Dedden, såvitt jag kan begripa så kommer din seriekoppling att fungera så länge du tar ut värme till radiatorsystemet. Men, som roli skrev: om du bara använder varmvatten, vilket man gör på sommaren, så kommer du bara att kunna utnyttja värmen i tekniktanken, men du kommer att värma allt vatten. Då får man stora förluster.
Det är mycket enklare att förutse hur systemet kommer att fungera om man gör parallellkoppling. Seriekopplingar är knepigare och det är lätt att lockas att lägga till backventiler och pumpar och grejer som är dyra och krånglar till systemet.
Jag tycker att den förra kopplingen som du skissade på (i någon tråd) verkar enklare att förutsäga, men jag ska inte svära på att det funkar bättre. Om det var mitt system så hade jag gjort en parallellkoppling. Det går ju att dra om rören om man skulle märka att det mot förmodan inte skulle funka. Motiverade Nibekillen seriekopplingsvalet, eller hävde han bara ur sig det?
Knepigt beteende av killen på Nibe, förresten. Om man äger någon av deras produkter så tycker jag att det är självklart att de ska ställa upp och svara på frågor. Då finns ju chansen att man får ett bra intryck och nämner det för sina vänner och bekanta som precis ska investera hundra lakan i ett nytt värmesystem. Nu har den killen just skaffat sig en del dålig publicitet. Fast Nibe kanske är så stora att de har råd att strunta i support för sina kunder. De tillverkare som jag har varit i kontakt med (Baxi, BoRö och Trebema) har haft en helt annan attityd.
Det är mycket enklare att förutse hur systemet kommer att fungera om man gör parallellkoppling. Seriekopplingar är knepigare och det är lätt att lockas att lägga till backventiler och pumpar och grejer som är dyra och krånglar till systemet.
Jag tycker att den förra kopplingen som du skissade på (i någon tråd) verkar enklare att förutsäga, men jag ska inte svära på att det funkar bättre. Om det var mitt system så hade jag gjort en parallellkoppling. Det går ju att dra om rören om man skulle märka att det mot förmodan inte skulle funka. Motiverade Nibekillen seriekopplingsvalet, eller hävde han bara ur sig det?
Knepigt beteende av killen på Nibe, förresten. Om man äger någon av deras produkter så tycker jag att det är självklart att de ska ställa upp och svara på frågor. Då finns ju chansen att man får ett bra intryck och nämner det för sina vänner och bekanta som precis ska investera hundra lakan i ett nytt värmesystem. Nu har den killen just skaffat sig en del dålig publicitet. Fast Nibe kanske är så stora att de har råd att strunta i support för sina kunder. De tillverkare som jag har varit i kontakt med (Baxi, BoRö och Trebema) har haft en helt annan attityd.
Roli:
Jepp, jag förstår vad du menar...
En tanke jag hade var att placeringen av returen från radiatorslingan skulle kunna få snurr på det hela i tankarna, men om det funkar så i verkligheten har jag ingen aaaning om ???
Jag har plöjt Degermans tankar ett antal ggr på hans hemsida som Andreas tipsade om, men men det är svårt att bli klokare.
Han sågar ju beredare i toppen på en stående ack, men vart finns det fristående att få tag på???
Jag har lite dålig koll på hur varmt och kallt vatten fungerar ihop i tankarna ???
Exempel om man har två likadana stående tankar och VVB i den ena och sedan duschar järnet
vandrar då det varma vattnet över från tanken utan VVB?
Jag menar, om man tar ut varmvatten i toppen av en tank så borde ju ack-vattnet kylas i toppen av dito, detta sjunker då och ersätts av varmt vatten från botten om man laddat rätt?!
Får man övergång av varmt vatten mellan tankarna, hmm...
Jepp, jag förstår vad du menar...
En tanke jag hade var att placeringen av returen från radiatorslingan skulle kunna få snurr på det hela i tankarna, men om det funkar så i verkligheten har jag ingen aaaning om ???
Jag har plöjt Degermans tankar ett antal ggr på hans hemsida som Andreas tipsade om, men men det är svårt att bli klokare.
Han sågar ju beredare i toppen på en stående ack, men vart finns det fristående att få tag på???
