128 492 läst ·
387 svar
128k läst
387 svar
Nya Bosch GCM 8 SJL
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag var och tittade på en 8 sjl idag. Den kändes väl helt ok. priset låg på 3895.
Bredvid denna såg så stod det en bosch 10s, den kostade 1500 kronor mer.
Säljaren ville att jag skulle köpa metabo, då han sålde dem till bra pris, han ville nog bli av med dem
.
Han rekommenderade att man hade dammsugare tilll 8 sjl, då den inte hade någon dammpåse.
Hur mycket ryker och dammar en blå bosch i 8-serien? Kan man köra utan dammsugare? Får väl skaffa en längre fram i så fall.
Bredvid denna såg så stod det en bosch 10s, den kostade 1500 kronor mer.
Säljaren ville att jag skulle köpa metabo, då han sålde dem till bra pris, han ville nog bli av med dem
Han rekommenderade att man hade dammsugare tilll 8 sjl, då den inte hade någon dammpåse.
Hur mycket ryker och dammar en blå bosch i 8-serien? Kan man köra utan dammsugare? Får väl skaffa en längre fram i så fall.
Går det att använda Festools 36 mm slang till Bosch 8 SJL? (Jag har bara 27 mm som följde med och undrar därför eftersom man ska få 33% bättre flöde med 36 mm-slang). Eller ni som har ex. Festool CTL 26, använder ni den medföljande slangen?
Funkar det att köra en 8 sjl utan dammsugare? Funderar på att köpa mig en sådan såg nu i veckan.
Eller kommer det att ryka för mycket?
Eller kommer det att ryka för mycket?
För 8S:
Inomhus måste du ha dammsugare
Utomhus kör jag helst med dammsugare, annars så brukar jag sätta en spiralslangstump typ en meter som är böjd så att spånet sprutar nedåt i marken. Sågspån i mun, näsa, ögon, på kläder osv är inte urkul.
8S levereras med en påse men jag har aldrig testat den då den är så liten.
Inomhus måste du ha dammsugare
Utomhus kör jag helst med dammsugare, annars så brukar jag sätta en spiralslangstump typ en meter som är böjd så att spånet sprutar nedåt i marken. Sågspån i mun, näsa, ögon, på kläder osv är inte urkul.
8S levereras med en påse men jag har aldrig testat den då den är så liten.
Det dammar ordentligt om man inte har dammsugare. Jag fick däremot med en påse, och den hjälper lite i nödlägen. Men det funkar med en billig grovdammsugare typ meec eller ngt. Jag har en 8S sen några år, och jag älskar den. Lätt att bära om man skall flytta på den och bra funktioner.
Ett par nackdelar: jag böjde anhållet när ett mindre ämne nöp. Men ett nytt kostade 300, och sen märkte jag att originalet gick att böja tillbaka. Min råkade ut för ett fall, och då gick en av tassarna av (fötterna på sågen). Så själva bordet och anhållet i aluminium är inte så starka. Samtidigt är Bosch reservdelar billiga av ngn anledning....
Ett par nackdelar: jag böjde anhållet när ett mindre ämne nöp. Men ett nytt kostade 300, och sen märkte jag att originalet gick att böja tillbaka. Min råkade ut för ett fall, och då gick en av tassarna av (fötterna på sågen). Så själva bordet och anhållet i aluminium är inte så starka. Samtidigt är Bosch reservdelar billiga av ngn anledning....
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ja. Kommer att komplettera med en större såg med 12" klinga men behålla boschen för mindre jobb, upp och ner i trappor osv så är boschen klockren. Den klarar 98 % av det man vill såga. De 2% den inte klarar kan man höra på andra sätt men om man är som jag och gillar verktyg och dessutom kan ta den på firman så tycker jag att jag kan kosta på mig en större också.FOLKABUSSEN skrev:
Summa kardemumma: skitbra såg till rimlig kostnad
Ja en firma skulle man haft
.
Var och kikade i en annan butik och där hade de en en 8 SJ bredvid en 8 SJL. Och jag måste säga att när jag såg 8 SJ så kände jag att det "var min såg". Den kändes helrätt. 8 SJL är något större och kommer att ta mer plats i mitt lilla garage.
Jag kunde få köpa denna 8 SJ, då det var en utgående modell, för 4000 + moms. Då skulle jag få en extra klinga på köpet( det är då demoexet som de säljer).
Men jag har hittat en 8 SJL på DUAB huset i Mönsterås för 3895 kronor inklusive moms.
Vilken ska man ta?
Eller ska tärningen få avgöra vilken det blir, men 8 SJ kände jag faktiskt lite mer för.
Var och kikade i en annan butik och där hade de en en 8 SJ bredvid en 8 SJL. Och jag måste säga att när jag såg 8 SJ så kände jag att det "var min såg". Den kändes helrätt. 8 SJL är något större och kommer att ta mer plats i mitt lilla garage.
Jag kunde få köpa denna 8 SJ, då det var en utgående modell, för 4000 + moms. Då skulle jag få en extra klinga på köpet( det är då demoexet som de säljer).
Men jag har hittat en 8 SJL på DUAB huset i Mönsterås för 3895 kronor inklusive moms.
Vilken ska man ta?
Eller ska tärningen få avgöra vilken det blir, men 8 SJ kände jag faktiskt lite mer för.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
4000 plus moms är svindyrt. Man brukar kunna hitta den för samma pengar inkl ett bra bord till.FOLKABUSSEN skrev:Ja en firma skulle man haft.
Var och kikade i en annan butik och där hade de en en 8 SJ bredvid en 8 SJL. Och jag måste säga att när jag såg 8 SJ så kände jag att det "var min såg". Den kändes helrätt. 8 SJL är något större och kommer att ta mer plats i mitt lilla garage.
Jag kunde få köpa denna 8 SJ, då det var en utgående modell, för 4000 + moms. Då skulle jag få en extra klinga på köpet( det är då demoexet som de säljer).
Men jag har hittat en 8 SJL på DUAB huset i Mönsterås för 3895 kronor inklusive moms.
Vilken ska man ta?
Eller ska tärningen få avgöra vilken det blir, men 8 SJ kände jag faktiskt lite mer för.![]()
Själv betalade jag 4100 inkl moms med ett gta3800
Tack för tipsethantverkare1 skrev:
Jag hade gärna köpt det också för 4100 kronor. Var köpte du det paketet? Det bordet du fick med där har jag hittat för runt 2000 kronor.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag köpte hos min lokale skojare. Mindre kedja med 4 butiker. Handlar byggmaterial för ca miljonen om året där så jag har ju lite rabatt.
Ja är man storkund så ska man ju ha bra rabatt.hantverkare1 skrev:
Köpte mig en 8 SJL idag. I morgon blir det nog testkörning