1 916 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Nya amorteringskravet - Utöka befintligt bolån/Bygga nytt
Om man i nuläget har bolån uppdelat på tre olika bindningstider, och endast amorterar på det med längst bindningstid.
Är det då möjligt att göra på samma sätt om man lånar upp på det befintliga bolånet för utbyggnad?
Skall tilläggas att det ”nya” upplånade bolånet inte kommer överstiga 4,5ggr årslönen för hushållet. Vilket då borde göra att hushållet endast ligger kvar med det gamla amorteringskravet på 1%?
Är det då möjligt att göra på samma sätt om man lånar upp på det befintliga bolånet för utbyggnad?
Skall tilläggas att det ”nya” upplånade bolånet inte kommer överstiga 4,5ggr årslönen för hushållet. Vilket då borde göra att hushållet endast ligger kvar med det gamla amorteringskravet på 1%?
Banken tittar på samtliga bolån som finns när de beräknar 4,5 ggr årslönen. Så det är den totala summan som räknas.T tobbelindgren skrev:Om man i nuläget har bolån uppdelat på tre olika bindningstider, och endast amorterar på det med längst bindningstid.
Ja förstod nästan att det var så.J jocke31 skrev:
Men ett annat scenario då. Man har ett bolån nu och sen väljer man att bygga nytt hus. Dvs, man har då ett byggkreditiv under byggtiden. Sen när man är klar så övergår det till ett bolån, där den totala summan inklusive det gamla lånet överstiger dessa 4,5ggr årslön. Då blir man ju skyldig att amortera den 1% extra.
Om man sedan säljer det gamla huset och går med vinst, denna vinst skjuter man in i bolånet på det nya huset och på så vis kommer man under dessa 4,5ggr årslön igen. Går man då tillbaka till det gamla amorteringskravet på 1%(eller 2% om lånet överstiger 70% belåningsgrad)?
Lite mycket frågor, men hoppas svaret finns här på forumet
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Vet inte hur det är med de nya reglerna. Men köpte min nuvarande lägenhet för några år sedan och kunde då flytta det gamla lånet med samma villkor till nya lägenheten. Hade då mitt tillträdde på fredagen och sålde gamla måndagen som följde.
Men jag hade nog frågat banken för att vara mer säker och även det funkar med nya reglerna.
Men jag hade nog frågat banken för att vara mer säker och även det funkar med nya reglerna.
Klicka här för att svara