Jag har lite dålig koll på hur varmt och kallt vatten fungerar ihop i tankarna ???
Exempel om man har två likadana stående tankar och VVB i den ena och sedan duschar järnet
Jag menar, om man tar ut varmvatten i toppen av en tank så borde ju ack-vattnet kylas i toppen av dito, detta sjunker då och ersätts av varmt vatten från botten om man laddat rätt?!
Får man övergång av varmt vatten mellan tankarna, hmm...
Sveno:
Ja, han kanske hade en dålig dag på jobbet, eller helt enkelt "såg" för lite pengar i att en pulare i Värmland skulle installera några tankar, vad vet jag...
Jag frågade dock om parallellkoppling och hans svar var att om det skulle fungera var man tvungen att ytterst noga trimma in skiktningen och att detta inte var att tänka, det gick helt enkelt inte att få det riktigt bra...
Men, lite extra rör och avstängningsventiler etc så man kan stänga av de liggande tankarna på sommaren borde göra susen, eller???
Sedan detta med att koppla returen till botten av bakre tanken, vad vinner man på detta?
Ja, det är mycket detta med värme ;D
Ja, han kanske hade en dålig dag på jobbet, eller helt enkelt "såg" för lite pengar i att en pulare i Värmland skulle installera några tankar, vad vet jag...
Jag frågade dock om parallellkoppling och hans svar var att om det skulle fungera var man tvungen att ytterst noga trimma in skiktningen och att detta inte var att tänka, det gick helt enkelt inte att få det riktigt bra...
Men, lite extra rör och avstängningsventiler etc så man kan stänga av de liggande tankarna på sommaren borde göra susen, eller???
Sedan detta med att koppla returen till botten av bakre tanken, vad vinner man på detta?
Ja, det är mycket detta med värme ;D
Japp, det är liksom så det är tänkt.dedden skrev:
Om den stående acken är ganska liten i förhållande till den totala volymen, så kan man placera den högre än resten av ackvolymen och då får den fungera som en klumpig vvb. Annars vete katten. Det finns iofs mindre ackar med stora beredare som säkert kan funka. En begagnad elpanna med beredare kan funka. Det var visst nån på forumet som har gjort så.
När du duschar så fylls kallt vatten på i botten av varmvattenberedaren. Vattnet i acken runt vvb:n kyls av och sjunker nedåt i tanken. På vägen ner så blandas det runt och medeltempen nedanför beredaren sjunker. Om medeltempen sjunker så ökar vattnets densitet (det blir tyngre). Varmare och lättare vatten kommer in till toppen på tekniktanken och flyttas från botten av tekniktanken eftersom jämnvikt eftersträvas.Jag har lite dålig koll på hur varmt och kallt vatten fungerar ihop i tankarna ???
Exempel om man har två likadana stående tankar och VVB i den ena och sedan duschar järnetvandrar då det varma vattnet över från tanken utan VVB?
Jag menar, om man tar ut varmvatten i toppen av en tank så borde ju ack-vattnet kylas i toppen av dito, detta sjunker då och ersätts av varmt vatten från botten om man laddat rätt?!
Får man övergång av varmt vatten mellan tankarna, hmm...
Detta gäller alltså om man parallellkopplar tankarna. Så för att svara på dina frågor: Ja, det varma vattnet vandrar över från tanken utan beredare. (Det här fungerar förvånansvärt bra har jag märkt.) Det sker också, som du konstaterar, en viss cirkulation internt i tanken. Vatten som kyls av runt beredaren sjunker nedåt och blandar sig till viss mån med det varmare vattnet.
Det här blev lite svamligt, men jag hoppas att du begriper. Fråga igen annars.
Jag antar att du inte fick en chans att visa dina fina skisser? I så fall tror jag faktiskt att han hade svarat annorlunda. Det fina med att parallellkoppla är att man inte behöver trimma in dom. Naturlagarna sköter skiktning och vattenförflyttning väldigt bra om man bara har tillräckligt grova rör.dedden skrev:
Nja, avstängningar tycker jag iofs att du kan ha, i alla fall i nederkant på tankarna. Det är bra att kunna serva eller byta delar i systemet utan att tömma ur kubikmetervis av dött (syrefritt) vatten. Om man eldar på sommaren så ska man elda mot hela volymen för att minska antalet start och stopp.
