Jag tycker du har lyckats jättebra med att få verkstan att inte se så stor ut och dominera sin omgivning.
Jättesmart att göra som du gjort med fönstren och lite annat för att få till proportionerna så där fint.
Din verkstad är alltså lika stor som vårt hus.
Men ändå ser den ut ungefär som ett garage till ditt hus.
Nej.
Om du ser på bild i inlägg #36 så ser du hur duken hänger ner lite mellan varje takstol, detta motsvarar användningen av ströläkt, vars uppgift är att vatten och ev bås ska kunna rinna under bärläkten.
Tja, det finns varianter, råspont + ynderlagspapp är en, någon väv för avsett bruk som denna på detta vis är en annan variant. Gjorde jag om mitt garage (med öppen inspekterbar kallvind) idag så är det inte frågan om jag skulle gjort såhär. Kapat lite tid och kostnad.
hej!
i helgen fick jag upp mina takstolar, funderar nu på strö+bärläkt. ser att du endast använt bärläkt 45x70
jag har köpt dupont tyvek supro plus tramp/underlagsduk, men vad jag förstår av deras beskrivning så ska den fästas med ströläkt mot varje takstol "lodrätt" för att hålla duken på plats och sedan bärläkten vågrätt över det...
kan det vara olika på olika dukar?
var det inte svårt att bara fästa duken med vågrät bärläkt, eller häftade ni den i takstolarna med?
f.ö väldigt snyggt bygge! önskar man var där snart....
MVH
okej, men takstolen är ju gjord av 45 mm virke... ströläkten är typ 35 va? bör väl inte göra något iof...
och sedan krävs längre spik/skruv när man monterar bärläkten... jag tänkte skruva med 5x100 1 st per takstol/bärläkt som då går ner lite i takstolen med...
Japp, det där är ett ypperligt exempel på hur ett garage/verkstad ska se ut!
Det enda som kanske saknas är att det är ihopbyggt med bostaden, det är grymt smidigt att kunna tassa ut i verkstaden i mystofflor om kvällarna, när man tex vill titta lite på moppen/bilen/svarven eller bara inventera hur många 120x6 träskruvar som finns kvar på hylla sju.
Angående isoleringen av vinden. Blev det verkligen billigare att utföra detta själv med isoleringsskivor?
När jag själv räknade på det så blev det billigare att köpa in sprutning av lösull jämfört med att isolera själv med billigaste isoleringen från Byggmax.
Jag vet inte om det blir billigare. Detta var vad som ingick i isoleringspaketet man kunde köpa till.
Håller med om detta med mystofflor, men jag har bara 20 steg till garaget, så det får duga. Däremot hade ett sammanbyggt garage varit berättigat för ROT-avdrag, det hade smakat fint det.
Riktigt snygg verkstad du har byggt! Måste vara skoj att komma in och börja skruva!
Vad använde du för golvfärg? Och hur mycket fick du förbereda för appliceringen? För snyggt blev det.