick inte motorn att laga, och det kostade försäkringsbolaget långt över hundratusen att byta ut den. Vi betalade självrisk.L lbgu skrev:
Ibland funderar jag dock på att ha en egen "försäkringsfond" istället för att ha försäkringar överhuvudtaget. Den behöver vara ganska stor för att det ska gå bra i ett värsta-fall-scenario, men chansen torde vara ganska stor att man går plus jämfört med att ha försäkringar.
Troligtvis är de du hänvisar till låneslavar, är man satt i skuld för sin bostad kräver nog långivaren att panten är försäkradFrerider skrev:
Det är nästan alla som äger och bor i hus som har den försäkrad och när man hyr har jag för mig att hemförsäkringen är det mer än 95% av alla som har.
Ja givetvis måste försäkringsbolagen tjäna på något annars blir det ju svårt att existera.
Men när det kommer till hus försäkring så tror jag att du är ett unikum om du anser det vara onödigt.
Det är knappast belåning med bostaden säkerhet som är den enda anledningen att ha försäkring, man kanske inte har råd eller möjlighet att bygga nytt om det gamla brinner upp.L lbgu skrev:
6 av 10 svenskar har inte bostaden belånad.
Försäkring bör man ha om man inte kan ta en totalförlust, ju. Nersidan på att huset brinner ner är rätt drastisk. Nersidan på att tv'n ramlar i golvet är mer hanterbar. Bilar hamanr någonstans däremellan bortsett från trafikförsäkring.
Det låter lite riskabelt om det är den primära (värdefulla) bostaden, men kan nog fungera utmärkt för en fritidsfastighet med lägre värde.P pmd skrev:
Kostar försäkringen tex 0,1% eller 1% av värdet på kåken kan man ju definitivt fundera på om det är värt premien och klarar man sej utan 'taket över huvudet' om taket trots allt skulle brinna upp eller blåsa av kan det nog för de allra flesta med goda marginaler vara värt att chansa.
Fast det måste ju vägas mot risken att t.ex. huset brinner ner. Och eftersom den risken är väldigt låg så kan man ju tycka att den risken är värd att ta. Folk är beredda att riskera livet i en massa andra lägen som att t.ex. ge sig ut i trafiken. Kan man ta den lilla risken att dö under bilfärden så kan man väl ta den lilla risken att huset brinner ned också. Att dö känns betydligt värre än att råka ut för personlig konkurs.U Ursidae skrev:
Har inte den samma problem som den mall som TS använde, att den inte är uppdaterad efter de nya byggregler man måste följa från 1 juli?U Ubbe55 skrev:
Den är inte daterad så svårt att veta.
Den saknar ju också en riskbedömning som krävs från 1 juli.
Jag tror att det kan vara lite vanskligt att ställa olika risker mot varandra. Man bör nog bedöma en risk isolerat.L lbgu skrev:Fast det måste ju vägas mot risken att t.ex. huset brinner ner. Och eftersom den risken är väldigt låg så kan man ju tycka att den risken är värd att ta. Folk är beredda att riskera livet i en massa andra lägen som att t.ex. ge sig ut i trafiken. Kan man ta den lilla risken att dö under bilfärden så kan man väl ta den lilla risken att huset brinner ned också. Att dö känns betydligt värre än att råka ut för personlig konkurs.