128 500 läst ·
387 svar
129k läst
387 svar
Nya Bosch GCM 8 SJL
Till min gamla såg köpte jag en 80T bosch klinga gjord för att kapa alu. Det är den jag plockar fram när det är riktigt viktigt med kvaliteten på snitten.bobas skrev:
Har jag bara en grövre eller oslipad klinga till hands brukar jag köra det gamla knepet att tejpa med maskeringstejp vid snittet.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Efter att ha läst denna tråden är det nog dags att beställa mig en GCM8SJL + GTA2500. Det verkar vara väldigt bra/mycket såg för dom pengarna? Har hittat på Lindarn för 4950:- inkl, frakt. Finns det något ställe där den är billigare? Eller rekomenderar ni någon annan såg för samma pengar?
Ta bara en funderare på om du bör lägga 650:- till för att få ett GTA3800-sågbord istället!Karlminator skrev:
När jag byggde huset skulle jag ångrat livet ur mig ifall jag valt 2500-bordet.
Idag när jag inte håller på i samma utsträckning med stora dimensioner på reglar och sånt så är dock valet inte lika självklart.
Men jag tycker i alla fall att du ska tänka igenom behoven lite.
GTA-3800 är en oerhört fin sågbänk, och den extra vikten och storleken är trots allt ganska marginell, så fundera på det.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Håller med till 100%.Mikael_L skrev:Ta bara en funderare på om du bör lägga 650:- till för att få ett GTA3800-sågbord istället!
När jag byggde huset skulle jag ångrat livet ur mig ifall jag valt 2500-bordet.
Idag när jag inte håller på i samma utsträckning med stora dimensioner på reglar och sånt så är dock valet inte lika självklart.
Men jag tycker i alla fall att du ska tänka igenom behoven lite.
GTA-3800 är en oerhört fin sågbänk, och den extra vikten och storleken är trots allt ganska marginell, så fundera på det.
Det finns inget värre än när man måste vara 2 för att såga en rejäl regel.
Allt går naturligtvis att lösa med extra boxkar men ändå jobbigt
Extra bockar behöver man ju i vilket fall som helst. Personligen tycker jag det inte spelar så stor roll om det är 1,5 eller 2m till stödrullen på sågbordet. När man kapar något så är det ju oftast i änden på regeln och då sticker den ändå ut kanske 4-5m och extra bock behövs. Samma sak med långa lister som böjer sig så även dom behöver en extra bock.
Men visst är 3800 bättre, men är det värt pengarna är kanske inte lika självklart.
Men visst är 3800 bättre, men är det värt pengarna är kanske inte lika självklart.
Nä att det inte är självklart försökte även jag att få fram.Nimajneb skrev:
Står bänken permanent i en snickeriverkstad och bara används för typ max 2-3 meter långa ämnen så kanske man uppskattar det något nättare formatet med 2500.
Är man snickare som har mycket inredningsuppdrag inne i hus/lägenheter så är kanske nyttan med 3800-stativet lågt, men att slippa knöla in det i bilen och bära det i trappor och genom dörrar för att istället ha ett lättare och nättare 2500-stativ guld värt.
Fast jag för nuvarande nästan aldrig sågar något långt så misstänker jag att jag ändå skulle välja GTA 3800. Men å andra sidan behöver jag ju inte knö in det i bilen någon gång heller.