82 092 läst ·
204 svar
82k läst
204 svar
Nya ägare åberopa dolda fel
Enligt hennes mejl så var det 4 dagar efter hon tog över fastigheten, då började den strula. Men pratade med henne i telefon över 2-3 veckor efter hon tog över fastigheten och då var det att hon behövde hjälp att höja temperaturen på shunten. Hon tog över huset under vintern.Nötegårdsgubben skrev:
Va!? Hade hon tillträde under förra vintern så att hon körde pannan då? Då har hon ännu mindre möjlighet att klaga då den ju bevisligen funkat för henne.
Jag skulle säga att det finns tre hinder för henne, varav hon sannolikt inte tar sig över något.
- Pannan funkade när hon tog över fastigheten, således lnget fel.
- Hon klagade inte i tid, utan borde ha reklamerat felet inom som mest ett halvår (här kan man fundera på om tidigare supportsamtal är en felanmälan).
- Felet är inte så stort att det hade motiverat en nedsättning av överlåtelsesumman (här gissar jag igen, då eventuellt fel är okänt).
Redan genom att första punkten faller dock hennes anspråk, och det räcker som sagt med en av de tre sakerna.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Alldeles oavsett hur nära dolt fel det skulle kunna vara så vore det helt fel väg att först göra en allmän genomgång av pannan på säljarens bekostnad.
Man får först identifiera att något är fel, och när man vet vad som är fel. DÅ kan man börja fundera över om det är något som kvalar in som dolt fel.
Man får först identifiera att något är fel, och när man vet vad som är fel. DÅ kan man börja fundera över om det är något som kvalar in som dolt fel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 947 inlägg
Då TS skrev att isoleringen föll sönder på ledningarna kan vi nog anta att det var gamla kuloledningar. Fungerande eller ej har de passerat sin tekniska livslängd och är alltså värda noll. I och med att de är utanpåliggande går det också lätt att se vad det är.A ArneTW skrev:
Så det är varken ett fel eller dolt.
Man kan helt enkelt inte utgå från att allt är felfritt i ett gammalt hus. Något säljaren uttryckligen säger funkar blir en utfästelse, men i övrigt faller i princip allt under undersökningsplikten.
Nja.B BSOD skrev:
Jag har en lite annan uppfattning om undersökningsplikten.
Säljaren kan inte rätt av skylla allt på undersökningsplikten då man ska kunna förvänta sig att det som ska fungera ska fungera... tex vitvaror/vägguttag etc
Exakt vad har TS sagt om elsystemet...
/ATW
Jag håller som sagt inte med om att det är så självklart...Nötegårdsgubben skrev:
Då TS skrev att isoleringen föll sönder på ledningarna kan vi nog anta att det var gamla kuloledningar. Fungerande eller ej har de passerat sin tekniska livslängd och är alltså värda noll. I och med att de är utanpåliggande går det också lätt att se vad det är.
Man kan helt enkelt inte utgå från att allt är felfritt i ett gammalt hus. Något säljaren uttryckligen säger funkar blir en utfästelse, men i övrigt faller i princip allt under undersökningsplikten.
Men eftersom dolda fel trådarna har minskat på sistone kanske folk är bättre på att undersöka.
/ATW
Ja precis det var gammal kuloledningar. Bara föll isär när man tittade på dom i stortsett. Men det visste jag om när jag köpte huset, inget som säljaren påpekade till oss när vi köpte huset, utan hittade det själv.Nötegårdsgubben skrev:
Då TS skrev att isoleringen föll sönder på ledningarna kan vi nog anta att det var gamla kuloledningar. Fungerande eller ej har de passerat sin tekniska livslängd och är alltså värda noll. I och med att de är utanpåliggande går det också lätt att se vad det är.
TS har fått svar i nästan entydig riktning. Avvisa alla krav och svara inte på kontakter är nog den bästa lösningen.
