Mja, om man har en beredare på 200 liter i en tank på 500 liter så kommer kallvattnet in nästan nere på botten och värms långsamt upp allt eftersom, så ur skiktningssynpunkt så är det rätt bra. Det är i alla fall vad jag har märkt med min tank. Däremot finns det andra nackdelar. T ex problemet med stor vattenvolym som håller en temp på 30-40 grader. Legionella trivs visst rätt bra i de temperaturerna. Å andra sidan så trivs legionella mycket sämre runt 80-90 grader. På vintern är m a o legionellatillväxten försumbar.

I mitt system så har jag dock planer på att höja tekniktanken så att den är slickad mot taket i pannrummet. Det skulle i så fall innebära att jag kan utnyttja större del av min snålt tilltagna ackvolym.

Hade jag valt nu så hade jag nog trots allt valt en tank med två varmvattenslingor. En utdragen förvärmarslinga i nedre delen av tanken och en platt slinga som sitter alldeles i toppen.

Även om en stor vvb funkar bra, så vore det bra att kunna ha större ackvolym och bara elda nån gång i veckan även under sommaren. Som det är nu så eldar jag varannan, var tredje dag på sommaren. Jag skulle kunna låta det gå längre tid, men jag törs inte för jag vill hetta upp legionellabakterierna ofta.

Dedden, jag kan av praktisk erfarenhet intyga att 200 liter expansion och en statisk höjd på 6 meter till 2000 liter ack (minus 200 l vvb) är åt pipan för lite. Jag har 500 liter midre ack än du, samma höjd och 200 liter exp och pendlar som jag tidigare sa mellan exstremlägena i i stort sett varje eldning. Köp mer expvolym eller montera kärlet högst i systemet. Jag är lite osäker på hur stor skillnad hög montering gör, men det gör skillnad.

Räkna! Det vore tråkigt om du står där och har hyfsad ackvolym, men inte kan utnyttja den pga att säkerhetsventilen pissar ut ditt dyra döda vatten. Det håller inte i längden om du måste pytsa i färskt vatten vid varje eldning.

Tjena Sveno!

Ang VVB:
Ja, jag har stött och blött detta ett tag.
Pratade med Trebema om detta ganska mycket.
De sa alltså, om solslinga i 500-tank, antingen 2 slingor för VV eller en stor VVB...
Lägg därtill efter detta att övriga i familjen har ställt sin "kravspecifikation" m.a.o det ska finnas VV till att värma upp ett hett bad ;)

Vad tror du blir bäst ur dessa synvinklar???
2 slingor VS 200l VVB, bäst ur skiktnings-, ackstorleks- och legionellasynpunkt torde vara slingor, men hur är det med VV-uttaget då???

Ang expansion:
Det låter som att jag också kan få problem om jag tar ett 200l kärl då, hmmm inte bra ;)

Vet du hur stor effekt statisk höjd har?
Alternativen skulle då kunna vara att:

1. Beställa ett större exp-kärl vid ev beställning

2. Montera det slutna kärlet så det blir låg eller ingen statisk höjd?

Enklast och billigast torde vara att välja ett 300l kärl, som jag räknade på först :o

Vad tycker du?

Hej Andreas!

Jepp, jag får nog ta en körare mot röris och Trebema igen innan ev beställning...
Det kanske är bäst med slingor för mig ändå ::)

Kalkrikt vatten ska vi EJ ha i våra trakter så det bör vara ok...

Tack för tipset!

Jepp det hade jag tänkt mig ;)
Om detta heter "kamrörsslinga" vill säga, för det är detta jag uppfattat som detta...

Dedden, jag skulle ha tagit en tank med två slingor för varmvatten om jag hade valt nu. Troligen hade jag gjordet det när jag beställde om inte leveranstiden varit så lång. Det är dock inten katastrof om du har en 200 liters vvb, men tänk då på att sätta tanken så högt det går.

Ang expansionen så kommer du definitivt få problem om du har ett 200 liters kärl 6 m under översta radiatorn. Jag ska kolla lite på vilken effekt en högre montering har. Om det blir billigare så kan du ha två slutna kärl på t ex 200 liter.

