Claes Sörmland
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har ju i reala termer sänkt bopriserna rejält senaste åren, en liten krasch helt enkelt. Mer av detta behöver vi knappast. Småfolkets besparingar försvinner.

[länk]
Det skyddar även folks pengar om pantsatta värden minskas.

När räntorna stack från 1 till 5 procent hade nog folk hellre haft 2 miljon i lån och inte 5miljoner?

Det skulle aldrig blivit tillåtet att ta ett lån på längre än 30år.

• Gilla
LinneaBee
  • Laddar…
Attitudeswe
H hempularen skrev:
Om man köper ett renoveringsobjekt, och gör en omfattande renovering direkt. Så kanske man kan ta ett byggkreditiv istället för vanligt bolån. Och dörmed vänta med att få en officiell värdering för låneutrymme till efter att renoveringen är klar.
Byggkreditiv är ju svindyrt och dessutom utan ränteavdrag.

Bättre belåna aktieportföljen då. Låg ränta och avdragsgillt.

M MrDizzy skrev:
Enda sättet att priserna på boende sjunker är om det blir kinetiskt krig i Sverige med och inte bara i Ukraina.
Du har iofs rätt i att det inte är ett självändamål för individer att boendet ska öka i pris...
Men det är det för bankerna som lånar ut, så det är bara att börja bearbeta riksdagspolitikerna om att det ska ändra reglerna åt andra hållet. Lycka till!
Det kanske löser sig ändå.

Det föds färre, invandringen minskar och utvandringen ökar.

Det har blivit nya normala att ungarna bor hemma till 30+år och den här generationen som växer upp nu kan nog inte klara ett eget boende rent praktiskt utan mamsen och pappsen.

P Pligg85 skrev:
Ursäkta, men det är ju bara provocerande med 90% på vuxna människor.

Förstagångsköpare ungdomar okej, det kan behövas och bättre att komma in med eget boende än att dras med hyresrätt halva livet och aldrig komma in i vuxenvärlden...

Men maxa sig totalt så man först ska låna allt som går och sen renovera utöver? Nej.

När vi byggde nytt så hade vi belåning på ca 60% vilket var helt ärligt äckligt mycket enligt oss. Nu 6år senare har vi ungefär 32% då vi amorterat en del och fastigheten ökat samt att vi lagt en dryg miljon till i löpande saker.

9år till innan vi är fria människor.

Måste krävas en viss typ människor att alltid töja på möjlighet att belåna sig max.
Lyckliga du som haft det så gott ställt. Stackars mig som bott hela livet i hyresrätt men nu äntligen slagit till på ett torp, då jag till slut nu när barnen är vuxna lyckats spara ihop till insatsen efter att först klarat av studielånen. Eller hur jag nu ska tolka ditt inlägg. Nej just ja, oansvarig, icke vuxen? För att mitt jobb inte är lika välbetalt som ditt? Kan vi kanske skippa den typen av nedlåtande inlägg i det här forumet?

• Gilla
Simplestand och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Kan man låna 3 miljoner gör man det. Kan man låna 6 miljoner gör man det.
Källa på det?

D Dilato skrev:
Källa på det?
Men snälla.

Vad tror du denna ändring av regler beror på?
Folk har inga pengar. Man hetsar och ska köpa så mycket det bara går med så lite handpenning som går och resten maxar man med sitt låneutrymme.

Kolla hur folk gör. Man går till banken och kollar sitt lånelöfte och sen är man med och bjuder upp till sin gräns.

Så fort det ska renoveras ska man lyfta sin värdering både före och efter.

Stort sett alla jag haft diskussioner med så har "huset blivit för dyrt" och med det menat att de inte har låneutrymme.

Ordet topplån väcker kanske minnen?

Jag kan inte minnas jag hört någon säga. Wow, vi fick 3 miljoner i låneutrymme, nu tittar vi på ett hus för 1,5 miljoner, lägger 50% cash och renoverar när lönerna byggt upp en buffert.

K Kimwim skrev:
Lyckliga du som haft det så gott ställt. Stackars mig som bott hela livet i hyresrätt men nu äntligen slagit till på ett torp, då jag till slut nu när barnen är vuxna lyckats spara ihop till insatsen efter att först klarat av studielånen. Eller hur jag nu ska tolka ditt inlägg. Nej just ja, oansvarig, icke vuxen? För att mitt jobb inte är lika välbetalt som ditt? Kan vi kanske skippa den typen av nedlåtande inlägg i det här forumet?
Tyvärr vet jag inte din historia men det låter som du berättar om dig helt ensam?
Studieskulder låter fint, tyvärr inget jag hade lyxen att unna mig.

Jag startade eget vid 18år och var tidigt inne på att investera och få avkastning när tiden är avgörande. Jobbade man 12-18 timmar om dagen och renoverade hus på kvällar och helger fanns inte tid att spendera på annat.

När frugan började jobba så sparade vi undan gemensamt en halv miljon på ett par år och lägger allt vi har på gemensam framgång. Bodde och levde snålt under tiden trots bra inkomster.

Den längsta resan vi gjort under våra 20år är till sjukhuset med dottern när hon höll på dö.
En weekend i Stockholm.

