Ny verkstad hemmavid

135k läst  214 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Har själv satt in en FH25 i huset under hösten. Hittils mycketnöjd över köpet.
    Garaget ser ut att bli bra. Tummen upp.

2. M
    Medlem Nivå 8
    Det här är en FH 35. Jag har en Mitsubishi och en Toshiba i boningshuset. Mitsubishi är bättre i alla avseenden om ni frågar mig. Den här har en massa funktioner, bland annat några som passar mina behov :).

Byggfläkten gick inte på full effekt, men den var igång hela tiden.

3. F
    Medlem Nivå 1
    Hej Mattias
    Mycket fint bygge och väldokumenterat!!!
    Går i byggplaner liknande din verkstad och är lite fundersam på loft eller ej. Kommer bygga med måtten B8,4 L12 (alt 13,2) och H3,3 (alt 3,6) Var det problem att få takstolar att klara loft samt bredden 8,4m? Vilken takvinkel har du, 38grader?

4. M
    Medlem Nivå 8
    Hej Funkis -38.
    Tackar så mycket. Taklutningen är 38 grader vill jag minnas. Det var inga problem att få Lundqvist att ta fram takstolar till inredd vind. Jag får ju ett utrymme som är 12x 4 meter med 2,10 meters takhöjd plus kattvindarna som inte skall föraktas. Loftutrymmet är nästan lika mycket värt som gatuplanet för mig.
    Om du kan leva med en byggnad med runt 7 meters totalhöjd så rekommenderar jag att du går upp till 3,6 meter invändig höjd, eftersom du då kan hissa en bil och gå rak under. Men du kanske inte ska greja med bilar?

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hur stor last på vinden har dom lyckats dimensionera mot?

Det är ju ganska smutt om man kan bygga sådär och slippa stolpar/vägg mitt i garaget.
    Men det brukar vara svårt att få till någon speciellt bra lastkapacitet.

6. M
    Medlem Nivå 8
    Jag ska korrigera litegrann; Jag skrev inredd vind, men den är inte dimensionerad för boende på övervåningen, det minns jag att konstruktören gjorde skillnad på. Jag har inga siffror på laster och liknande, det hade inte sagt mig något ändå.
    När det gäller laster på vinden så får man väl bruka sunt förnuft om grejerna ska bli kvar på övervåningen:).

7. M
    Medlem Nivå 8
  8. M
    Moderator · Nivå 18
    • Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 8
    Tack Mats. Jag hoppas att den nya tråden blir till glädje för dom som undrar över takstolsdimensionering.:)

10. M
    Medlem Nivå 8

Golvmålning

Golvet är nu målat tre gånger. Det var inte busenkelt att hantera härdningstiden samtidigt som rollern inte ska lämna några tydliga spår. Jag är nöjd i alla fall.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    010.jpg

Glad påsk önskar jag alla läsare :)

11. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Nu får du ju skaffa ett skoställ, det blev för fint för att gå in med skor på. ��

12. G
    Medlem · Nivå 14
    Snyggt!
    Bra att du passade på att dokumenterade golv, för det kommer aldrig hända igen att det är sådär tomt ;)

• Laddar…
  13. M
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  14. mickesundström
    Medlem Nivå 7
    Kan tro att du är lite nöjd nu ;)

• Laddar…
  15. Spett och slägga
    Medlem Nivå 8
    Jag är i startgroparna att bygga något liknande, men funderar över vilken frigg jag ska välja i grunden?
    Vad hade du i din grund?

Räcker det med S100 eller måste man ha S200 under väggarna där tak/vägglast hamnar?

Måtten blir:
    8,5 M bred, 8 M lång och ca 3.6/3.7 invändig takhöjd.
    Lätt tak med armerad plast, läkt och plåttak, 16 graders lutning.
    (ingen övervåning/vind)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: