Strisak, det var ett rätt hyfsat pris, men du är väl medveten om att det är en stenålderspanna? Den håller säkert länge, men utsläppen och verkningsgraden är mycket sämre än hos en panna med omvänd förbränning eller underförbränning. Linquist heating uppger pannverkningsgraden till 75%. Vem har testat det? Jag har inte hittat något på SP om deras pannor. Det gäller alltså att ha långt till närmsta granne och tillgång till billig ved. Dessutom är det lite underligt att de poängterar den långa livslängden hos en gjutjärnspanna jämfört med en plåtpanna, men de lämnar inte längre garanti än Baxi gör för plåtpannan Solo Innova.
 
Strisak, tänk på att en ny anläggning måste vara miljögodkänd och godkänd av sotarmästarn.

Om det även gäller om man byter ut den gamla pannan mot en ny vet jag inte.

/Jögga
 
De verkar sälja många anläggningar, det borde inte vara något större problem för miljön även om de nu är lite "smutsigare". De skulle konkat för länge sedan om man nu inte fick installera dem. Men det är kanske så att de har sin kundkrets utanför tättbebyggt område.
 
De flesta vedeldare bor väl utanför tätbebyggt område, eller?

Att prata med sotaren är alltid bra inför ett pannbyte. Det dom inte vet om olika pannors problem är nog inte värt att veta.
 
perf skrev:
De flesta vedeldare bor väl utanför tätbebyggt område, eller?
De flesta kanske, men i södra Hälsingland finns det många vedeldare inom tätbebyggt område. Hur många som har modern panna törs jag inte uttala mig om eftersom de knappt märks. De som märks är ju de som pyreldar så det stinker och såna finns det rätt gott om. Man kan också se om det ligger ved på tomten, men alla har inte vedlagret synligt.
 
Lägg pengarna på en modern panna, det har du igen!
Bättre verkningsgrad, underförbränning,ett vedinlägg,mindre ved,mindre sotning,bättre ekonomi,mindre utsläpp, grannarna pratar fortfarande med dig.

De extra kronorna som en bra panna kostar tror jag att man har igen!

/Jögga
 
Grattis Andreas!
jag vet hur det känns, härligt när Innovan får pryda sin plats.

Måste passa på att fråga dig om det blev en Laddomat 21 eller en Termovar som laddningspump?

Hade först lite problem med Laddomaten innan jag fick bort luften i systemet, vilket gjorde att den inte kylde pannan tillräckligt, fläkten slog istället av och på.

Nu har jag det motsatta problemet. Driftstemperaturen kommer endast upp i ca 80 - 84 grader vilket gör att laddningen till ackarna inte blir i topp. Delvis kan det bero på att jag blir tvungen att elda kortved under den här säsongen.

Efter att har pratat med tillverkaren av Laddomaten så vet jag nu att termostatpatronen som sitter i, blir sämre och sämre med åren ( ca 1 000 timmars driftstid enl tillv).
I min Laddomat sitter en 78-graders termostat och kikar man på Termovaren som normalt levereras med Innovan så sitter det en 80-graders termostat. Kanske har jag där svaret på den lägre driftstempen? Jag har nu köpt en 83-graders termostat till Laddomaten. Dock har jag fått problem att stänga de tre ventilerna på Laddomaten, skallarna är så jäkla slitna så jag vet inte hur jag ska kunna vrida dem, förbannat knasig konstruktion.

Annars fungerar Innovan förträffligt!

 
Prydlig installation. Grattis.

ua: Det ser ut som en Laddomat 21 på bilden. För att få högre drifttemp kan du ju höja drifttermostaten på på pannan. Den stoppar laddpumpen om panntempen blir lägre än inställt värde. När panntempen stiger så startar pumpen igen. Jag tror inte att det beror så mycket på vilken ved du eldar.
 
Eller sänka farten på pumpen för att få högre drifttemp.

Hansson:Grattis...mycket pillande med isolering av rör vill jag lova ;)
 
Tack för Era synpunkter!

Jag har alltid drifttempen inställt på max. Har även laborerat med att sänka farten på Laddomaten, får då en högre topp i pannan men samtidigt ett större intervall (mellan ca 77 och 87 grader).

Eftersom Termovaren låter pannan gå upp till 80 istället för Laddomatens 78 grader innan den blandar in kallare vatten bör väl detta vara en viktig skillnad? Termostater för Laddomaten finns med 72, 78, 83 eller 88 grader. Efter att ha pratat med Termoventiler (Laddomat) så insåg jag att det kan vara värt att prova med 83 grader, istället för de 78 grader jag har idag. Om detta höjer driften till en rimlig nivå så är det möjligt att jag måste återgå till 78 grader när jag börjar med långved. Jag kanske är fel ute men man får prova sig fram.
 
