13 130 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
nya avlopp och vattenrör under huset, något extra man bör komplettera med?
Jag var och kikade lite i butiken och det fanns lite olika varianter att välja på.
Två olika hållare varav ena har två skruv, andra har en skruv... Tänker att den med två skruv är "bättre" ? Borde ju vara lättare att få röret att ligga vettigt i fästet.
Sen är det valet av takfäste. Där tänker jag att den avlånga bricka med två skruvhål och en mutter är bättre än "allt i ett skruv" ?
Två olika hållare varav ena har två skruv, andra har en skruv... Tänker att den med två skruv är "bättre" ? Borde ju vara lättare att få röret att ligga vettigt i fästet.
Sen är det valet av takfäste. Där tänker jag att den avlånga bricka med två skruvhål och en mutter är bättre än "allt i ett skruv" ?
Absolut, brickan såg fin ut. Bara anpassa gängstången ner till svepet.
Två skruvar i svepet är lättare att montera rör i. Kör på den om den inte var väldigt mycket dyrare. Tar man bort ena gummit så passar den bättre över en muff.
Två skruvar i svepet är lättare att montera rör i. Kör på den om den inte var väldigt mycket dyrare. Tar man bort ena gummit så passar den bättre över en muff.
När man kollar raka rör, så finns det två sorter.
* PP - märkt med BD vilket innebär att dem är godkända för ingjutning.
* PVC
Samma pris på båda. Men då tänker jag att det borde vara högre krav på dom som gjuts in.
Men PVC'n kanske har andra egenskaper som är bättre för upphängd installation?
--------------------------------------------------------------
Angående Y-grenrör så finns det med 45 och 88 graders avstick;
88 känns väldigt vasst, hur blir det för avloppets flöde och när man ska lyckas spola rören med slang? 45 vore bättre men installationen skulle bli mer platskrävande.
* PP - märkt med BD vilket innebär att dem är godkända för ingjutning.
* PVC
Samma pris på båda. Men då tänker jag att det borde vara högre krav på dom som gjuts in.
Men PVC'n kanske har andra egenskaper som är bättre för upphängd installation?
--------------------------------------------------------------
Angående Y-grenrör så finns det med 45 och 88 graders avstick;
88 känns väldigt vasst, hur blir det för avloppets flöde och när man ska lyckas spola rören med slang? 45 vore bättre men installationen skulle bli mer platskrävande.
Redigerat:
PP är mera mjukt och inte lika sprick-benäget som PVC. Jag köper alltid PP.
Följ Säkervatten angående grenrören 88,5º & 45º. Sid 14 - 15.
http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf
Följ Säkervatten angående grenrören 88,5º & 45º. Sid 14 - 15.
http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är väl bra att man sätter dom anslutningar som har mest rinnande vatten längst bak i ledet så hela stammen spolas, om man har möjlighet dvs - som i mitt fall så blir duschen sist.
Är det "fel" att handfat går via badkar och via toalett, eller ska man vara så fanatisk så samtliga har egna rör till stammen?
(Nu är genomgångarna redan satta så dom diametrarna kan jag inte påverka mer än rören därifrån)
Är det "fel" att handfat går via badkar och via toalett, eller ska man vara så fanatisk så samtliga har egna rör till stammen?
(Nu är genomgångarna redan satta så dom diametrarna kan jag inte påverka mer än rören därifrån)
Logga in
Skapa konto
Jag kommer behöva proppa den gamla stammen vid husgrunden. Gamla stammen kommer hantera dagvatten sen och blir det stopp i den brunnen så vill jag inte få in dagvatten in i detta huset.
Denna ser lite väl enkel ut i designen
jämfört mot denna så jag blir ju frestad att ta denna, men det kanske vore felaktigt?
Denna ser lite väl enkel ut i designen
jämfört mot denna så jag blir ju frestad att ta denna, men det kanske vore felaktigt?
Lurigt, det gör dom för mig. Men det är rinkabyrörs två proppar: http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/proppar-6/
Och det är den svarta som jag tycker ser mer säker ut med sina packningar och allt.
Och det är den svarta som jag tycker ser mer säker ut med sina packningar och allt.
Apropå inget men ändå något så tycker jag det är skumt att fig. 2.3.3f använder sådat T (88.5gr) rör under golvbrunnen, kanske menat ifall det är ont om plats eller något.. farligt att läsa text när man kan gissa vad bilderna symboliserar.
Hur som helst, jag har nu köpt massa grejer och börjar bli redo att bygga.
I en annan diskussion om rör utomhus så fick jag rådet att inte trycka in rören helt, att dom ska kunna röra på sig.
- är det något som gäller inomhus också? Ska jag trycka i allt i bott och dra ut delarna några millimeter innan jag sätter nästa del?
Hur som helst, jag har nu köpt massa grejer och börjar bli redo att bygga.
I en annan diskussion om rör utomhus så fick jag rådet att inte trycka in rören helt, att dom ska kunna röra på sig.
- är det något som gäller inomhus också? Ska jag trycka i allt i bott och dra ut delarna några millimeter innan jag sätter nästa del?
2.3.3f tycker jag texten är talande:
Vägledning
Rensanordning på liggande samlingsledning
under byggnads bottenplatta och i mark bör
utföras med ett spolrör med 90° anslutning.
Se fig. 2.3.3f.
Vad du menar med golvbrunn är en spolbrunn.
Monterar man långa sträckor med avlopp måste det finnas plats för expansion. Under en villa är det obefintligt då det nästan aldrig blir helt raka rör. Så i ditt fall, kör på!
Vägledning
Rensanordning på liggande samlingsledning
under byggnads bottenplatta och i mark bör
utföras med ett spolrör med 90° anslutning.
Se fig. 2.3.3f.
Vad du menar med golvbrunn är en spolbrunn.
Monterar man långa sträckor med avlopp måste det finnas plats för expansion. Under en villa är det obefintligt då det nästan aldrig blir helt raka rör. Så i ditt fall, kör på!
Bör jag dra vattenröret längst ytterväggen (grön), eller mellanväggen (blå), vattenmätare kommer installeras annars kunde den ligga löst på backen.
Ifall det går läck, är det inte bra att det händer nära dräneringen?
Samtidigt var det ju en nackdel att den kommer närmare vinterkylan.
Ifall det går läck, är det inte bra att det händer nära dräneringen?
Samtidigt var det ju en nackdel att den kommer närmare vinterkylan.
Logga in
Skapa konto