Sveno:
har öppet kärl, ingen SYR. När elen gick var det 79 i ackbotten och nästan 100 grader i drifttemp. Jag trodde att risken för kokning i princip skulle vara eleminerad med den nya pannan, men så verkar det inte. Röris satte in en extra säkerhetsventil som utlöses vid något visst tryck, denna gången klarade det sig men det var nog inte långt borta.

Ska försöka med ditt tips, att vrida något på drifttempen, trodde att om den var ställd på max så var det högsta möjliga......

Hm, om du har så hög drifttemp så verkar det underligt att du inte får högre temp i tankarna. Särskilt när du inte har någon SYR som begränsar panntempen till 95 grader. Kan det vara så att du har luft i systemet? Kan det vara något annat tok med laddkopplet?

Dumt kanske men... som sagt se till att det är avluftat, i synnerhet röret från acktopp till laddomaten, luft där blir inge bra alls...

Syr ventil trodde jag man var SKYLDIG ENLIGT LAG att ha på en sån anläggning ? Röris slarv ?

SYR-ventil måste man bara ha om man har slutet expansionskärl (även kallat tryckkärl. Om man har öppet expansionskärl på vinden så är SYR-ventilen inte nödvändig. En kokning är inte så allvarlig om man har öppet expansionskärl, men det låter lite otäckt första gången man hör det.

Snillet och Sveno:
fel av mig, visst har jag en syrventil, även i mitt gamla system, konstruktionen hade hade en annan benämning i mitt huvud. Dessutom satte röris in en extra säkerhetsventil som utlöses vid ett visst tryck, enlligt manualen: "om expkärlet på vinden skulle frysa", hängslen och livrem sa röris. Det kändes tryggt då men när elen gick och pannans temp bara ökade och ökade, då svettades både jag och pannan!

Sveno: jag är benägen att hålla med dig, som vanligt, det kan vara luft fortfarande, eller något fel i laddomaten, kanske luft som ger driftsstörning i Laddomaten. Systemet fungerar hyfsat men med de tempvärden jag får i ackar och drift så kan jag inte vara helt nöjd.

Hur löser jag detta på bästa sätt?

Ursäkta Snillet:
det var du som tog upp luftningen, rätt ska vara rätt.

ua, en sak som förvånar mig lite är att kylslingan inte orkade kyla bort all värme. När jag skulle testa kokskyddet på min panna så byglade jag bort drifttermostaden och satte igång och eldade. När acken (jag körde bara mot en ack för säkerhets skull) var fulladdad och returvattnet till pannan steg så steg också panntempen, fast aldrig över 98 grader. SYR-ventilen öppnade och kylde bort värmen så effektivt att jag blev tvungen att koppla bort den för att kunna testa överhettningstermostaten.

Ikväll ska jag prova att fimpa strömmen vid drift för att se hur grejerna reagerar. Jag återkommer med rapport. ;)

Jag antar att du har luftat laddpumpen? Du hör inget skvalande om du slår över pannan i olje/pellets-läge och laddpumpen snurrar hela tiden? Hur långa och grova är rören mellan panna och ack? Går returen lågt hela vägen och framledningen i oavbruten stigning fram till acken? Det finns inga fickor där luft kan samlas?

Sveno:
jag ska kolla lite på de saker du nämnde, blir nog ikväll. Nu blev jag lite konfunderad hmm, är inte kylslinga ett extra tillval till pannan? förklara gärna!

Kylslingan sitter mycket riktigt i pannan och är ett extra tillval. SYR-ventilen öppnar så att kallvatten kan strömma igenom kylslingan. Jag såg att jag var lite otydlig nyss. Med kokskyddet menar jag överhettningstermostaten. För att kunna testa den blev jag tvungen att stänga av vattentillförseln före SYR-ventilen. När SYR-ventilen öppnade vattentillförseln till kylslingan fullt så kyldes pannan så mycket att jag inte lyckades få upp tempen så högt att överhettningstermostaten slog ifrån fläkten.

snillet/sveno: Syr-ventil är naturligtvis bra att ha oavsett expansion, men faktiskt finns det ingen "Lag" ens med slutetkärl.Just i Baxis instruktionbok står det att om anläggningshöjden är under 5m så behövs ej kylslinga.Tror mig oxo ha läst någonstans i boverkets regler att det räcker med andra kokskydd typ. påvisad självcirkulation och reservkraftverk.I mitt fall med egen brunn och hydropress (inget vatten om strömmen försvinner) har en kylslinga väldigt begränsad funktion.

