Hej, har en fråga som jag hoppas jag kan få hjälp med. Har eldat med min Innova 30 i ett drygt år nu med en tank på 1800 L coh är mcycket nöjd med det, men har ganska nyligen börjat elda med halvmeters ved, vilket resulterat i att jag suttit bra länge i pannrummet (vilket JAG inte har något problem med, däremot frugan ;))och skruvat på primär och sekundär, och det börjar likna nåt nu(stor skillnad mot 33 cm tycker jag) till mitt problem: i slutet mot eldninging så lutar min veden inåt, dvs att längst in så är det bara glöd medan det närmast luckan är ved kvar. dvs att veden ligger ju inte längst ner mot keramiken så i slutet så sjunker panntempen för att "elden börjar kanske 10 cm över keramiken" någon som förstår vad jag menar ??? annars ska jag försöka beskriva det ännu bättre. Idag har jag primär på ca 53% och sek på ca 37% och jag har provat en hel del. Kan det det vara att det satt igen i ett av primär hålen?? Vore konstigt i så fall då BAXI skriver att det skulle kanske kunde hända efter flera års eldning.
Hoppas någon kan ge ett tips.

MVH Kristian

Baggnar,

Vild idé:
Skulle det kunna vara så att förbränningen blir "hårdare" längre in pga vattenmanteln och turbulatorrör?
Jag menar, luckorna har ju ingen värme runt sig, de kyler ju då mer...

Som sagt, vild idé, men att hålen för sekundärluften skulle vara igensatta tror jag inte.
Det borde ju isåfall synas.

Baggnar, jag har noterat exakt samma "problem". Jag fick också för mig att primärhålen hade satts igen. Du kan känna efter genom att haka av plåtarna i vedmagasinet och känna i hålen som finns under de fastsvetsade läpparna som sitter på sidorna nån decimeter över rosterkeramiken.

Det blir bättre om man ser till att det finns så lite luft som möjligt mellan vedträna. Jag har också fått för mig att träslag och grovleken på veden spelar en viss roll. Fast är det ett problem egentligen? Det brinner ju finemang tills veden börjar ta slut. Mot slutet blir verkningsgraden sämre i vilket fall som helst.

Att du har sekundärspjället 37% öppet tycker jag låter lite mycket, men det påverkar knappast hur veden i magasinet förgasas. Å andra sidan så bestäms ju hur mycket sekundären ska vara öppen av veden och pimärspjället. Har du bra förbrännign med 37% så ska du köra på det även om rekommendationerna säger t ex 0-20%.

Angående trimning av spjällen vill jag påpeka att man ska vänta en bra stund mellan justeringarna. Särskilt om det är primären man pillar på. Där tar det tid innan ändringarna har fått effekt och allt har stabiliserat sig.

Sveno: trimmning av spjällen kan jag och har gjort en hel del men tycker inte att jag lyckats hitta det rätta ändå, men det är jag medveten om att jag inte kommer att göra heller (det ultimata alltså)då det krävs lamda styrning för det. Men jag har bara eldat med 50 cm ett par veckor( sågades och klövs våren 04) och jag (som många tror jag) har läst din rek. på sidan 7 av re:ny vedpanna ,så därför håller jag på och trimmar in mitt system. Brukar bara göra en justering och sedan elda och kolla om det blir bättre eller sämre. Anledningen till att jag har 37% sek är att jag har mycket rök, eller hade rättare sagt.
Jag tycker att det är ett problem med att veden lägger sig in då det inte blir det "riktiga trycket" av elden om du förstår vad jag menar, hade veden hela tiden legat mot keramiken/glödbädden så hade det ju varit bättre eller hur? så varför blir det så? Är det så för alla så kan jag köpa det men annars :-/

mvh Kristian

En fråga till er som kör med shuntautomatik. Har ni satt någon begränsning på framlednings temp.?
Jag maxbegränsar till 40 grader, och sen har jag ytterligare en säkerhetstermostat som bryter strömmen till cirkpumpen om det blir varmare än 45 grader ut till golven (det kan kanske bli fel på något, och då vill jag inte få ut 90 grader i golvslangarna).