Låter osannolikt att du och din sambo bott i billig hyresrätt, jobbat minst 2 x heltid och lagt en hård prioritering på att köpa eget och inte lyckats.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
P Pligg85 skrev:
Men snälla.

Vad tror du denna ändring av regler beror på?
Folk har inga pengar. Man hetsar och ska köpa så mycket det bara går med så lite handpenning som går och resten maxar man med sitt låneutrymme.

Kolla hur folk gör. Man går till banken och kollar sitt lånelöfte och sen är man med och bjuder upp till sin gräns.

Så fort det ska renoveras ska man lyfta sin värdering både före och efter.

Stort sett alla jag haft diskussioner med så har "huset blivit för dyrt" och med det menat att de inte har låneutrymme.

Ordet topplån väcker kanske minnen?

Jag kan inte minnas jag hört någon säga. Wow, vi fick 3 miljoner i låneutrymme, nu tittar vi på ett hus för 1,5 miljoner, lägger 50% cash och renoverar när lönerna byggt upp en buffert.
Sista meningen: du får inte något "låneutrymme" (ditt ord) innan du har en verklig fastighet att visa banken. Och för huset på 1,5 miljoner får du antagligen ett "låneutrymme" om ung 1,3 miljoner.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Sista meningen: du får inte något "låneutrymme" (ditt ord) innan du har en verklig fastighet att visa banken. Och för huset på 1,5 miljoner får du antagligen ett "låneutrymme" om ung 1,3 miljoner.
Suck. Låneutrymme i sin budget. Lånelöfte från banken. Sätts i de flesta fall av hushållets inkomster minus levnadskostnader och tidigare fadäser (lån)

Du har förhoppningsvis bättre koll än så vad som menas. Men å andra sidan behöver vi ekorrar i hjulet Sverige .

TRJBerg
P Pligg85 skrev:
Suck. Låneutrymme i sin budget. Lånelöfte från banken. Sätts i de flesta fall av hushållets inkomster minus levnadskostnader och tidigare fadäser (lån)

Du har förhoppningsvis bättre koll än så vad som menas. Men å andra sidan behöver vi ekorrar i hjulet Sverige .
Skriver du låneutrymme utan närmare kvalificering antar jag att du syftar på något i häradet lånelöfte. Annars är det ett väldigt nebulöst objekt. Vidare är "Låneutrymme i sin budget" något väldigt odistinkt som kan betyda vad som helst beroende på personliga omständigheter och egna bedömningar.
Det går inte att hålla en meningsfull diskussion på den basen.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Skriver du låneutrymme utan närmare kvalificering antar jag att du syftar på något i häradet lånelöfte. Annars är det ett väldigt nebulöst objekt. Vidare är "Låneutrymme i sin budget" något väldigt odistinkt som kan betyda vad som helst beroende på personliga omständigheter och egna bedömningar.
Det går inte att hålla en meningsfull diskussion på den basen.
Ja, det var lånelöfte som var mer passande initialt. Vad är det du inte förstår?

M MrDizzy skrev:
Bankerna applicerar detta redan idag till stor del, så det blir i praktiken ingen större skillnad utom för de banker som inte gör det.
Fråga mig hur jag vet 😉
(inte alls försökt ta mig runt detta)
Jag ställde frågan till banken då vi gjort lite mindre renoveringar, men behöver utrymme för att låna till nya större. Det vid gjort hittills tolkar jag inte som värdehöjande i sig utan mer som större underhåll. Ingen utökning av boytan t ex. Men till min förvåning var inga problem att få en ny värdering. Dom skrev faktiskt att dom uppmanade alla kunder just nu att värdera upp huset innan om nya reglerna kommer på plats. Dom kom med förslag på värdering direkt när jag berättat lite kort vad vi gjort hittills och behövde heller inte gå via mäklare. Men känslan är väl lite att dom värderar bara upp huset om vi lånar mer..? Vi får väl se hur detta går.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Detta måste väl styras av banken eller?. Vet inte riktigt hur det är tänkt, men om man ser till mig så har vi både ett takbyte och en tillbyggnad på gång, uppskattningsvis så behöver vi låna 400k + 2,5MSEK vid olika tillfällen, beroende på när vi kan sätta spade i marken och när vi får loss hantverkare. Belåningsgraden är idag <50% och kommer efter de nya lånen ligga kvar <70%. Banken kommer ju kräva förhandsvärderingar osv, och nu funderar jag på vad man ska göra/inte göra för att hamna i ett dö-läge där man står still i 5år

Tänkte bara ge ett tips. Har inte läst hela tråden så skjut mig om det är gamla nyheter.

Enligt vår handläggare (dvs personen som svarade i telefon) på SBAB så inför de förändringar i beräkningen av räntesatsen. De kommer framöver att ta ytterligare faktorer i beaktning annat än husets värdering och hur mycket man lånat av detta värde (belåningsgrad?)
Följden blev att vi fick ta del av den nya beräkningen redan nu trots att vi är 3 månader från vår räntejusteringsdag. Antar att det är för att vi nyttjat enbart 65% av vårt totala låneutrymme baserat på 4,5 ggr gemensam årslön. Så vi fick 0,18 %-enheter lägre ränta bara så där. Det är typ 6-700 spänn per månad mindre för oss.

Kan vara värt att slå dem en pling om ni är i samma sits. 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.