Byggahus.se
Riktigt fint bygge! Vad är det för takvinkel och hur hög är byggnaden? Skissar själv på något liknande..
 
Takvinkeln är 38 grader och totalhöjden ca 7 meter. för att vägglivet inte ska upplevas alltför högt valde jag rejält höga fönster som sattes på en "smakfull" höjd, utifrån sett.

På följande bild kan man tycka att entrédörren ser ut som en kattlucka, men det är en standarddörr med 210 cm höjd.
060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Äntligen har vi börjat med väggskivorna. Först 11mm OSB därefter 13 mm gips.
004 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


009 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Äntligen är all OSB uppe.

1415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sockeln är vattnad enligt instruktionen på putsbruket.Imorgon ska jag börja putsandet. Någon som har tips för att få det riktigt slätt och fint med en bra övergång mot betonggolvet?
 
  • 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
har du skruvat med skruvautomat eller vanlig skruvdragare?
 
Fick tipset när jag putsade att dra av med en regel , golvvinkeln blev bra , drog av med en stålspackel där när sockeln var putsad .
Det tråkiga är att få putsen att hänga kvar ,hade finnas muroputsbruk och en murare jag pratat med sa att det finns bruk av annat märke som är mer lättputsat.
Tålamod så blir det bra .
 
Fint garagebygge!! Vad kör du för ventilation?
 
Jag tror att jag fick till putsningen ganska bra. Jag ska lägga emot rätskivan så får det avgöra om jag ska lägga ett lager till.
Jag har satt in 2st 160mm utsug som går till en gemensam fläkt på vinden. I första hand för att få ut ångor, men jag har redan haft nytta av den för att få ut fukt när jag isolerade väggarna.
 
Ikväll putsade jag det sista av sockeln.

002 (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


007 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


005 (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon börjar vi gipsa väggarna. Jag hoppas att det ska rulla på bra med hjälp av ledstaplaren. :confused:
 
  • 004 (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir finfint!
Kom ihåg att förskjut gipsskarvarna mot OSBn under.
 
mattiasjonsson skrev:
Jag tror att jag fick till putsningen ganska bra. Jag ska lägga emot rätskivan så får det avgöra om jag ska lägga ett lager till.
Jag har satt in 2st 160mm utsug som går till en gemensam fläkt på vinden. I första hand för att få ut ångor, men jag har redan haft nytta av den för att få ut fukt när jag isolerade väggarna.
Ok! Känns det tillräckligt så här långt, det har väll dammat en del så du fått testa?;) Vad använder du för fläkt?
 
Ja ventilationen fungerar riktigt bra. Jag föredrar när man kan skapa ett undertryck i lokalen, då får man ut ångor ganska lätt. Man behöver också ha koll på vart luften letar sig in, i mitt fall än så länge vid portarnas nerkant, precis som jag vill ha det.
Fläkten, ljuddämparen, rören och strämställaren köpte jag av Soliduct via nätet. Jag är mycket nöjd. Fläkten låter förvånansvärt lite och strömställaren har 3 hastigheter.
Länk till fläkten:
https://www.delat.ws/download/Produktblad_kanalflakt_EC.pdf
 
Jag har inte använt skruvautomat på grund av att jag köpte ett par partier med byggskruv för något år sedan. Dom är i lösvikt, därför kör jag manuellt.
 
Helgen har gått i gipsskivornas tecken. Alla hela gipsskivor kom upp med hjälp av familjen. Ikväll har jag pillat lite med skivorna i hörnen som måste måttanpassas. Har också tagit ur för fönster och gångdörr. Man kan ju få besök menar jag:)
Det krävdes Limbotalanger för att komma in under gipsskivorna. Ledstaplaren är numera utrustad med fjärrkontroll (45x70) för ensamarbete :surprised:.

DSC_0661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mina erfarenheter när det gäller ventilation: Det är ganska lätt att ventilera ut flyktiga ångor som bensin och thinner med hjälp av undertryck. Damm och tyngre föroreningar som exempelvis dieselavgaser kräver både från och tilluftsdon, det är min erfarenhet. Sätter man till- och frånluftsfläkt så måste man också fundera på hur man ska ersätta den uppvärmda luften som försvann i ett nafs. så en 160 mm kanalfläkt med två frånluftsdon och korta raka rör är optimalt för mig. På natten kan jag dra ner till läge 1 på fläkten och det kommer garanterat var frisk luft i garaget på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.