Hur jag tänder
Ett lager torr småved, sedan en del papper och ett nytt lager ved, papper närmast luckan
Tänder, på med fläkt i start läge. Efter ca. 20 min perfekt glödbädd. Laddar fullt ända upp. Temp upp till ca.60 Slår över till driftläge Bara köra.
Har idag provkört med nya rör 42 ladd-sida 35 i returen.
4.5 h för att ladda 3000l =godkänt med tanke på blandveden. Nu börjar det likna nått !
Hade gott / Hans
Ett lager torr småved, sedan en del papper och ett nytt lager ved, papper närmast luckan
Tänder, på med fläkt i start läge. Efter ca. 20 min perfekt glödbädd. Laddar fullt ända upp. Temp upp till ca.60 Slår över till driftläge Bara köra.
Har idag provkört med nya rör 42 ladd-sida 35 i returen.
4.5 h för att ladda 3000l =godkänt med tanke på blandveden. Nu börjar det likna nått !
Hade gott / Hans
Jag kan inte svara. jag känner inte till vilka förutsättningar som krävs för den pannan.
Kollade in på www.baxi.se tekniska data på Innova. Vad jag kan se så behövs det ej några 50cm. Jag själv har Calmar och måste ha min 90mm bakåt för att kunna demontera fläkt.Samoht skrev:
Säkrast är väl att ringa till baxi 0515-171 10 alt. info@baxi.se. /Hans
Hej Hans! Vad skulle problemet med laddomat 21 vara enligt Trebema? //Frassehansers skrev:Rör dim snålade bytte ej ut alla 28 jag hade förr, i samband med problem jag beskrivit ovan(att få ut effekten) Trebema rek. min 32 , blir nu 42 på ladd-sidan och 32 i retur (sker nu på tisdag).Beställt även ny term-ventil 72á till min laddomat 21. Trebema nämde problem med denna typ. har tagit fram eget laddkoppel för V65 6750:-. //Hans
Jag gick på 35mm på retur, anslutningen in i pannan är R32. Det viktigaste är att få ut effekten, dvs grov matning. Rätt eller fel , men jag gick på Trebema´s rek.Jannne skrev:
Frasse undrar oxå Vad skulle problemet med laddomat 21 vara enligt Trebema?Jannne skrev:
Det vår något med term-ventilen, att få laddomaten att öppna fullt tidigt dvs. vid rel-låg temp. Ni får väl forska vidare (ring Trebema). Har nu beställt 72 och 63 graders. Kör just nu utan term-ventil, funkar faktiskt bra ? Detta för att få ut effekten. 4-4.5h för 3000l=godkänt. Vi får väl se när jag få ny term-ventilen kommer, hur det blir då. //Hans
Edit 14/1 : Kollade med Termoventiler.se (lev. av Laddomat 21) se till att ingående rör t-rör ovanför laddomat är vänd rätt (se installationsanvisn. finns på hemsidan).
Beställde 72 och 63 term-ventil för att testa, finns även värre-pump med 20% högre flöde ca. 600:- + moms.
Vattentillsats för att minska bubblorna 190:-/l behövs 1l/1000l acc.
Jag börjar med term-ventil sen får vi se
Hej !
En kompis som eldar i en solopanna fick hjälp av baxis killar då han hade problem med luft.De tömde en flaska yes i en vattenslang och "tryckte" in det i pannan med hjälp av trycket i vattenledningsnätet,via dräneringskranen.Kostnad ca 25:-.
En kompis som eldar i en solopanna fick hjälp av baxis killar då han hade problem med luft.De tömde en flaska yes i en vattenslang och "tryckte" in det i pannan med hjälp av trycket i vattenledningsnätet,via dräneringskranen.Kostnad ca 25:-.
Hej,
Som du kanske läst har jag eldat i min V33 en dryg månad nu. Bara positivt att nämna om denna än så länge.
Gällande brännare har jag via min installatör fått höra att sidouttaget funkar bäst med en undermatad (tror det heter så) pelletsbrännare.
En undermatat är Ecotec A3, och A4
http://www.ecotec.net
Är det något specifikt du undrar över så ska jag försöka att svara.
Hälsn Fredrik
Edit: Jag eldar alltså bara med ved nu, men beställde med sidouttag, så möjligheten finns.
Som du kanske läst har jag eldat i min V33 en dryg månad nu. Bara positivt att nämna om denna än så länge.
Gällande brännare har jag via min installatör fått höra att sidouttaget funkar bäst med en undermatad (tror det heter så) pelletsbrännare.
En undermatat är Ecotec A3, och A4
http://www.ecotec.net
Är det något specifikt du undrar över så ska jag försöka att svara.
Hälsn Fredrik
Edit: Jag eldar alltså bara med ved nu, men beställde med sidouttag, så möjligheten finns.
Hej! har en calmar 33 a,installerad i augusti,fungerar kanonbra har bara 2*500 liters tankar fungerar super bra eldar en gång om dygnet ändå,om det inte kryper ner mot-20 då blir det mer.ang, tändn av pannan så är den ganska känslig det gäller att ha bra tänd ved annars slocknar det,och man blir ganska förbannad när man kommer ner och det har slocknat!!

Ang. Calmar med pellettsuttag. Jag har en V65 med pellettslucka för min brännare Ecotech A3. Sk. underbrinnanade, dvs. pelletsen brinner i en kopp-uppåt. Har bara kört ved än så länge, detta funkar perfekt. (Installerad 22 dec).
Vad va din funderingar "pellefant"? /Hans
PS. Kollade även på andra pannor DS.
Vad va din funderingar "pellefant"? /Hans
PS. Kollade även på andra pannor DS.