7 614 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Nya bolåneregler 2026 - påverkan vid köp av renoveringsobjekt
Ränterabatten är bara aktuell om man vet vad det är före och efter.pjgb skrev:
Tänkte bara ge ett tips. Har inte läst hela tråden så skjut mig om det är gamla nyheter.
Enligt vår handläggare (dvs personen som svarade i telefon) på SBAB så inför de förändringar i beräkningen av räntesatsen. De kommer framöver att ta ytterligare faktorer i beaktning annat än husets värdering och hur mycket man lånat av detta värde (belåningsgrad?)
Följden blev att vi fick ta del av den nya beräkningen redan nu trots att vi är 3 månader från vår räntejusteringsdag. Antar att det är för att vi nyttjat enbart 65% av vårt totala låneutrymme baserat på 4,5 ggr gemensam årslön. Så vi fick 0,18 %-enheter lägre ränta bara så där. Det är typ 6-700 spänn per månad mindre för oss.
Kan vara värt att slå dem en pling om ni är i samma sits. 😀
0,18% rabatt kan ju fortfarande vara 0.5 för mycket eller kanonbra.
Lån är bara ett sätt att jämna ut konsumtionen över tid. Har man en god permanent inkomst och vill man nyttja detta för att tex bo bra (subjektivt) med sina barn innan de blivit så stora att de ändå flyttar ut snart så är det väl inte så konstigt att låna 80-90%? Sedan kan man ha otur, men det gäller ju det mesta här i livet. Du får såklart tycka och känna vad du vill men kanske är det klokt att inte döma sina medmänniskor och deras val alltför hårt (utifrån sin högst subjektiva moral).P Pligg85 skrev:Jo. Men det beror ju på att så många väljer att maxa sina låneutrymmen.
Kan man låna 3 miljoner gör man det. Kan man låna 6 miljoner gör man det.
Vi la oss på belåningsgraden på 60% men som sagt var det väldigt motigt.
Vi hade ALDRIG lånat så procentuellt mycket om inte jag hade haft möjlighet att släcka lånet och mer därtill.
Hade inte börsen gått så urstarkt hade jag tagit bort lånet för det stör oss att vara i skuld.
Sen lånar "vuxna" allt de kan och inte bara boende. Det finansieras bilar och båtar på samma sätt.
Sedan är det inte ett självändamål att man ska spara såpass hårt i en likvid tillgång att man lämnar några miljoner i arv per barn. Avbetalning på 30 år grundar sig på någon form av moral uppfattning.
Redigerat:
Klicka här för att svara