Robert K skrev:
Jag maxbegränsar till 40 grader, och sen har jag ytterligare en säkerhetstermostat som bryter strömmen till cirkpumpen om det blir varmare än 45 grader ut till golven (det kan kanske bli fel på något, och då vill jag inte få ut 90 grader i golvslangarna).
Jag vet inte vilket fabrikat du har på din golvvvärme. Men om man har Wirsbos grejer så sitter det en mekanisk termostat på deras push-pump-kopplingar. Skulle inte den räcka som säkerhet?

Eller måste man sätta dit ytterligare en säkerhetsdetalj? Dvs en säkerhetstermostat som Robert beskriver?

Jag köpte mina grejor från ett företag som heter energijägarna, och på dom prylarna jag har så finns inget som hindrar att för hett vatten skulle kunna komma ut i golvslangarna.
Automatiken är en gammal tac 230 U som förövrigt fungerar utmärkt.
Det är bara det att "om" något går galet, så kan konsekvenserna bli så allvarliga, att jag bedömde det vara befogat med denna extra säkerhetstermostat.

Hej hansers !
blir lite nyfiken när jag läser att du har en Calmar V65.
Jag är på väg att beställa en sådan till min acktank som är på 3m3. Vad har du för erfarenheter +, - om den pannan? Ser i inlägg att du skall gå upp i dimension på laddkretsen. Vilken dimension har du nu? Hur långt har du mellan pannan och ack?

mvh Jannne :D

Jannne skrev:
Hej hansers !
blir lite nyfiken när jag läser att du har en Calmar V65.
Jag är på väg att beställa en sådan till min acktank som är på 3m3. Vad har du för erfarenheter +, - om den pannan? Ser i inlägg att du skall gå upp i dimension på laddkretsen. Vilken dimension har du nu? Hur långt har du mellan pannan och ack?

mvh Jannne  :D
Erfaren är jag ej, installerad den 22 dec. Försöker ändå ge min syn, jfr. tre pannor Baxi´s,Atmos och Calmar. Jag har en pelletts brännare (Echo tech uppåtbrinnande)
som skulle passa i den nya pannan. Då fick jag stryka Baxi´s ej typad med sid-lucka vilket är ett krav p.g.a p-brännaren. Kollad råd o rön´s test, effektivitet på Calmar 91% det avgjorde + mag känslan. Jag bet. 44.000:- med p-lucka i sidan.
Rör dim snålade bytte ej ut alla 28 jag hade förr, i samband med problem jag beskrivit ovan(att få ut effekten) Trebema rek. min 32 , blir nu 42 på ladd-sidan och 32 i retur (sker nu på tisdag).Beställt även ny term-ventil 72á till min laddomat 21. Trebema nämde problem med denna typ. har tagit fram eget laddkoppel för V65 6750:-. Har 3x1000l, har än så länge bara laddat 2x1000 p.g.a. rör-felet. Nya försök under slutet denna vecka Pannan funkar perfekt, vilken förbränning knappt någon aska då jämför jag med gamla självdragsp med 75% effektivitet...
Mer funderingar hör av dig. //Hans

Hur tänder ni era pannor?

Jag börjar med att suga bort aska och kol.
sen lägger jag ett lager fint spintad ved i botten och placerar ca 0,5-1 liter kol ovanpå späntet.
Jag tänder kolet med gasoltändaren, lägger på mera spänt  och toppar med några vanliga lite finare kluvna vedträn. (jodå, huggkubbe står bredvid pannan)
Tack vare kolet som ögonblickligen blir en glödbädd är uppstarten mycket snabb. Jag tror inte det finns ett snabbare och miljövänligare sätt  att starta pannan på.

Brännkammaren fylls genast med virvlande brinnande gas.