S
Sveno:

Du skrev i ett tidigare inlägg i tråden om en automatisk shunt (som verkade väldigt lämplig).
Jag har letat på olika webbutiker, men inte hittat något som jag skulle kunna tänka mig är en automatisk shunt.
Rörisen som skall installera vår panna (Atmos CD35) säger att shuntsystem överhuvudtaget inte behövs (?) vilket jag tycker låter lite konstigt med tanke på att det finns både golvvärme och vanliga radiatorer, samt att han rekommenderar 2 st ack.tank á 500 liter. Låter litet till en såpass stor panna, men, men...
Vad ska jag leta efter om jag vill ha ;D en automatisk shunt? Sedan får vi se om röris installerar den oxå.
 
scalla: BYT RÖRIS!!! Han verkar ha noll koll! De där resonemangen var aktuella för tjugo år sedan. På den tiden då folk kopplade små ackar till sina kombipannor och satte en vanlig cirkpump som som fick cirkulera vattnet konstant. Att rekommendera så liten ackvolym borde vara straffbart. Den pannan behöver minst det dubbla. Du kommer att få elda flera gånger per dygn och dessutom kommer du aldrig att kunna lägga in ett fullt vedmagasin. Se åtminstone till att rörisen tar hjälp av någon som kan ved- och ackumulatorsystem. Han kan uppenbarligen inte det. Eller se till att kunna tillräckligt själv så att du kan tvinga han att göra rätt.

Shuntautomatiken har artikelnummer 2869 på http://www.rinkabyror.se Den monteras på en shunt, t ex artikelnummer 3039 på Rinkaby. (Skriv in artikelnumren i sökfältet på Rinkabys hemsida.) På http://www.vvs-butiken.nu/evr.htm finns den varianten jag har (Automix 20).



 
Hej alla vedeldare!

Grattis Hanson28, det blev bra :)

Jag ligger steget efter när det gäller panninstallation och tänkte använda denna sträng för några spörsmål om det är ok... ;)

Jag skulle gärna vilja ha många och kloka synpunkter på följande:

Kolla bilden nedan.
Min situation är att jag tänker installera en vedpanna (Solon eller V33, inte riktigt klart, jag förklarar mer längre ner). Jag hade tänkt att köpa en tank på 500 eller 750l samt nyttja tre "gamla" liggande ack-tankar (jag har tagit upp detta i en tidigare sträng).
Nu gäller det tankarna igen och anledningen är att jag har varit i kontakt med NIBE som gjort tankarna.

Den enda inkopplingen de rekommenderar är seriekoppling, och då enl skiss nedan. Mannen som jag pratade med på NIBE verkade måttligt road av att få ett samtal från mig rörande detta, så därav fick jag inte ut så mycket >:(
Men men, om jag förstod mannen rätt skulle det gå att koppla enl bilden, men jag vill drifta detta med er:

1. Tror Ni detta fungerar, funktionen är alltså sådan att 1500l kallt vatten (3x500 liggande) ligger i serie med den stående tanken kall-inlopp???

2. Mannen på NIBE nämnde att liggande tankar bara kan kopplas i serie, men när vi diskuterade detta i tidigare sträng har jag för mig att den slutade med att tankarna var parallellkopplade, vad tror Ni om synsättet???

3. Vad händer när man sätter returen från radiatorerna enl så som det är på bilden?
Så här kopplas det ju inte på alla principskisser från tillverkaren, hur har Ni gjort Sveno och Hansson???

4. Jag hade bestämt mig för en Baxi, men nu bär det sig inte bättre än att röris ringde och sa att Baxi höjer priset på Solon pga av dyrare råstål, dessutom har Trebema 30-års jubileum och rabatterar V33 ganska hårt. Han undrade om vi inte skulle köra på Calmar istället, perkele nu blev det jobbigt!
Vad tycker Ni???

Ja det blev långt, men jag hoppas ni har tid och bilden kommer här:

varme_koppl_2.gif
 
Dedden:

Jag tror inte på din senaste rördragningsskiss.
När du tar ut varmvatten ur din beredare i den stående tanken (ack 1) så kommer det kalla vattnet att sjunka till tankbotten men du får ingen påfyllning av varmt vatten från ack 2. Eftersom den anslutningen sitter högre (det kalla vattnet är tyngre än varmt vatten). Du kommer att få samma "vattenfälla" mellan ack 3 och ack 4.

Skall den här inkopplingen fungera så måste tankarna ligga över varandra så att varmt vatten hela tiden har möjligheten att stiga upp mot toppen där du har din varmvattenberedare.
 
Dedden

Jag kommer har en liknande koppling på mina tankar men med den skillnaden att jag har kulventiler så att jag kan välja att ha tankarna i serie eller paralellt.

Kopplingen fungerar utmärkt då man normalt har ett visst energiuttag från tank1 för värme vilket "drar" fram vatten från de andra tankarna. Ventilerna mellan tank 1 och 2 i mitt fall sitter så här (lite ASCII grafik, inte så snyggt men...):
[pre]

==X==========
|
|
|
==========X==

[/pre]

Där tank 1 är till vänster och 2 till höger. Är ventilerna öppna så är det paralellt och stängda så är det seriellt.

Mvh
Reine
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.