Prova att sätta ut en annons i din lokala morgontidning och välj sedan den som säljer veden billigast.Jag köpte själv 30 m3(travat mått i 3m-längder) för drygt ett år sedan och betalade 100:-/m3 för 80% alved och 20% gran.Transporten kostade 1000:- för 2.5 mil.Jag har tyvärr ingen vedpanna än, men håller på med tankinstallationen just nu.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Deflas:
Vad har du fått gett med installation och allt. Har fått en offert på Calmar V33 m. 2 st 500 l tankar på 81700:- plus el(brorsan elektriker). Då skulle jag riva ut gamla och ställa in nya + hänga upp rörskorstenen........ :-[
Vad har du fått gett med installation och allt. Har fått en offert på Calmar V33 m. 2 st 500 l tankar på 81700:- plus el(brorsan elektriker). Då skulle jag riva ut gamla och ställa in nya + hänga upp rörskorstenen........ :-[
Här finns lite bilder
http://www.freewebs.com/deflas/
Bananen: Jag fick ge 88000 för V33 med 2*750 l isolerade tankar. Ladomat 21 o Automix 20 shunt.
Inkl Montering o Demontering av gamla panna + oljetank.
Sen tillkom 6000 för skorstenen som jag drog slang i.
Men jag har inte blitt skitig under naglarna än..
http://www.freewebs.com/deflas/
Bananen: Jag fick ge 88000 för V33 med 2*750 l isolerade tankar. Ladomat 21 o Automix 20 shunt.
Inkl Montering o Demontering av gamla panna + oljetank.
Sen tillkom 6000 för skorstenen som jag drog slang i.
Men jag har inte blitt skitig under naglarna än..
Fan va fint o se tankarna hålla 85 grader uppe o 70 nere .. efter att haft 14 grader inne ..
Nu efter några timmars eldade och luftande så har vi 20 grader igen..
Men nu en fråga .. VAR hittar man billig rörisolering..
Verkar ju dyrt som fan överallt
När du börjar elda beror på när varmvatten och värme till huset inte räcker. Jag eldar före det börjar bli liten varmvattenkapacitet och risk för att inte värmen räcker för radiatorerna. I alla fall gör jag det för det mesta. Ibland missar jag och då kan man bli lite impopulär... I mitt system innebär det att jag eldar ungefär när det kalla skiktet när mar sig den översta termometern. (50-70 grader i toppen och 20-40 grader i mitten och botten)
Tankarna är laddade när tempen från topp till botten är över 80 grader. Jag brukar ha mellan 80 och 93 grader beroende på hur mycket ved jag lade in.
Rörskålar är svindyrt. Överallt. Tråkigt men sant. Jag har inte hittat billig rörisolering nånstans. Signaturen Vedeldarn här på forumet tipsade om att stansa ut skivor ur vanliga isolering av nån mineralull. Man tar t ex ett spirorör och vässar ena änden för att stansa ut runda skivor. Sen vässar man ett rör i lagom diameter för det röret man ska isolera och stansar ut hålen. För att få på skivorna på röret så slitsar man upp sin skiva och trär på.
Jag har inte provat den metoden, men jag ska nog göra det vad det lider. Det kanske tar lite tid, men med tanke på vad rörskålarna kostar per meter så kan det nog löna sig. Dessutom kan man ju ta i rejält vad gäller tjockleken. 125 mm spiro på 35mm koppar blir ju runt 45mm isolering. Motsvarande skålar fast med 30mm tjocklek kostar 60kr för 1,2m på Rinkaby. Frågan är bara vad man klär isoleringen med? Gips och gasbinda kanske? Det satt runt de gamla rören i mitt pannrum. Själva isoleringsmaterialet där var gamla tidningar...
Tankarna är laddade när tempen från topp till botten är över 80 grader. Jag brukar ha mellan 80 och 93 grader beroende på hur mycket ved jag lade in.
Rörskålar är svindyrt. Överallt. Tråkigt men sant. Jag har inte hittat billig rörisolering nånstans. Signaturen Vedeldarn här på forumet tipsade om att stansa ut skivor ur vanliga isolering av nån mineralull. Man tar t ex ett spirorör och vässar ena änden för att stansa ut runda skivor. Sen vässar man ett rör i lagom diameter för det röret man ska isolera och stansar ut hålen. För att få på skivorna på röret så slitsar man upp sin skiva och trär på.
Jag har inte provat den metoden, men jag ska nog göra det vad det lider. Det kanske tar lite tid, men med tanke på vad rörskålarna kostar per meter så kan det nog löna sig. Dessutom kan man ju ta i rejält vad gäller tjockleken. 125 mm spiro på 35mm koppar blir ju runt 45mm isolering. Motsvarande skålar fast med 30mm tjocklek kostar 60kr för 1,2m på Rinkaby. Frågan är bara vad man klär isoleringen med? Gips och gasbinda kanske? Det satt runt de gamla rören i mitt pannrum. Själva isoleringsmaterialet där var gamla tidningar...
Tack för svaren.
Jag hade ca 23 i botten på tankarna .. o ca 50 i toppen..
Då hade jag inte de 100% laddade igår.
I dag efter ca 3 timmar eldande så har jag
79 i toppen o 68 i botten.
Har ju 72 graders termostaten i laddomaten än.
Ska säga att jag kör lite halv fuktig kort ved än
Inte en tjär gnutta nere vid keramiken .. helt sanslöst bra.
Gamla pannan spelade det ingen roll om man så körde björk/al med ca 20% fukt i ... tjärade som fanken iaf
Jag hade ca 23 i botten på tankarna .. o ca 50 i toppen..
Då hade jag inte de 100% laddade igår.
I dag efter ca 3 timmar eldande så har jag
79 i toppen o 68 i botten.
Har ju 72 graders termostaten i laddomaten än.
Ska säga att jag kör lite halv fuktig kort ved än
Inte en tjär gnutta nere vid keramiken .. helt sanslöst bra.
Gamla pannan spelade det ingen roll om man så körde björk/al med ca 20% fukt i ... tjärade som fanken iaf