Hej ua, har själv en si 30 som jag har eldat i snart ett år nu och är mycket nöjd med den. Jag hade lite problem i början (en månad kanske)med luft men det försvann, är systemet riktigt gjort så skall luften leta sig upp till exp. En grej som jag gjorde var att när det brunnit en bra stund så bröt jag strömmen till pannan och då hörde man hur det bubblade ordentilgt (från laddomaten) och man kunde följa luften upp i ack. toppen och sedan vidare genom röret upp till exp. sedan satte jag på strömmen igen och så gjorde jag så efter ett tag igen.
Är du helt säker på att du har en 78 graders ventil i ??det bipackas ju en 72 graders som man ska använda i början om man har mycket problem med luft eller man har långa rördragningar. Jag har provat med båda dessa och även 83 graders men har kommit fram till att 78 fungerar bäst nu när systemet är urluftat för min del. Men jag har för mig att när jag använde 72C så laddade det inte alls lika hög temp och pannan hade ung. den temp. du beskriver att du har. Vad har du för hastighet på cirkpumpen på laddomaten?, man skall ha så långsamt som möjligt men pannan skall ju inte stanna innan veden brunnit ut. Jag får upp hela min tank i 86-87 grader.(1800 L fick tyvärr inte plats med mer :( )Hoppas det var till nån hjälp

Jag provade att dra av strömmen när pannan hade brunnit i en dryg timme nu i kväll. Det var tämligen odramatiskt. fläkt och laddpump stannade och kallt vatten från acken började cirkulera in till pannan. Efter fem minuter hade panntempen sjunkit ett par grader och då slog jag till strömmen igen. Slutsatsen är att värmen självcirkulerar bort ganska fort om tankarna inte har laddats mer än en timme. Jag ska prova igen om en stund...

Tack för era svar, har fått en del uppslag att fundera över. Jag utgår ifrån att det sitter en 78 graders termostat i Laddomaten eftersom returvattentempen vänder ner vid ca 78 grader.

Baggnar: intressant med din avluftning, kan man utgå ifrån att ev luft förs upp och ut i expkärlet, ska även radiatorerna luftas?

Sveno: jag följer med intresse dina expriment.

Nu har jag provat att stänga av strömmen även när tankarna är halvladdade. Vattnet från tankarna höll 50 grader när det kom till laddkopplet, panntempen var ungefär 86 grader det fanns en tjock glödbädd och lite ved kvar. I början kunde jag inte notera någon självcirkulation, men när panntempen var över 90 grader så blev det fart på vattnet. Panntempen fortsatte stiga och efter ungefär 20 minuter var panntempen 97 grader och det rann lite vatten genom kylslingan. Sen rörde sig inte en enda termometer på en kvart så då slog jag till strömmen igen och tryckte på återställningsknappen.

Slutsatsen blir att det är ingen fara med strömavbrott när tankarna är halvladdade heller. Självcirkulationen räcker nästan till för att ta vara på restvärmen. Kylslingan behöver inte kyla bort speciellt mycket. Om jag hade vridit igen spjällen så hade det nog självcirkulation räckt. Glöden slocknar fortare om man vrider igen spjällen har jag märkt. Klaffarna vid spjällen läcker lite luft som håller igång elden lite. Nån dag ska jag testa hur det går om man stänger strömmen i slutet av eldningen.

ua, ja luften steg uppåt och ut i exp. kärlet. Jag avluftade elementen någon gång i början men där hade jag knappt någon luft, förutom allra första gg då när jag fyllde på hela systemet. Jag har även haft i ett medel(liknande diskmedel) för att ta bort ytspänningen i vattnet ännu mer, kommer inte ihåg vade det heter nu bara, men jag kan kolla upp det, säljs av samma tillverkare som gör laddomat. Kylslinga till innovan är ett tillval.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.