1. Elsystemet. Värdet av så gamla ledningar i uppenbart dåligt skick är lågt. Så om det skulle ge rätt till ersättning är det så litet att det skulle avvisas. Men eftersom det även faller inom undersökningsplikten finns inget skäl till ersättning.
2. Värmeanläggningen. Man kan som köpare inte få ersättning för injustering ett år efter tillträde. Om det finns ett konstaterat fel får det bedömas dels om det är ett fel som säljaren är ansvarig för enligt Jordabalken, dels om ersättningen i så fall är tillräckligt stor i relation till köpebeloppet. Det mesta talar för att inget av dessa båda kriterier gäller.
Tyvärr har kanske köparen uppfattat TS vänlighet som svaghet där köparen kan få ut det som köparen vill. Dags att ändra attityd, från vänlighet till avvisande, man behöver inte gå till ovänlighet.
1. Elsystemet. Värdet av så gamla ledningar i uppenbart dåligt skick är lågt. Så om det skulle ge rätt till ersättning är det så litet att det skulle avvisas. Men eftersom det även faller inom undersökningsplikten finns inget skäl till ersättning.
2. Värmeanläggningen. Man kan som köpare inte få ersättning för injustering ett år efter tillträde. Om det finns ett konstaterat fel får det bedömas dels om det är ett fel som säljaren är ansvarig för enligt Jordabalken, dels om ersättningen i så fall är tillräckligt stor i relation till köpebeloppet. Det mesta talar för att inget av dessa båda kriterier gäller.
Tyvärr har kanske köparen uppfattat TS vänlighet som svaghet där köparen kan få ut det som köparen vill. Dags att ändra attityd, från vänlighet till avvisande, man behöver inte gå till ovänlighet.
Jag bjöd över min köpare nån vecka innan tillträde, gammalt hus med sina brister och pelletspanna.
Hade stängt av pannan innan de kom, så vi började med sotning, igångsättning, hur allt funkar och problemlösning.
Sen gick vi igenom alla vrår i hela huset och besiktningsprotokollet. Tomten, gränsmarkeringar och hälsade på blivande granne.
4 timmar höll vi på och fick en mycket nöjd köpare som förstod vad de köpt.
Lämna över en pelletspanna utan att ta mot instruktioner är korkat.
Vill man inte det ska man bo i hyreslägenhet med fjärrvärme.
Hade stängt av pannan innan de kom, så vi började med sotning, igångsättning, hur allt funkar och problemlösning.
Sen gick vi igenom alla vrår i hela huset och besiktningsprotokollet. Tomten, gränsmarkeringar och hälsade på blivande granne.
Ja precis, pelletspanna är inte lätthanterat. Vi hade mycket problem när den installerades som berodde på fel man själv gjorde. Många timmar lades på att läsa på och skruva med pannan innan man förstod hur den fungerade. Skulle bara vara tacksam om nån erbjöd sig att gå igenom hur den fungerar.Isakare skrev:
Jag bjöd över min köpare nån vecka innan tillträde, gammalt hus med sina brister och pelletspanna.
Erbjöd hjälpen för jag vet själv vilket problem vi hade innan man lärde sig pannan. Hennes svar till min hjälp var " Nej det är bra, jag har inte tummen mitt i handen så jag kommer att klara av den"
Är ju därför man har undersökningsplikt, för att ta reda på om allt är som det är.A ArneTW skrev:
En elbesiktning hade hittat att det saknats kabel och att vissa delar inte fungerade. Man kan inte i efterhand komma gnällande över att man trodde att allt var fungerande, speciellt inte om det såg lika ut på visningen.
Är vitvarorna inkopplade och fungerar vid visningen, ska dom ju naturligtvis även vara i det skicket när man skriver på.
Men står det tex ett urkopplat kylskåp så kan du inte i efterhand komma och gnälla att det inte fungerade. Det skulle du kollat på visningen eller vid en besiktning