Man kan vinna lite i skiktning eftersom man kan få en viss seriekopplingseffekt, men ärligt talat tror jag att det är försumbart. Naturlagarna är starkare.
Reines kopplingsförslag är inte så tokigt. Det kan vara värt att prova. Det behöver inte kosta många hundringar extra i material.
Tack så mycket för svaren Sveno...
Det är mycket att tänka på med detta, jag förstår nu att gemene rörpulare kan fibbla till det som man hört en del om (tänkte då främst på om man läser ÄFAB:s rapporter)
Om man nu försöker bena ut detta lite, kan man sammanfatta så här ungefär:
Man ska sträva att ha en så bra skiktning som möjligt (80 - 30 är bättre 50 i hela tanken såklart).
Idealet vore då en ack som inte är kopplad till radiatorslinga och inte har nån VVB (men det är ju inte roligt för oss som bor i huset)
VVB:n i tanken "förstör" skiktningen lite vid uttag, det samma gäller radiatorslingan som det är kopplat på bilden.
VVB:n kommer man ju inte ifrån om man inte placerar den utanför tanken.
Gällande radiatorslingans returvatten läste jag att man kan nyttja en fyrvägsshunt och shunta in vatten i botten, mittemellan och på toppen. Tror det var så Peter Kovacs på SP skrev i sin rapport...
För om man läser i bruksar etc rekommenderar man en injusterad radiatorpump så att returen blir minst 15C under framledningstempen.
Ska man ha en bra skiktning borde det alltså vara ett "måste" att ha shuntstyrning, detta så man då inte shuntar in 50-gradigt vatten i botten av tanken, detta måste vara slöseri???
Ja, det blir rätt rörigt detta, men jag hoppas Ni hänger med i mina tankegångar...
Om man sedan tar självcirkulationen mellan huvudtank och slavtankar, tror du då att min "första" skiss skulle åstadkomma detta?
För om man börjar med laddning så borde ju laddpaketet se till att varmt vatten strömmar in i Ack 1 samt ack 2.
Eldar man tillräckligt så borde man kunna fylla Ack 1 och Ack 2-3-4, eller tror du varmvattnet kommer "tjyva" till tank 1 med resultatet att skiktning i de liggande tankarna blir sådär???
Om man sedan ser på urladdningen och börjar med dusch
VVB i toppen på Ack 1 kommer kyla det varma skiktade vattnet som får till följd att detta vattnet sjunker i tanken, eller blandas det med det övriga vattnet?
Iallafall, om man nu har tillräckligt tjocka ledningar så skulle självcirkulation mellan huvud-ack och slavackarna kunna ske, då kallare vatten i Ack 1 "skjuter över varmt vatten från toppen i Ack 2 till Ack 1???
Ja, det blev mycket detta, men det känns som det är bäst att försöka gå till botten med detta om det går ;D
Hoppas Du har tid och lust att hjälpa mig med detta :

Det är mycket att tänka på med detta, jag förstår nu att gemene rörpulare kan fibbla till det som man hört en del om (tänkte då främst på om man läser ÄFAB:s rapporter)
Om man nu försöker bena ut detta lite, kan man sammanfatta så här ungefär:
Man ska sträva att ha en så bra skiktning som möjligt (80 - 30 är bättre 50 i hela tanken såklart).
Idealet vore då en ack som inte är kopplad till radiatorslinga och inte har nån VVB (men det är ju inte roligt för oss som bor i huset)
VVB:n i tanken "förstör" skiktningen lite vid uttag, det samma gäller radiatorslingan som det är kopplat på bilden.
VVB:n kommer man ju inte ifrån om man inte placerar den utanför tanken.
Gällande radiatorslingans returvatten läste jag att man kan nyttja en fyrvägsshunt och shunta in vatten i botten, mittemellan och på toppen. Tror det var så Peter Kovacs på SP skrev i sin rapport...
