Nissens Nissens skrev:
Har du hört talas om undersökningsplikten?

Vad du förväntar dig är helt irrelevant…
Jadu... Skönt att du gör det klart att det aldrig finns några begränsningar i undersökningsplikten oavsett att man kan tycka att man köper ett fungerande hus med fungerande funktioner.

/ATW

• Haha
  • Gilla
Lurifix74 och 8 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jadu... Skönt att du gör det klart att det aldrig finns några begränsningar i undersökningsplikten oavsett att man kan tycka att man köper ett fungerande hus med fungerande funktioner.

/ATW
Förväntningar och tyckande är ingen framgångsmetod vid en husvisning där man är köpsugen. Kvantifierade kostnader och en noggrann inspektion med ögon och näsa är däremot det.

• Gilla
  • Älska
Bernt Ö97 och 20 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du hört talas om undersökningsplikten?

Vad du förväntar dig är helt irrelevant…
Nja, inte riktigt. Dolda fel är just för fel man inte kan förvänta sig. Att gamla så gamla ledningar är i behov av utbyte, oavsett om de är anslutna eller ej är dock något man kan förvänta sig.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

/ATW
Vad som gäller för undersökningsplikten finns angivet i Jordabalken. Om man gör den undersökning som krävs, som nog är mer omfattande än vad många tror, så har man möjlighet att få ersättning för fel som inte kan upptäckas vid en sådan undersökning. Att belysningen inte fungerar i ett förråd är knappast ett sådant fel som kan ge ersättning, det är enkelt att upptäcka.

• Gilla
MiaV och 15 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tycker elfrågan är intressant...

Jag skulle förväntat mig ett fungerande elsystem vid köpet.

/ATW
Men samtidigt. Hur mycket kan man bedöma att priset påverkats av att det inte är framdraget ny el till ett rum i källaren? Klart det kostar ett par tusen att dra dit en kabel, men knappast troligt att priset på huset minskat nämnvärt om ens alls pga detta.

Dessutom är det helt uppenbart och synligt och därmed inte dolt.

• Gilla
pippii långstrump och 11 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Men samtidigt. Hur mycket kan man bedöma att priset påverkats av att det inte är framdraget ny el till ett rum i källaren? Klart det kostar ett par tusen att dra dit en kabel, men knappast troligt att priset på huset minskat nämnvärt om ens alls pga detta.

Dessutom är det helt uppenbart och synligt och därmed inte dolt.
Jag har aldrig pratat om dolda fel.

Jag har pratat om funktioner man ska kunna förvänta sig fungera.

Men det är ju skönt att veta att man som köpare inte kan förvänta sig att någonting överhuvudtaget ska fungera.

/ATW

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Lurifix74 och 9 till
  • Laddar…
K
A ArneTW skrev:

Men det är ju skönt att veta att man som köpare inte kan förvänta sig att någonting överhuvudtaget ska fungera.

/ATW
Du har ju all möjlighet att testa att sakerna funkar när du köper hus

• Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nja, inte riktigt. Dolda fel är just för fel man inte kan förvänta sig. Att gamla så gamla ledningar är i behov av utbyte, oavsett om de är anslutna eller ej är dock något man kan förvänta sig.
Nej, dolda fel är fel som i stort sett är omöjliga att hitta utan att fördärva objektet. Att kontrollera att en lampa tänds om man trycker på strömbrytaren rller att drt finns ström i ett uttag är aldrig någonsin något dolt fel.

• Gilla
big mike och 14 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, dolda fel är fel som i stort sett är omöjliga att hitta utan att fördärva objektet. Att kontrollera att en lampa tänds om man trycker på strömbrytaren rller att drt finns ström i ett uttag är aldrig någonsin något dolt fel.
Speciellt som detta lär vara fast installation och det finns en strömbrytare att trycka på för att kontrollera om det fungerar eller inte. Och vad gäller vägguttag finns det provare för en hundralapp att köpa som dessutom klarar enklare jordfel. Så köparen har inget att skylla på.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

/ATW
Även om jag principiellt gärna vill hålla med dig så tror jag tyvärr att det inte är så det funkar.

Alla andra grejer såsom ventilation, dränering, tak, osv osv faller under undersökningsplikten, varför skulle elen inte göra det?

• Gilla
Jämtjobb24 och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

/ATW
Fel, dolda eller inte handlar just om förväntningar. Om det finns en egenskap som du som köpare objektivt inte borde behöva förvänta dig, så kan det vara ett fel. Därför finns även tillägget i jordabalken, att du som köpare förväntas noga undersöka objektet. Och finns det efter en sådan undersökning oväntade fel som du inte borde behöva förvänta dig, med den kunskap du nu skapat dig om objektet, så kan dte vara ett dolt fel.

Förväntningar i det här sammanhanget påverkas givetvis väldigt mycket av vad det är för hus. Köper du ett i princip helt nytt hus, där en relativt enkel undersökning visar att allt verkar vara normalt för vad man kan förvänta sig av ett nytt hus. Ja om det då senare visar sig att det inte finns fungerande belysning i tvättstugan. Så kan det nog (med tvekan) vara ett dolt fel,.

Köper du ett 30 år gammalt hus, så bör man räkna med att det finns risk att elanläggningen kan ha vissa brister. Så fel på belysningen i ett rum, ligger nog inom förväntningarna.

I det här fallet var det tydligen ett avsevärt äldre hus, där finns garanterat en del brister som man får räkna med.

• Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nja.

Jag har en lite annan uppfattning om undersökningsplikten.

Säljaren kan inte rätt av skylla allt på undersökningsplikten då man ska kunna förvänta sig att det som ska fungera ska fungera... tex vitvaror/vägguttag etc

Exakt vad har TS sagt om elsystemet...

/ATW
Vad är din uppfattning mer exakt om undersökningsplikten då? Om jag som köpare avstår både besiktning, hjälp från säljaren och kommer med fel efter längre tid. Vad har jag egentligen på min sida? (Enligt lagen dvs)

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Vad är din uppfattning mer exakt om undersökningsplikten då? Om jag som köpare avstår både besiktning, hjälp från säljaren och kommer med fel efter längre tid. Vad har jag egentligen på min sida? (Enligt lagen dvs)
Ingenting.

Eller dolda fel är ju dolda fel oavsett undersökning.

Om du köper ett hus osett/oundersökt behöver säljaren ens ha ett hus eftersom köparen är ansvarig att undersöka?

/ATW

Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Ingenting.

Eller dolda fel är ju dolda fel oavsett undersökning.

Om du köper ett hus osett/oundersökt behöver säljaren ens ha ett hus eftersom köparen är ansvarig att undersöka?

/ATW
Du köper ju vanligen inte ett hus utan en fastighet. Fastighet är jord och t ex hus på den. Då får man undersöka alla delar av fastigheten som man är intresserad av.

Sen finns ju undantaget när du köper ett hus som lös egendom som står där med arrende.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du köper ju vanligen inte ett hus utan en fastighet. Fastighet är jord och t ex hus på den. Då får man undersöka alla delar av fastigheten som man är intresserad av.

Sen finns ju undantaget när du köper ett hus som lös egendom som står där med arrende.
Det finns garanterat människor som köpt fastigheter utan att undersöka nåt som helst eller ens besökt fastigheten...

Din syn är då att köparen inte kan förvänta sig ett hus?

Utan det blir en surprise när man kommer dit.
För mäklarinformation har inget värde...

/ATW

• Haha
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.