Ju, jag vet att det fungerar men man har ju gått ifrån att bygga självcirkulerande system och då undrar jag vad var det för nackdelar i dom? Varje utveckling skall ju leda till förbättringar så någonting måste ha förbättrats ???Jag är nog bra korkad eftersom jag kan inte se vad som blev bättre när jag jämför dom båda system ???dedden skrev:
Det irriterar mej enormt att i tider då man rekommenderar och snart tvingar folk till att installera ackumulatorer vid vedeldning gör panntilverkare inga större ansträngningar för att underlätta självcirkulation mellan panna och acktank genom att öka rördiameter på in-och utledningar. Många inlägg vittnar ju om konstiga fenomen när det gäller den biten. Det är oansvarigt att servera oss kunder en krånglig lösning med pumpar och automatiska ventiler när det kan kanske lösas, som jag ser det i min okunnighet, på mycket enklare sätt ???
Har jag missat poengen med cirkulationspumpens/Ladomatens förträfflighet? Därifrån min fråga: Vad var nackdelen med självcirkulerande värmesystem?
gaia
Tjena Gaia!
Tror du inte det är så att utvecklingen alltid går framåt och gamla, kanske bra, lösningar får stå bakom nya lite mer "high tech" lösningar.
Jag menar, kolla bara på bilar.
Min första bil var en Volvo 142, jag grejade allt på denna själv och lärde mig givetvis mycket.
Den bil jag har idag har dator och givare högt och lågt och jag kan inte ens göra hälften längre...
Jag vet inte om detta var en bra jämförelse, men en annan synvinkel kan vara att folk i allmänhet har trångt om utrymmet där pannan med ackar ska stå, då blir ju faktiskt lösningen med en laddpump en lösning där ett system med självcirk kanske inte varit tänkbart...
Vad vet jag???
Tror du inte det är så att utvecklingen alltid går framåt och gamla, kanske bra, lösningar får stå bakom nya lite mer "high tech" lösningar.
Jag menar, kolla bara på bilar.
Min första bil var en Volvo 142, jag grejade allt på denna själv och lärde mig givetvis mycket.
Den bil jag har idag har dator och givare högt och lågt och jag kan inte ens göra hälften längre...
Jag vet inte om detta var en bra jämförelse, men en annan synvinkel kan vara att folk i allmänhet har trångt om utrymmet där pannan med ackar ska stå, då blir ju faktiskt lösningen med en laddpump en lösning där ett system med självcirk kanske inte varit tänkbart...
Vad vet jag???
Tjena Sveno!
Jepp, självklart kommer det rapport med bilder osv.
Det blev nu just Calmar V33 med strömsnästanken 500l innehållande 3st slingor samt 6kW ELP, detta då tillsammans med mina redan liggande, liggande ackar
som ju varit föremål för en hel del diskussion här och där...
Om det blir bra återstår att se, en sak är dock säker:
Blir det dåligt så hade det blivit ännu sämre utan er hjälp här på forumet, så jag bugar och bockar!
Vi hörs!
Jepp, självklart kommer det rapport med bilder osv.
Det blev nu just Calmar V33 med strömsnästanken 500l innehållande 3st slingor samt 6kW ELP, detta då tillsammans med mina redan liggande, liggande ackar
som ju varit föremål för en hel del diskussion här och där...
Om det blir bra återstår att se, en sak är dock säker:
Blir det dåligt så hade det blivit ännu sämre utan er hjälp här på forumet, så jag bugar och bockar!
Vi hörs!
Hej igen, och tack! 
En fråga till Er som redan installerat vedsystem:
I installationsanvisningen till både Calmar och Baxi står det att det ska finnas friskluftintag till pannrummet och då även pannan.
Om jag inte missminner mig så står det att V33 skall ha minst ett hål om 200x200mm.
Hur har ni gjort???
Jag frågar för jag har fått för mig att det kan bli lite kallt och rått när det är "mellankallt" och man bara eldar varannan dag...
Hur har ni kommit runt detta, för det vore bra att antingen ha ett spjäll (som gärna stängde sig självt efter avslutad eldning
), alt någon typ av rör som mynnar vid pannan???
Eller är jag helt fel ute här nu :
En fråga till Er som redan installerat vedsystem:
I installationsanvisningen till både Calmar och Baxi står det att det ska finnas friskluftintag till pannrummet och då även pannan.
Om jag inte missminner mig så står det att V33 skall ha minst ett hål om 200x200mm.
Hur har ni gjort???
Jag frågar för jag har fått för mig att det kan bli lite kallt och rått när det är "mellankallt" och man bara eldar varannan dag...