Andreas:

Jepp, denna har jag läst, intressant detta om Baxis plattvärmeväxlare, men det blir ju inte aktuellt, men ändå ;)

Sveno:

Ok, jag ska kolla vidare ang detta, får väl ringa röris på måndag, vet ni vad som är dyrast, dubbla slingor eller 200 VVB?
Det vore kanon om vi kunde fördjupa oss lite i detta statisk höjd, tack för hjälpen så länge! :D

Dedden, jag vet inte vad som är billigast, men om det inte skiljer mycket så är nog slingor att föredra.

Angående statisk höjd och sluten expansion:

Förutsättningar:

Statisk höjd: 6 m
Vedeldning: innebär att vattnet expanderar 4,15%
Säkringstryck: 1,5 bar
Expkärlets volym: 200 liter
maximal systemvolym = (200 * 100 * (1,5 - 0,6 -0,2)) / (4,15 * 2,5) = 1350 liter

Statisk höjd: 0 m
Expkärlets volym: 200 liter
maximal systemvolym = (200 * 100 * (1,5 - 0,0 -0,2)) / (4,15 * 2,5) = 2506 liter

Expkärlets volym: 300 liter
maximal systemvolym = (300 * 100 * (1,5 - 0,6 -0,2)) / (4,15 * 2,5) = 2024 liter

Expkärlets volym: 2 *200 liter
maximal systemvolym = (400 * 100 * (1,5 - 0,6 -0,2)) / (4,15 * 2,5) = 2698 liter

I exemplen betyder är förtrycket 0,2 bar över den statiska höjden, vilket innebär att när systemet är max urladdat (20 grader i snitt) så är trycket 2 meter över den översta radiatorn.

Trycket kan variera på olika platser i systemet beroende på att det kan finnas pumpar och strypventiler som påverkar trycket åt olika håll.

Tjena Sveno!

Tack för beskrivningen...

Jag förstår din problematik och uträkningarna du gjort, men jag fattar inte att det kan finnas så många olika uträkningar???
En rörläggare som lagt offert har räknat på att det slutna kärlet skall vara volymen av 5% av totaltvolymen, detta blir ju åt helsike.
Röris ovan har räknat på Degermans vis, men detta sättet blir ju också fel då???
Frågan är nu då om jag skall utöka volymen på expkärlet eller flytta upp det, jag tror på att utöka volymen faktiskt, ett argument för slutet är ju faktiskt att slippa risken för läckande kärl högt upp i huset, och om man ändå flytter upp det så försvinner ju denna funktion!
Jag gissar att ett mer anpassat kärl håller längre då det inte utsätts för så hårda tryckförändringar...
Hittade info på nätet om en ack-tank som innehöll en typ innerslang till en lastbil i botten av tanken, denna utgjorde tryckkärlet, smart tyckte jag, men jag hittade inte nån info om tillverkare etc (infon fann jag i nån sorts specialarbete, har ni läst den???).

En helt annan fråga:

Tycker Ni det verkar dyrt med offerten ovan???
Det skulle vara intressant att få lite input om detta också ::)

Hej så länge!

dedden skrev:
Jag förstår din problematik och uträkningarna du gjort, men jag fattar inte att det kan finnas så många olika uträkningar???
En rörläggare som lagt offert har räknat på att det slutna kärlet skall vara volymen av 5% av totaltvolymen, detta blir ju åt helsike.
Röris ovan har räknat på Degermans vis, men detta sättet blir ju också fel då???
Jag begriper inte heller hur man kan räkna så tokigt. Jag har full respekt för Degerman, men om man kan räkna ut att det räcker med 200 liter sluten expansion till närmare 2000 liter system och 6 meters statisk höjd med hans formler, så är han definitivt ute och cyklar. Jag har ju faktiskt provat det i praktiken. Det är på gränsen med 200 liters slutet kärl,1500 liter systemvatten och 6 m. TA:s dimensioneringsberäkningar stämmer mycket bättre.
Jag gissar att ett mer anpassat kärl håller längre då det inte utsätts för så hårda tryckförändringar...
Nja, så stora expansionskärl är oftast provtryckta för mycket högre tryck. Förtrycket i mitt kärl var 1,5 bar vid leverans. Jag fick alltså börja med att släppa ut luft. Maxtrycket var 5 bar (provtrycket ännu högre), så jag tror inte en pendling mellan 0,75 och 1,5 bar är så farlig för kärlet, men det är ju synd om det trycks ut en liten skvätt vatten vid varje eldning. Andra delar i systemet är byggda för max drifttryck på 1,5 eller 1,5 bar och de kanske kan slitas, men jag tvivlar.
Hittade info på nätet om en ack-tank som innehöll en typ innerslang till en lastbil i botten av tanken, denna utgjorde tryckkärlet, smart tyckte jag, men jag hittade inte nån info om tillverkare etc (infon fann jag i nån sorts specialarbete, har ni läst den???).
Nej, har du en länk? Rent generellt så är det nog inte så smart. I acken blir det väldigt varmt och det är varmt länge och det är nog inte så bra för slangen,