För om man läser i bruksar etc rekommenderar man en injusterad radiatorpump så att returen blir minst 15C under framledningstempen.
Ska man ha en bra skiktning borde det alltså vara ett "måste" att ha shuntstyrning, detta så man då inte shuntar in 50-gradigt vatten i botten av tanken, detta måste vara slöseri???
Ja, det blir rätt rörigt detta, men jag hoppas Ni hänger med i mina tankegångar...
Om man sedan tar självcirkulationen mellan huvudtank och slavtankar, tror du då att min "första" skiss skulle åstadkomma detta?
För om man börjar med laddning så borde ju laddpaketet se till att varmt vatten strömmar in i Ack 1 samt ack 2.
Eldar man tillräckligt så borde man kunna fylla Ack 1 och Ack 2-3-4, eller tror du varmvattnet kommer "tjyva" till tank 1 med resultatet att skiktning i de liggande tankarna blir sådär???
Om man sedan ser på urladdningen och börjar med dusch
VVB i toppen på Ack 1 kommer kyla det varma skiktade vattnet som får till följd att detta vattnet sjunker i tanken, eller blandas det med det övriga vattnet?
Iallafall, om man nu har tillräckligt tjocka ledningar så skulle självcirkulation mellan huvud-ack och slavackarna kunna ske, då kallare vatten i Ack 1 "skjuter över varmt vatten från toppen i Ack 2 till Ack 1???
Ja, det blev mycket detta, men det känns som det är bäst att försöka gå till botten med detta om det går ;D
Hoppas Du har tid och lust att hjälpa mig med detta :

Hej Dedden
Jag hade kopplat som din sista skiss men kompletterat med "min" lilla koppling. Fördelen är att när det är vinter och kallt så kommer du att dra ur tank 2-4 först och sedan tömma tank1 där du har varmvattnet vilket gör att du har varmvatten länge... (kanske man har iallafall)
Som jag nämnt en annan gång så tas min värme ut under varmvattenslingan, så för mig så är denna koppling nästan nödvändig eftersom annars skulle min värme försvinna när jag tagit mellan 1/2 och 2/3 av tankvolymen. När pannan är bytt och extra tankar på plats kommer värmen att försvinna först efter åtminstone 7/8 av tankvolymen och då har jag fortfarande bra med varmvatten kvar.
Mvh
Reine
Jag hade kopplat som din sista skiss men kompletterat med "min" lilla koppling. Fördelen är att när det är vinter och kallt så kommer du att dra ur tank 2-4 först och sedan tömma tank1 där du har varmvattnet vilket gör att du har varmvatten länge... (kanske man har iallafall)
Som jag nämnt en annan gång så tas min värme ut under varmvattenslingan, så för mig så är denna koppling nästan nödvändig eftersom annars skulle min värme försvinna när jag tagit mellan 1/2 och 2/3 av tankvolymen. När pannan är bytt och extra tankar på plats kommer värmen att försvinna först efter åtminstone 7/8 av tankvolymen och då har jag fortfarande bra med varmvatten kvar.
Mvh
Reine
Dedden:
Den här skissen ser mycket bättre ut än den förra. Har du möjlighet att höja ack 1 något så att den åtminstone kommer lika högt upp som ack 2 med översta vattenytan (gärna högre om möjligt). Så tror jag att det skulle kunna bli ännu bättre.
Rätta mig någon om jag har fel.
Den här skissen ser mycket bättre ut än den förra. Har du möjlighet att höja ack 1 något så att den åtminstone kommer lika högt upp som ack 2 med översta vattenytan (gärna högre om möjligt). Så tror jag att det skulle kunna bli ännu bättre.
Rätta mig någon om jag har fel.
Tvärtom, du tog orden ur fingrarna på mig.roli skrev:
Jag återkommer senare med utförligare resonemang, Dedden. Valbar seriekoppling verkar ganska intressant, men jag måste klura lite själv först...
Reine och Roli:
Tack för svaren!
Ja, det kanske är så här det funkar bäst, men jag är lite förvirrad efter samtalet med NIBE, dessutom, där jag monterade ner dessa liggande tankar (de är begagnade) var de just seriekopplade, hmmm...