Efter ca 20 min, eller när tändbrasan blivit glödbädd fylls pannan med ved.
(Jag har frestats att lägga pannan full direkt men förbränningsresultatet blir inte lika bra då.)  

Kolet får jag när jag tömmer min föravskiljare i en hink med perforerad botten som jag använder när jag kalkar gräsmattan med askan.

(föravskiljaren har ett mycket lättrengjort och praktiskt skummgummifilter som jag rutinmässigt sköljer under kranen. På så vis är det alltid bra sug i dammsugaren, vilket underlättar hanteringen avsevärt).

Jag brukar slänga ner ett ensilagenät, ett sånt som storbalar är inlindat i och sen sprider jag ut div. torrt splitter som blir under klyven vid vedmaskinen. På med gasoltändaren och efter två minuter lägger jag på ett fång skapligt torr ved, efter en kvart så fyller jag förugnen proppfull. Askar ur gör jag var tionde dag. Det blir c:a en halv hink.

Hej,
Detta har jag grunnat på ett tag, men idag tänder jag - antagligen - på ett ganska kasst sätt, jag vet inte:

Mycket fint spantade björkstickor i botten på keramiken, kanske 10-15st.
En "korv" med tidningspapper ovanpå och sedan två lite tjockare spantar ovanpå som liksom håller allt på plats.
Sedan tänder jag med vanlig tändare, väntar mellan 5-10 min och sedan fyller jag fullt.
Det är lite segt innan det kommer igång, men jag vet inte om detta är till någon nackdel?

Edit: Ja just det, suger ur gammal aska först också då...

Jag har också provat olika sätt att tända på. En Atmospanna som inte har en fläkt som suger bort röken vid lucköppningar har bidragit lite till nuvarande metod(minimera antal lucköppningar):

Först ett lager fin och torr småved(eldar med kaprester så småved = 1" plank) sedan en del papper och ett nytt lager 1 tummare, därefter grövre ved, närmast luckan har jag fyllt på med lite mer papper som s.a.s får brinna ner till "tändbrasan". I med en sticka, vänta 10-15min och på med fläkten, igen med dragluckan och in med spjället. Klart.

På det sättet sparar jag en del tid jämfört med en ren tändbrasa.
Om det är det bästa sättet? Jag håller på att prova mig fram, men defintivt ett av de smidigare. I termer av lathet så vore en gammal oljebrännare inte dum: I med ved, på med fläkten, på med oljebrännaren med timer på 5-10min -klart. Men ska man vara så lat kanske man inte ska elda med ved? ::)

Jaja .. jag har ju min gamla CTC total än. Eldas just nu inte.. Men innan sotaren sa att pipan va kass så ..
Först några stickor .. Sen ett litet tändblock (pressat träfiber med parafin) Sen några stickor till sen 1-3 torra fina ved trän. Fullt drag i pannan tills bra glöd finns . Ca 10 min. Sen i med några mindre klabbar sen fylls det med större klabbar. Sen var det bara o hålla koll så det inte tog slut helt .. för en panna räcker inte o värma kåken med :)
Ska bli kul o laborera med tänd metoder på nya pannan sen.

Jag slänger i en bunt finkluven ved, strör på lite kutterspån (stallströ), skvätter på lite olja som blev över i oljetanken. Sen tänder jag och går och hämtar en eller två buntar ved. Ibland får jag vänta en stund tills det har blivit riktigt hett. Jag tycker att man känner på hettan när påfyllningsluckan är uppen när det är tillräckligt varmt. När pinnveden har tagit sig ordentligt så fyller jag vedmagasinet. I botten bruker jag lägga några klenare vedträn.

Det gånger då jag har råkat lägga i för mycket ved och SYR-ventilen öppnar så brukar jag slå över pannan i läge II (Olja/pellets) en stund och stänga spjällen helt. Efter en stund slår jag den tillbaka i läge I så att inte laddpumpen snurrar hela tiden. Om man är lite vaken och stänger spjällen så blir det träkol kvar och då går det fort att tända.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.