Hur har ni kommit runt detta, för det vore bra att antingen ha ett spjäll (som gärna stängde sig självt efter avslutad eldning
Eller är jag helt fel ute här nu :
Hej
Tror inte att du behöver oroa dig för det... min pappa har en ventil som nog ligger på 20x20 och pannrummet är det varmaste rummet i källaren
Sen kanske han inte isolerat helt ultimat men jag skulle tro att du kommer har såpass mycket läckage att det är lugnt...
Du kan ju vänta och se om det behövs något extra.
Mvh
Reine
Tror inte att du behöver oroa dig för det... min pappa har en ventil som nog ligger på 20x20 och pannrummet är det varmaste rummet i källaren
Sen kanske han inte isolerat helt ultimat men jag skulle tro att du kommer har såpass mycket läckage att det är lugnt...
Du kan ju vänta och se om det behövs något extra.
Mvh
Reine
Jag tog upp tre stycken 125mm hål, satte i spirorör, tallriksventiler och uteventiler. Det är klart att det blir lite svalare mellan eldningarna, men det blir inte kallt och rått. Det drar ju inte genom pannan när fläkten står still.
Rapport ang mitt tidigare drifttempproblem i denna tråd.
Installatören var här idag. Han liksom jag misstänkte att Laddomatfunktionen var boven. Jag har hela tiden tagit för givet (vilket man aldrig ska göra) att det satt en 78-gradig termostat i den. Blev dock något osäker när jag hittade en ytterligare termostat liggande sedan förre ägaren. Ringde tillv och fick bekräftat att den jag hade i handen var på 78 grader, alltså kunde man ta för givet att det satt en 72-gradig i, sedan förra pannan. Och så var det!!!
Tack för alla tidigare råd!
Röris hade det inte helt lätt att stänga de tre ventilerna (den ena nästan helt utsliten skruvskalle), fick tappa ut en del i systemet. Jag kommer att köpa tre nya ventiler med modernare insex, det måste ju gå att på ett enkelt sätt stänga ventilerna i framtiden.
Jag är nöjd, pannans temp blev naturligtvis en helt annan. Vid nästa eldning ska vi se om inte även acktempen blir en helt annan.
Installatören var här idag. Han liksom jag misstänkte att Laddomatfunktionen var boven. Jag har hela tiden tagit för givet (vilket man aldrig ska göra) att det satt en 78-gradig termostat i den. Blev dock något osäker när jag hittade en ytterligare termostat liggande sedan förre ägaren. Ringde tillv och fick bekräftat att den jag hade i handen var på 78 grader, alltså kunde man ta för givet att det satt en 72-gradig i, sedan förra pannan. Och så var det!!!
Tack för alla tidigare råd!
Röris hade det inte helt lätt att stänga de tre ventilerna (den ena nästan helt utsliten skruvskalle), fick tappa ut en del i systemet. Jag kommer att köpa tre nya ventiler med modernare insex, det måste ju gå att på ett enkelt sätt stänga ventilerna i framtiden.
Jag är nöjd, pannans temp blev naturligtvis en helt annan. Vid nästa eldning ska vi se om inte även acktempen blir en helt annan.
Hej Andreas och ni andra, här kommer en rapport från första eldning med 78 termostat.
Huvudproblemet verkar vara löst, drifttempen i pannan har ökat ca 10 grader! Från 82 till 92 grader. Detta i sig bör innebära att jag får ut mer energi ur den ved jag stoppar i.
Vad vore vedpannelivet om allt gick på räls? Då fanns ju inte mycket att diskutera här. Nästa problem blir att få till skiktningen bättre. Observera att vi tappade ur lite vatten och fyllde på innan eldningen. Det tar säkert några eldningar innan den mesta luften är borta, skvalade ganska rejält. Jag hoppas iaf att skiktningen blir bättre, vore intressant att höra hur era skiktningar uppför sig, som jämförelse.
Bredvid pannan har jag tre ackar, 1, 2 och 3. samtliga är tillverkade av Strömsnäspannan och rymmer 750 l var. 1:an närmast pannan brukar väl kallas för tekniktanken, rymmer även vvb på 120 l samt en elpatron 9 kw.
Vid eldningen laddades först 3:an, 2:an och sist 1:an i toppen med 80 grader. Sedan började 3:an att laddas fullt, sedan fortsatte 2:an att laddas fullt (80 grader). Skulle gissa att 1:an blev laddad till två tredjedelar innan fläkten slog av. Denna ryckiga laddning gjorde att returvattnet till Laddomaten blev så pass varmt att tempen i pannan steg för mycket.
Jag skulle naturligtvis vilja att laddningen skedde jämnare i alla ackar, en skiktning så att returvattnet till Laddomaten håller en lägre temp så länge som möjligt.
