Tack sveno

Misstänkte att det skulle ligga däromkring men det är ju som sagt inte så lätt att veta..
Är uppväxt med fliseldning i förugn, har bott i lägenhet ca 10 år nu och är på väg att byta ovannämda panna (gammal exonom oljekombi med flisförugn). Innovan är beställd och kommer i slutet av november, så det är bara att läsa sig till så mycket som möjligt :P

Mvh
Reine

Chabo skrev:
Jag har lite problem med min nya Atmos 35. Baktill finns en lucka som stänger när fläkten stänger. Det jobbiga är att den står och "puffar" ut eldsflammor. Det har luktat mycket rök nere i källaren och nu har jag förstått att det är härifrån det kommer. Sladden till Laddomaten går baktill också, är lite nervös att den ska brännas av. Det är inte heller roligt med rökfylld källaren när ren tvätt hänger på tork. Vad kan detta "puffande" bero på?
Hm, knepigt. Jag vet ju inte riktigt hur din panna ser ut, så det är lite svårt att ge konkreta tips.

Stänger fläkten av innan veden brunnit ut? Kan det vara så att du lägger in alldeles gör mycket ved och att pannan stänger av när tankarna är fulladdade, men det fortfarande finns ved i vedmagasinet? Då är det ju ordentligt hett i vedmagasinet och veden spjälkas fortfarande till kolväten (tjärämnen) och kolmonoxid, dvs gengas bildas. Den gasen läcker ut och när den blandas med tillräckligt mycket luft antänds den och det puffar till ur luckan.

Jag antar att luckan på baksidan är luftintaget. Den stängs, men är inte helt lufttät. Så är det på Innovan i alla fall. Det kommer alltså in lite luft i vedmagasinet som underhåller gengasproduktionen ett tag. Kolla om luckan verkligen stängs. Det kan vara så att du har för bra drag i skorstenen så att luckan inte stängs och då fortsätter gengasproduktionen länge och är kraftigare. För kraftigt drag botas med en dragbegränsare (motdragslucka, draglucka).

Det kan möjligen också vara luckan till vedmagasinet eller askluckan som är otät. Då kan det läcka in luft där som blandas med gengasen.

För att sammanfatta. Kolla att alla luckor är täta, lägg inte i mer ved än vad som behövs för att ladda tankarna och kolla att draget inte är för kraftigt.

Fläkten stänger av när pannan når ca 90 grader även om tankarna inte är fulladdade. Syrventilen löser ut i princip varenda gång som jag eldar, fast pannan inte når över 90 grader. Jag vet att man inte kan lita riktigt på termometern men vid 90 grader i pannan får jag upp tankarna i ca 90 grader så det kan väl inte vara så fel. Det är luckan till syrinsläppet efter vad jag har förstått och den stänger när fläkten stänger och står sedan och puffar. Blev livrädd första gången som jag upptäckte detta. ;) Ett problem till, när jag har fått upp tankarna till 90 grader jäms över tar det bara ett halvt dygn innan tempen har sjunkit ca 40 grader längst ner, fast att elementen knappast är på. Ska de sjunka så mycket? I toppen sjunker det ca 10 grader på en natt.

Chabo skrev:
Fläkten stänger av när pannan når ca 90 grader även om tankarna inte är fulladdade. Syrventilen löser ut i princip varenda gång som jag eldar, fast pannan inte når över 90 grader. Jag vet att man inte kan lita riktigt på termometern men vid 90 grader i pannan får jag upp tankarna i ca 90 grader så det kan väl inte vara så fel.
Det verkar som om din panntermometer visar 90 när det är 95 grader. Syrventilen är bra kalibrerad och börjar öppna vid 95. Om du har 95 i pannan så får du troligen 90 grader i tankarna. Så är det i alla fall i min anläggning. Prova att ställa ner drifttermostaten så att laddpumpen håller ner temperaturen i pannan bättre. Alternativt öka hastigheten på laddpumpen om den går att reglera. SYR-ventilen ska aldrig behöva öppna och fläkten ska aldrig slå av och på vid normal drift innan tankarna är fulladdade. Då är någonting fel.

Det är luckan till syrinsläppet efter vad jag har förstått och den stänger när fläkten stänger och står sedan och puffar.
Den är inte en liten liten glipa när fläkten slagit av? Det räcker med ett par millimeter. Kika noggrannt (och försiktigt). Har du en dragbegränsare?

Blev livrädd första gången som jag upptäckte detta. ;)
Jag kan tänka mig det. Det ska du bli också. Det är inte bra att det blir så, så du bör nog klura ut vad felet är. Vad sa de på Atmos?

