apersson850 skrev:
Använder du Laddomat 21 kan du inte ha varmvattenberedning i pannan. Laddomat 21 ser till att värmen kommer till tanken, men inte tillbaks igen.

Då kan jag också tro att en extra värmeväxlare för varmvatten kan vara bra. Annars måste du pumpa tillbaks värmen till pannan, med en Laddomat 4030. Ger mer förluster.

Jag har expansionen kopplad i bottnen, mellan tank och Laddomat. Fungerar utmärkt.

Ju mer rören vimsar omkring i höjdled mellan panna och tank, desto sämre självcirkulation. Helst ska det vara ungefär samma nivå hela vägen, om möjligt.

Jag skickar inte tillbaka något vatten till pannan idag, pumpen stannar vid 70 grader och cirkulationen bryts vid 60, sedan håller sig varmvattnet i pannan varmt i 1-2 dygn beroende på hur mycket man förbrukar.
Rören måste gå upp och ner pga väggar, dörrhål och annat elände.
Jag har tittat på Baxis värmeväxlare för varmvatten, skulle bli perfekt men den är dyr. En elberedare ska upp ändå, för att slippa elda på sommaren.

[quote author=Fotografen link=1074217222/630#647 date=1143746558Rören måste gå upp och ner pga väggar, dörrhål och annat elände.
.[/quote]
det bara en kort bit neråt då är det ingen fara. Jag har föreställt mej att den svänger kraftigare upp och ner. En avluftningsventil innan neråtsvängen ( på högsta punkten av röret) kan vara till nytta ibland :)
gaia

apersson850 skrev:
Ja, men strypningen i laddomaten gör ju att den laddar lagom mycket till tanken i alla fall. En hel del av det du pumpar omkring springer ju bara runt i pannan, till glädje för elmätaren (som kollar vad din pump har för sig).
Sen är det också så, att om man har parallellkopplade tankar, tåler de mycket mer flöde än vid seriekoppling. Vattnet fördelar sig ju på fler tankar. Vet inte hur du har det?

Elda med ved och bry sig om en ladddomatpump verkar vara höjden av snålhet.........

Att inte bry sig om ifall en pump kör fullständigt i onödan måste vara höjden av dumhet.

Om pannan håller sig varm i flera dygn måste väl ändå vattnet komma tillbaka från tanken, om inte med tvång så frivilligt, då?

Tack för all kunskap som ni delat med er här. Jag är imponerad!!
Har spenderat ett flertal timmar idag vid datorn och läst igenom hela linan.

Bor i ett hus från 50 talet och har idag en 25 år gammal trippelpanna.

NU SKA DEN UT!

Tacksam om ni har några tips och kommentarer på mina fundringar.

Bakgrund
Huset har 1,5 plan med hel källare. Har förbrukat 3,5 m3 olja/år+ el under sommaren.
Yta ca 170m2 + källare 100m2. Har tre tonåringar och fru så det duschas en hel del...

Under den gågna vintern eldade jag med ved för att testa hur det var. Blev en hel del eldande när man inte har ack tankar.

Har fått offerter på tre alternativ:
1. Kalmar v33+ Borötank 500l med solslinga+ 2st ack Borö 500l+ elp. 9 kw+ +solfånarpaket (10m2) Borö 2. 153.000:-
2. Baxi bonus 30+ eurofire 20+ elp. 9kw+LESOL tekniktank 750l+ ack 750l+solfångare LESOL (ca 10m2) 208.000:-
3. Effecta Woody+Pellx+soltank 750l+750lack+elp 9kw+solfångare Teknoterm (10m2)  Har ingen ofert. Effecta har en ny variant med lamda sond. Överkurs?