Dessutom är jag fortfarande ingen vidare fena på detta med skiktning, en liten tankenöt som snurrat bra i mitt huvud nu :
:
När man eldar mot Ack-tank, strävar man då inte efter att fylla tankarna helt med säg 80-gradigt vatten, alltså om man laddar fullt finns ingen skiktning???
Sedan om man nu börjar med radiatorslingan så tas framledningsvattnet ut från toppen av tekniktanken och returen går till inloppet (kallt) på sista tanken, är det när man börjar plocka ut energi som skiktningen uppstår och är det då man skall sträva efter skiktning???
Vidare då om VVB i tekniktanken, duschar man så kyler man toppvattnet i tekniktanken, detta vatten sjunker till botten då eller???
Mer rimligt i mitt tankesätt verkar vara att omgivande vatten kyls fast i mindre omfattning, alltså kanske man sänker tempen i hela tanken med VVB i???
Ja, som ni kanske märker är det ingen VVS-ingenjör som sitter vid tangetbordet här
Vad tror ni?
Tack för svaren!
Ja, det kanske är så här det funkar bäst, men jag är lite förvirrad efter samtalet med NIBE, dessutom, där jag monterade ner dessa liggande tankar (de är begagnade) var de just seriekopplade, hmmm...
Dessutom är jag fortfarande ingen vidare fena på detta med skiktning, en liten tankenöt som snurrat bra i mitt huvud nu :
När man eldar mot Ack-tank, strävar man då inte efter att fylla tankarna helt med säg 80-gradigt vatten, alltså om man laddar fullt finns ingen skiktning???
Sedan om man nu börjar med radiatorslingan så tas framledningsvattnet ut från toppen av tekniktanken och returen går till inloppet (kallt) på sista tanken, är det när man börjar plocka ut energi som skiktningen uppstår och är det då man skall sträva efter skiktning???
Vidare då om VVB i tekniktanken, duschar man så kyler man toppvattnet i tekniktanken, detta vatten sjunker till botten då eller???
Mer rimligt i mitt tankesätt verkar vara att omgivande vatten kyls fast i mindre omfattning, alltså kanske man sänker tempen i hela tanken med VVB i???
Ja, som ni kanske märker är det ingen VVS-ingenjör som sitter vid tangetbordet här
Vad tror ni?
Tack för svaret Sveno, jag ligger online ikväll eller under helgen då ;D
Skissade som snabbast ihop en ny ritning, hmmm, vad tror Ni om denna.
Jag har försökt "koppla" enligt Reines beskrivning, men vet inte om jag lyckats...
Reine eller Sveno, mer ingående vad skulle denna koppling som erbjuder seriekoppling erbjuda, jag hänger inte riktigt med? :
Vi hörs!

Skissade som snabbast ihop en ny ritning, hmmm, vad tror Ni om denna.
Jag har försökt "koppla" enligt Reines beskrivning, men vet inte om jag lyckats...
Reine eller Sveno, mer ingående vad skulle denna koppling som erbjuder seriekoppling erbjuda, jag hänger inte riktigt med? :
Vi hörs!

Dedden:
Om du har möjlighet till flera utgångar på ack 1, så skall du nog försöka att ta ut radiatorvattnet enl. denna länk:
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV ESBE.pdf
4-vägs shunten styr du sedan med automatik. Med denna lösning så finns det "gott om varmvatten längre".
Jag hänger heller inte riktigt med på vad man vinner med att kunna ändra ackarna från parallell till seriell koppling ???
Om man har ackarna seriellt inkopplade, Blandar man då inte varmt vatten med kallare MER än om man skulle ha dem parallellt anslutna?
Om du har möjlighet till flera utgångar på ack 1, så skall du nog försöka att ta ut radiatorvattnet enl. denna länk:
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV ESBE.pdf
4-vägs shunten styr du sedan med automatik. Med denna lösning så finns det "gott om varmvatten längre".
Jag hänger heller inte riktigt med på vad man vinner med att kunna ändra ackarna från parallell till seriell koppling ???
Om man har ackarna seriellt inkopplade, Blandar man då inte varmt vatten med kallare MER än om man skulle ha dem parallellt anslutna?