Provade att stänga ackar 2 och 3 i botten, detta gjorde att fläkten gick igång, Laddomaten fick då det kyligare vattnet från ack 1 men detta kallar jag för konstgjord andning.
Summering: Ackarnas laddning har stigit från ca 71 grader till 80 grader. För att få en högre temp i ackarna behöver jag den s k skiktningen. Jag hoppas att den blir bättre när luften försvinner och att det inte är fel på rördragningen.
Huvudproblemet verkar vara löst, drifttempen i pannan har ökat ca 10 grader! Från 82 till 92 grader. Detta i sig bör innebära att jag får ut mer energi ur den ved jag stoppar i.
Vad vore vedpannelivet om allt gick på räls? Då fanns ju inte mycket att diskutera här. Nästa problem blir att få till skiktningen bättre. Observera att vi tappade ur lite vatten och fyllde på innan eldningen. Det tar säkert några eldningar innan den mesta luften är borta, skvalade ganska rejält. Jag hoppas iaf att skiktningen blir bättre, vore intressant att höra hur era skiktningar uppför sig, som jämförelse.
Bredvid pannan har jag tre ackar, 1, 2 och 3. samtliga är tillverkade av Strömsnäspannan och rymmer 750 l var. 1:an närmast pannan brukar väl kallas för tekniktanken, rymmer även vvb på 120 l samt en elpatron 9 kw.
Vid eldningen laddades först 3:an, 2:an och sist 1:an i toppen med 80 grader. Sedan började 3:an att laddas fullt, sedan fortsatte 2:an att laddas fullt (80 grader). Skulle gissa att 1:an blev laddad till två tredjedelar innan fläkten slog av. Denna ryckiga laddning gjorde att returvattnet till Laddomaten blev så pass varmt att tempen i pannan steg för mycket.
Jag skulle naturligtvis vilja att laddningen skedde jämnare i alla ackar, en skiktning så att returvattnet till Laddomaten håller en lägre temp så länge som möjligt.
Provade att stänga ackar 2 och 3 i botten, detta gjorde att fläkten gick igång, Laddomaten fick då det kyligare vattnet från ack 1 men detta kallar jag för konstgjord andning.
Summering: Ackarnas laddning har stigit från ca 71 grader till 80 grader. För att få en högre temp i ackarna behöver jag den s k skiktningen. Jag hoppas att den blir bättre när luften försvinner och att det inte är fel på rördragningen.
Mina laddas också ungefär lika i alla tankar samtidigt. Det är precis det röret och det röret längst ner som förbinder tankarna som gör att de fungerar så. Det är ju precis det som är parallellkoppling.
Har du inte tankarna parallellkopplade, ua? Det verkar mycket knepigt att tankarna laddas så olika. Är det långa rör med många böjar och vinklar mellan tankarna?
(Hehe, det står tomma ölburkar i mitt pannrum också. Särskilt i början tillbringades många timmar stirrandes på pannan och alla termometrar med en pilsner i ena näven. ;D Kul att man inte är ensam galning...)
Har du inte tankarna parallellkopplade, ua? Det verkar mycket knepigt att tankarna laddas så olika. Är det långa rör med många böjar och vinklar mellan tankarna?
(Hehe, det står tomma ölburkar i mitt pannrum också. Särskilt i början tillbringades många timmar stirrandes på pannan och alla termometrar med en pilsner i ena näven. ;D Kul att man inte är ensam galning...)
Andreas och Sveno:
Jag misstänker att ni slog huvet på spiken, mitt system är nog inte paralellkopplat, såsom det borde vara i manualer för 2-3 ackar.
Jag skulle också vilja lägga upp en eller två bilder på mitt system men av vad jag förstått så måste jag skapa en egen hemsida först, eller hur? Har ni några bra tips i ämnet? Jag ska knalla ner till källaren och ta ett par kort, hoppas sedan att jag kan skapa en sida för att länka till. Har aldrig intresserat mig för detta men det är ju suveränt. Tror att min sambo har gjort en sida tidigare.
Appropå ölburkar så kan även vi instämma i att det har blivit några tomburkar... nere vid pannan.
Jag misstänker att ni slog huvet på spiken, mitt system är nog inte paralellkopplat, såsom det borde vara i manualer för 2-3 ackar.
Jag skulle också vilja lägga upp en eller två bilder på mitt system men av vad jag förstått så måste jag skapa en egen hemsida först, eller hur? Har ni några bra tips i ämnet? Jag ska knalla ner till källaren och ta ett par kort, hoppas sedan att jag kan skapa en sida för att länka till. Har aldrig intresserat mig för detta men det är ju suveränt. Tror att min sambo har gjort en sida tidigare.
Appropå ölburkar så kan även vi instämma i att det har blivit några tomburkar... nere vid pannan.