Y
Typiskt!
Första man ser är en ny stark skruvdragare. Jag som precis beställde en klenare efter en retur av milwaukee maskin. Kan inte med att göra en till retur nu. :(

Redigerat:
Och typiskt att man äger en GCM 8 SJ.... :|

Och det var inte så länge sen man sprang och uppgraderade sig.... :banghead:

Y
Angående mitt inlägg om skruvdragare så satt jag och buttert undersökte lite vad nyheten var gällande skruvdragare.
Maskinen var inte ny i sig utan batteriet. 4,0ah istället för 3,0. Enligt Bosch ger det 65% mer batteritid på deras maskin. Mattematiskt ska det dock ge 33%. Batterierna kan man köpa löst och sätta på sin befintliga maskin.

Jag som beställt en ny makita istället får förvisso en lättaremaskin, ergonomiskare samt mindre plastig, fast med svagare Nm (makita 36/50Nm, Bosch 28/57Nm) och 100varv/minuten långsammare. Makita var tydligen först med lithium batterier, så undersökte om även dom hade 4,0 batterier pågång.
Verktygsnördar har sett att Makita har lämnat patentansökan om nytt batteri, kan vara att de har en ny generation pågång igen, eller så är det bara lite bling bling med diodindiktering på batteriet hurpass laddat det är.

MEN... nu handlade ju tråden om kapsåg.. Där läste jag inte riktigt vad skillnaden var men får jag ny klinga på min GCM8SJ så klarar jag mig nog ett tag till :)

Ser ganska trevlig ut, ska bli intressant att höra vad folk tycker om den.

Gillar att Bosch åtminstone på pappret verkar ha tänkt på dammutsuget. De dubbla gummitrattarna lär borga för bättre utsug. Synd bara att de inte använt samma fina länkage som de har på sin 10"(?)-såg så att man sluppit de förbannade gejdrarna som bygger på djupet bakåt.

Undrar vad L:et står för...?

Laser?

phl skrev:
Gillar att Bosch åtminstone på pappret verkar ha tänkt på dammutsuget. De dubbla gummitrattarna lär borga för bättre utsug. Synd bara att de inte använt samma fina länkage som de har på sin 10"(?)-såg så att man sluppit de förbannade gejdrarna som bygger på djupet bakåt.
Jag hade också hoppats på det när jag såg L i modellveteckningen. Den du tänker på heter väl 12GDL? Någon som vet vad de olika bokstäverna betecknar? S=slide, J=mjukstart. Men vad betyder L och gd om det nu faktiskt är det den stora heter?

Finns ju redan på 8S, det nya med SJL är väl dammuppsuget, att sågbordet går att bredda samt att den klarar lite bredare brädor.

Verkligen synd att de inte tog steget och byggde med det listiga länkaget. Det hade kunnat bli en riktigt fin och kompakt såg. Bra att de har tänkt till gällande utsuget. Hoppas att det fungerar också. De där utfällbara vingarna på sidorna ser rappliga och klena ut. De tror jag inte på alls. Har de flyttat fram vinklingslåsningen till framsidan, som på GCM10?

Om man titta på sågarna så skulle jag tro att:

L= Längsstop, (längdanslag)
G= Gleitarm, till skillnad från slide

Sedan tidigare så vet vi ju att:
S = Schlitten, mao Slide
D = Doppelt, snedsåga år båda hållen
J = Mjukstart, o fråga mig inte varför just J.

Noterade även att det för tillfället inte finns någon GCM8 xxx på Tyska Bosch hemsida.

Min GCM8S får nog hänga kvar ett tag till men när GCM8 GDJ kommer så byter jag:)

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Min GCM8S får nog hänga kvar ett tag till men när GCM8 GDJ kommer så byter jag:)
Ja en GDJ hade varit finnt :thumbup::wow: kanske något för Bosch´s ingenjörer att fundera på :cool:.

GDL12´an ser fin ut, men väl stor och tung, men den lättar ju plånboken halvfint iaf :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.