Malka:
Försök om det går att titta på flera pann-fabrikat som är i drift. Det ger otroligt mycket att se "live" samt höra åsikter från eldarn själv.
Tror säkert du blir nöjd med CTC:n ändå, men det är ett tips.
Jag valde bort CTC:n för den lite mindre eldstaden (105l om jag minns rätt), men detta var ju naturligtvis baserat på mitt hus och min syn på "eldningskomfort".
Skillnaderna, om jag minns rätt från Baxi, Calmar mfl är främst att det finns en renslucka på sidan och att denna panna inte använder rökgasturbulatorer, dessutom ingen "nedre" keramik, rostfri baffel istället.
Försök om det går att titta på flera pann-fabrikat som är i drift. Det ger otroligt mycket att se "live" samt höra åsikter från eldarn själv.
Tror säkert du blir nöjd med CTC:n ändå, men det är ett tips.
Jag valde bort CTC:n för den lite mindre eldstaden (105l om jag minns rätt), men detta var ju naturligtvis baserat på mitt hus och min syn på "eldningskomfort".
Skillnaderna, om jag minns rätt från Baxi, Calmar mfl är främst att det finns en renslucka på sidan och att denna panna inte använder rökgasturbulatorer, dessutom ingen "nedre" keramik, rostfri baffel istället.
Jag du Malka jag håller med Dedden, för min del föll CTC bort p.g.a sämre effektivitet mindre vedutrymme , jfr. med Innova och Calmar (91%). CTC (87%) det blir mycket ved på några år. Vedvolymen må du ställa mot tankvolym och bekvämlighet. ( färre vedinlägg).dedden skrev:
OBS ! Alla tycker nog att deras panna-val är bäst !!
Så även jag (Calmar V65).. Ta allt med en nypa salt, titta inte bara på priset.....DS.
Kolla även in http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1101635538;start=94#94
Hade gott / Hans
Det är tänkt att pannan ska eldas mot två 750liters tankar då borde vedutrymmet i ctc:n vara tillräckligt. Huset är ganska litet så detta borde räcka. Baxi innovan tycker jag verkar lite för dyr trots den högre verkningsgraden. Veden är ingen kostnad förutom arbetet. Man skulle kanske försöka se en calmarpanna "live" de verkar ju ha hög verkningsgrad och ett mera rimligt pris.
Hur mycket bättre är det att ha keramik i botten på pannan istället för plåt? Påverkas livslängden negativt?
Hur mycket bättre är det att ha keramik i botten på pannan istället för plåt? Påverkas livslängden negativt?
Malka:
Jag tror säkert du skulle bli nöjd om du installerade CTC:n.
Hansers har rätt i att 4% verkningsgrad gör en hel del på vedförbrukningen, men vedens beskaffenhet gör minst lika mycket. Det är alltså enkelt att förstöra en fin pannverkningsgrad med kass ved - mycket viktigt.
Hör med Dina installatörer om färdiga installationer. Genom denna kontakt borde det inte vara några problem att göra studiebesök hos någon i trakten.
Jag tror säkert du skulle bli nöjd om du installerade CTC:n.
Hansers har rätt i att 4% verkningsgrad gör en hel del på vedförbrukningen, men vedens beskaffenhet gör minst lika mycket. Det är alltså enkelt att förstöra en fin pannverkningsgrad med kass ved - mycket viktigt.
Hör med Dina installatörer om färdiga installationer. Genom denna kontakt borde det inte vara några problem att göra studiebesök hos någon i trakten.
Hej!
Om Jag ska ha 3 st 750l tankar blir det så här!
Tekniktanken färdigisolerad med t ex 90 mm pur varmv-, förvärm- och solslinga. Placerad ca 50 cm från panna, 2 st slavtankar oisolerade ca 3 m från tekniktank vilka sedan byggs in.
Är det en konstig lösning eller?! Funktionsmässigt osv
Alternativt blir det två tankar ca 3,5 m från pannan.
Jag skulle villja höra Era synpunkter på ovanstående.
Om Jag ska ha 3 st 750l tankar blir det så här!
Tekniktanken färdigisolerad med t ex 90 mm pur varmv-, förvärm- och solslinga. Placerad ca 50 cm från panna, 2 st slavtankar oisolerade ca 3 m från tekniktank vilka sedan byggs in.
Är det en konstig lösning eller?! Funktionsmässigt osv
Alternativt blir det två tankar ca 3,5 m från pannan.
Jag skulle villja höra Era synpunkter på ovanstående.
bästa våre om alla tre tankarna stog tillsammans o rörena lika långa e mellan ....