Tycker Ni det verkar dyrt med offerten ovan???
Nej, det verkar rätt ok, men jag har inte räknat på det. Vid en snabb anblick verkar det dock rimligt.

Tack för svaren!

Hansson, skojar du ;)
Det har varit ganska så svårt att försöka få ordning på alla offerter så de ska kunna jämföras på jämlika sätt.

Den allra senaste som kom in brydde jag mig inte ens om att lägga ut här, men för Er som vill var det:

Vedolux 37
1x750/110 ack
1x750 ack
laddomat
ELP 6kW
Shunt 3-vägs
rör + installation

Totalpris 102500sek :o

Ja, vad säger man ;)

Offerten med Calmarpannan känns inte kanonbillig, men rörläggarn som offererat känns kanon (bäst) och detta har ju också ett värde, eller hur...

Sveno:
Pratade precis med "offertören" och han skulle kolla vidare, det lät på han som ditt resonemang var klart värt att kolla upp, så vi får se, det blir nog minst 300l exp!
Tack för hjälpen, Era tips är värda otroligt mycket :D

Länken ja, den kommer här:

http://users.du.se/~eli/miljo/Bjorn_S.pdf

Jag tycker detta var ett bra dokument, det står mycket matnyttigt, trots att jag tror det är fyra år gammalt...

Dedden:

Vad är det för material i förrådsberedarna som du har fått offerter på? Eller skall du satsa på dubbla slingor + ev. en eller två solslingor?

När det gäller förrådsberedare så skall man undvika korrosionsskyddande beläggningar av plastmaterial eller emalj i sin acktank eftersom de inte tål temperaturer över 80 grader. Vilket ju inte är någon ovanlig temp vid bl.a. vedeldning.

Tjena Roli!

Enligt röris får jag välja vad jag vill ha (alltså ungefär samma inköpskostnad).
Det är antingen 200l kopparberedare eller två slingor för VV, tyvärr har jag inte fått reda på hur dessa är uppbyggda ännu, mer än att det är "kamrör" i båda.

Solslingan är bara en till antalet och i botten på tanken.

Vi tar ju vatten från Vänern, och tydligen skall detta vatten innehålla låga värden av kalk så slinga torde inte vara några problem.

Vad tycker du jag ska välja???
Själv lutar det åt slingor rakt över, men jag är inte riktigt säker...

Dedden:

Slingor eller beredare? Det är inte lätt att välja. Har själv fyra stycken slingor i min acktank (2 st för VV och 2 st för solfångare). Om jag skulle välja igen så skulle det nog bli slingor trots att de rör om en del i tanken vid stort VV uttag. De har trots omrörningen en del fördelar jämfört med beredare:

Det är lättare att montera elpatron som reservvärme högt i tanken för att slippa värma stora volymer med el.

Vattenvolymen i slingorna omsätts snabbt, vilket minskar risken för legionella. Även om den kanske inte är så stor med beredare så bli det ännu mindre chans med slingor.

Om man har beredare och elpatron så måste den monteras lågt i tanken och detta minskar möjligheterna att få bra verkningsgrad på solfångare. Om man skall komplettera med det. En solfångaranläggning reducerar dock eldningsbehovet rejält under sommarhalvåret.

Hej!

Det är just detta som jag känner att jag brottats med ett tag...

Varför det lutar åt slingor är att vi nu tagit beslutet om att köpa en tank med solslinga, och sedan förhoppningsvis få paneler installerade i samband med takbyte nästa sommar.

Det är ett litet gissel med skiktningskvalité och VV-uttag. Plattvärmeväxlare verkar ju vara lösningen, men det blir dyrt och komplicerat, så man får nog "ta" att skiktningen förstörs lite vid kommande VV-uttag.

Tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.