I offerterna ingår demontage av all befintlig utrustning+ nyckelfärdigt med nytt mtrl.(isolering av rör, shuntautomat mm)

Efter att jag studerat era inlägg förstår jag att jag måste öka på ack delen till minst 2000l.
Har ett litet pannrum idag så två tankar måste stå i ett angränsande förråd. Golvet ligger 12cm lägre i förrådet och takhöjden är endast 1,88m.

Min fråga:
Om jag sätter in en 750l tekniktank i pannrummet och sätter in "kortade" tankar (samma typ som tekniktanken men kapade ca 1dm) så kommer dom att stå 12cm lägre än tekniktanken. Toppen på acktankarna kommer att ligga 22 cm under tekniktanken.
1. Blir det problem med att tanken står 12cm lägre och att topen ligger 22cm under tekniktankens topp?
2. Måste jag bygga om slavtankarna så att ut/in lopp ligger i samma nivå som tekniktanken?

Efecta föreslog att vi kapar alla tankarna med ca 2dm (alla blir lika) och att jag bygger en sula som acktankarna får stå på för att få samma golvnivå.
Det blir förstås dyrare och totala vattenvolymen minskar med ca 300l. om endast acktankar kortas av och de står på golvet tappar jag endast 100l och det blir billigare och enklare.

Tacksam för kommentarer.

Majgårdarna
Det ska väl inte vara något problem att ha teknik tanken ovanför slavtankarna.
Vattnet borde väl skikta sig så att du alltid har varmt vattnen i toppen på tekniktanken där du gör tappvarmvatten. Kan det vara så? någon annan?

Ang offerterna

1an Till v33an ska man ha minst 1500L. Men det hade du ju redan läst dig till :)

2an Verkar lite dyr.Men med bra ack tankar.
Finns billiga vacumrör för solen.Bättre utbyte av dom.
http://www.sp.se/energy/CertProd/P_solfangare_lista.htm Lista där du kan se beräknade årsutbyten.

3an Vet ej..

själv har jag köpt arimax 35 och 3st 750l isolerade tankar o är riktigt nöjd
mer info finns på www.swebo.com

Jag har nyss köpt en ny vedanläggning och jag måste säga att detta forum har varit till mycket stor hjälp vid alla beslut. Det blev tillslut en calmar v33 med 2 st 1000 liters tankar, solslinga i botten som ej är inkopplad+2 varmvattenslingor. Jag tänkte dela med mig av mina intryck så här långt:

I början hade jag problem vid eldningen. Det brann bra i början och rökgaserna låg på 250 grader. Sedan dog elden och det blev rökpuffar. Väldigt otrevligt första gången, blev nästan rädd. Ringde till trebema och de svarade att jag hade för torr ved,klen ved som verkar vara deras standradsvar. Jag började fippla med inställningarna av sekundärluft och vips blev det mycket bättre. Min teori är att jag hade för mycket sekundärluft så att draget ner genom veden blev för dålig. Det blidades för mycket rökgaser som ej sögs ner nog snabbt.  Nu kör jag 4 primär, 1.5 sekundär och det fungerar bra.
Övriga noteringar after första veckan:
-Öppna inte luckan i onödan. Varje öppning förändrar eldfasen till det sämre. Elden vänder uppåt.
-Gör en ordntlig glödbädd. Se till att hela botten är täckt. Vänta länge innan du fyller.
-Trava veden omsorgsfullt när den läggs in.

låter lite konstigt det där med för torr ved....
när ja nu ska börja elda i V65an med ved som torkat i upp till 3 år, måste jag då blötlägga den först? eller kanske ha vatteninsprutning i pannan? blöt ved kräver ju energi för att "koka" bort vattnet, är det inte bättre att koka vattnet i acktankarna??

Trebema sa att man kunde lägga fuktigare, större vedklabbar överst. Då hinner de torka innan det är dags för dem att brinna. Men problemet med övertändning kanske inte finns hos V65?

jag pratade med trebema i dag angående installation och passade på å fråga om veden. han sa att det är ok med 3 årsved ifall den legat utomhus. dock bör inte klabbarna vara mindre än 10 cm sida.