Jag skulle välja alt. = Teknik nära pannan, grova laddledn/retur till panna( så du får ut effekten.Samoht skrev:
Mata sedan vidare till de andra två, ledn dras vågrätt och välisolerat förstås.. Kopplat med två trevägsventiler så kan du ladda både parallellt/seriellt från tekniktanken.
Hade //Hans
hej Malka
Räkna inte bort bonusen jag har en själv ca 2år gammal.
Eldar mot 1800l funkar bra använder då 99% gran.
Ett stort + är att den är "MYCKET" lätteldad samt rejäl fläkt.Vedeldningen är som inovan,något mindre eldstad gentimot inovan 30kw.Ett vedinläg brinner ca 3,5-5 timmar.+olje/pelletslucka ingår,men besök gärna andra vedeldare och bilda dig en egen upfattning
Räkna inte bort bonusen jag har en själv ca 2år gammal.
Eldar mot 1800l funkar bra använder då 99% gran.
Ett stort + är att den är "MYCKET" lätteldad samt rejäl fläkt.Vedeldningen är som inovan,något mindre eldstad gentimot inovan 30kw.Ett vedinläg brinner ca 3,5-5 timmar.+olje/pelletslucka ingår,men besök gärna andra vedeldare och bilda dig en egen upfattning
Nu du hansers och gänget så har jag oxå snart en V65... 
De har hotat mig med en prishöjning, så jag slog till!
Var tidigare och kollade på en "storCalle" som var i drift, blev impad :
.
Vi eldade upp pannan, matade hans 150-liters gap full med snustorr björkved..ojoj! "storCalle" brölade som en brunstig älgtjur..BuuÖÖÖÖÖH! lät han vid fullt drag, tempen skenade i acktanken
;D.. HONOM SKALL JAG HAAA!!. 
Så nu är det ingen återvändå, det är bara att fortsätta med snickrandet av pannrummet så det blir klart nån gång
mvh
De har hotat mig med en prishöjning, så jag slog till!
Var tidigare och kollade på en "storCalle" som var i drift, blev impad :
Vi eldade upp pannan, matade hans 150-liters gap full med snustorr björkved..ojoj! "storCalle" brölade som en brunstig älgtjur..BuuÖÖÖÖÖH! lät han vid fullt drag, tempen skenade i acktanken
Så nu är det ingen återvändå, det är bara att fortsätta med snickrandet av pannrummet så det blir klart nån gång
mvh
Wehe .. PÅ tisdag äre time.
Då kommer rörkrökarn hit o fixar o donar.
Då ska Calmarn in, tankarna fyllas o skorstenen får en slang. Äntligen..
Har kört elpatron 1 månad nu .. ujuj satan i gatan va dyrt det blev. har väl gjort av med ca 3000 kwh extra ..
OM inte lite mera. Men men .. I slutet på veckan blire o elda igen.. Slänger upp några bilder på det hela när det e klart.
Sen är det den gooooa fakturan på pannan bara :=
Go helg.
Då kommer rörkrökarn hit o fixar o donar.
Då ska Calmarn in, tankarna fyllas o skorstenen får en slang. Äntligen..
Har kört elpatron 1 månad nu .. ujuj satan i gatan va dyrt det blev. har väl gjort av med ca 3000 kwh extra ..
OM inte lite mera. Men men .. I slutet på veckan blire o elda igen.. Slänger upp några bilder på det hela när det e klart.
Sen är det den gooooa fakturan på pannan bara :=
Go helg.
Jag vet känslan, va inte snål på rören för att få ut "brunsten" ta 42mm på både ladd och returen, så får du nog termometrarna att "snurra" på acc-tanken..Jannne skrev:
Hör gärna av dig när du kört igång ! //Hans
Hur skaffar ni eran ved till pannorna?
Har ni egen skog eller köper ni veden?
Kikat på många som säljer färdig huggen ved och de ska ha 340-400:-/kbm för otravad ved (stölp). och stölp är tydligen 0,5-0,7kbm travad mått och då är det lika dyrt att elda med veden som med pelletsen och då är det ju inte allt för svårt att välja...
Själv så bor jag i Västernorrland och här finns det ju hur mycket skogs som helst, så kan inte förstå att de är så dyra på veden.
Har ni egen skog eller köper ni veden?
Kikat på många som säljer färdig huggen ved och de ska ha 340-400:-/kbm för otravad ved (stölp). och stölp är tydligen 0,5-0,7kbm travad mått och då är det lika dyrt att elda med veden som med pelletsen och då är det ju inte allt för svårt att välja...
Själv så bor jag i Västernorrland och här finns det ju hur mycket skogs som helst, så kan inte förstå att de är så dyra på veden.