Ved/pellets panna? varför finns ingen ved/pelletspanna eller finns det, nu menar jag inte en vedpanna som går att eldas med pellets om man monterar in en brännare vid varje tillfälle. Utan en panna som man kan elda med ved när man har möjlighet, men som automatiskt slår på pelletsdrift när värmen sjunker. Det fanns en sån panna, Tellus VAP 25/15 men den slutade säljas. Finns det någon som har erfarenhet av den skulle det vara roligt att veta hur den fungerade eller tips om liknande pannor, jag har letat länge. Jag har tillgång till ved men inte alltid möjlighet att elda. Erfarenhet av kulvertar skulle jag också vilja ha om någon vill dela med sig.

Eldig quinna skrev:
Ved/pellets panna? varför finns ingen ved/pelletspanna eller finns det, nu menar jag inte en vedpanna som går att eldas med pellets om man monterar in en brännare vid varje tillfälle. Utan en panna som man kan elda med ved när man har möjlighet, men som automatiskt slår på pelletsdrift när värmen sjunker. Det fanns en sån panna, Tellus VAP 25/15 men den slutade säljas. Finns det någon som har erfarenhet av den skulle det vara roligt att veta hur den fungerade eller tips om liknande pannor, jag har letat länge. Jag har tillgång till ved men inte alltid möjlighet att elda. Erfarenhet av kulvertar skulle jag också vilja ha om någon vill dela med sig.
Tyvär finns det ingen panna/combipanna som kan det o är effektiv på båda bränslesorterna..

Men det är många som skulle vilja ha en sådan, Även jag ;)

2an skrev:
Tyvär finns det ingen panna/combipanna som kan det o är effektiv på båda bränslesorterna..
Nu vet inte jag hur du definierar "effektiv på båda", men jag har precis köpt och instalelrat en Nibe Alpha Combi ( http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/kombi/alphacombi.htm )

och den funkar finfint.. visst, liten eldstad (55 liter), men tanken är att den ska eldas
med pellets, med ved när det finns tillfälle för det, eller om pelletsen tar slut.
jag håller på och renoverar (river + bygger nytt igentligen), så dom närmsta åren kommer det bli en hel del virke över som ska eldas, och då är det smidigt att slippa skruva loss pelletsbrännaren bara för att kunna elda virke i några dagar :)

/Daniel

Daniel78 skrev:
Nu vet inte jag hur du definierar "effektiv på båda", men jag har precis köpt och instalelrat en  Nibe Alpha Combi ( [länk] )

och den funkar finfint.. visst, liten eldstad (55 liter), men tanken är att den ska eldas
med pellets, med ved när det finns tillfälle för det, eller om pelletsen tar slut.
jag håller på och renoverar (river + bygger nytt igentligen), så dom närmsta åren kommer det bli en hel del virke över som ska eldas, och då är det smidigt att slippa skruva loss pelletsbrännaren bara för att kunna elda virke i några dagar :)

/Daniel
Alla combi pannor har stora förluster + att just den pannan har dåligt askutrymme i oljedelen så därför rekomenderas den delen inte för pelletseldning..
Här finns test där det står lite om combipannor http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/kvrapport9juni2004.pdf

Om det inte vore för att combipannorna hade så stora förluster så vore därimot denna lämpad för ved/pellets http://www.thermiapellets.se/docroot/svenska/sidor/www.biomix20_id501.pdf
Hmm undrar bara om det är tryckfel om siffrorna ang ved längd o eldstads utrymme.. :-/
Alla mått är samma nu som tidigare men eldstaden endast är för 40 cm ved o rymmer ca 80 liter nu mot tidigare 50 cm ved o rymmde 130 liter..
Men den kostade o andra sidan 45000:- ifjol.. :o
http://www.novator.se/bioenergy/BE0501/54-57.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.