Ett problem till, när jag har fått upp tankarna till 90 grader jäms över tar det bara ett halvt dygn innan tempen har sjunkit ca 40 grader längst ner, fast att elementen knappast är på. Ska de sjunka så mycket? I toppen sjunker det ca 10 grader på en natt.
Det är helt naturligt. Du har väl använt varmvatten? Det kalla vattnet kylda vattnet rinner ner och lägger sig på botten. Var glad att vattnet skiktar sig så pass bra. ;)

Jag misstänker att ditt problem är att laddpumpen inte hinner få undan värmen tillräckligt fort. Hur grova är rören? Öppnar termostaten på laddomaten vid rätt temp? Vilken temp får du på returen till pannan efter laddpumpen?

Pekka,

du verkar ha liknande förutsättningar som jag, tänker då främst på Innovan + Laddomat 21 + kortved.

Jag är nyfiken på vilken driftstemp du brukar få i pannan? Högsta hastighet på Laddomaten? Inställning på mintermostaten 90-140 grader?

Sveno: tack för din genomgång av inställning av primär-/sekundärluft. Borde inte Baxi be dig skriva en något mer uttömmande manual för denna inställning? Är det något jag saknar hos Baxi så är det betydligt mer om handhavandet. /Ulf

ua skrev:
Pekka,

du verkar ha liknande förutsättningar som jag, tänker då främst på Innovan + Laddomat 21 + kortved.
Hehe, det verkar vara vanligt att köra på kortved första säsongen. Jag hade tur som en tokig och fick köpa 10m[sup]3[/sup] torr björkved i längder 30-45cm för 250kr/m[sup]3[/sup] i februari.

Sveno: tack för din genomgång av inställning av primär-/sekundärluft. Borde inte Baxi be dig skriva en något mer uttömmande manual för denna inställning? Är det något jag saknar hos Baxi så är det betydligt mer om handhavandet. /Ulf
*ironi*Jaja, det är väl lite ogint att hålla inne med sina omfattande erfarenheter. */ironi* ::) Om någon ska trycka mina lösa åsikter så vill jag nog få de bekräftade med rökgasinstrument först. Det jag saknar är fotografier på hur det ser ut i kikhålet när det är korrekt inställt och fel inställt på olika sätt. Sen skulle jag gärna veta hur spjällen ska vara inställda om man vill elda med värmeloggs eller briketter. Jag tror att jag har sett att det ska gå att elda sånt, fast i en dansk instruktion. Inte för att jag har tänkt elda sånt, men det kan ju vara kul att veta.

Jag har också sett i någon skrift (instruktion) från Baxi att det gick att använda värmeloggs, ganska säker på att det var i samband med Bonus 30, vore kul att höra om någon har erfarenhet....

UA
Panndrift temperatur 90-92 grader (Ej SYR-ventil som stör). Högsta hastighet, läge 4 på laddomaten. Mintermostat ställd på 120grader, då ligger dock rökgastempen in i murstocken på cirka 80 grader.

Pekka, 80 grader på rökgaserna låter som väldigt lite. om du har mintermostaten inställd på 120 grader så kommer den ju aldrig upp i drifttemp. Mintermostaten ska ju slå av pannan när temperaturen på rökgaserna sjunker tillbaka till låg nivå, dvs när brasan nästan har brunnit ut.

Du bör nog se till att det brinner lite häftigare så att du får upp rökgastemperaturerna. Jag skulle tro att pannan ligger och pendlar runt den 120 grader på rökgaserna (där den givaren sitter) och då får pannan för sig att det inte brinner riktigt och då slår den av fläkten.

Hej på Er alla vedeldare!

Jag håller ju på med vedsysteminköp och idag kom en ny offert, denna skulle jag gärna vilja ha synpunkter på, så kommentera GÄRNA  ;)

- Calmar V33 med sidouttag för pelletsbrännare
- Laddomat 21
- SYR-ventilpaket
- Strömsnästanken 500/200 med solslinga (fyrkantig med mineralullsisolering).
- 3x500l acktankar har jag ju redan
- Avluftningsventil
- Expansionskärl 200l (tryck)
- Alla rördelar inkl 54 rör till liggande tankarna
(de liggande kopplas ihop med 54 och sedan går 54 rör  upp till stående tanken), dessa kostade 2000:- Sveno, det vaaar dyrt  ;D
- Montering och intrimning samt bortforsling (hjälper till själv också enl överenskommelse).
- Isolering av rör ingår EJ.

Priset för detta är 71000sek

Vad tycker ni om detta???
Jag är lite smått tilltalad, men kom gärna med kommentarer (det behöver jag)...

Dedden, expansionskärlet låter lite litet. Jag har 200 liter exp, 1500 liter ack och 6 m statisk höjd. (Både ackvolymen och expvolymen är för små.) Expansionen är verkligen på gränsen. Jag pendlar mellan 0,75 och 1,5 bar vid urladdat respektive laddat system.

Det känns inte bra och är troligen inte bra. Så småningom så kommer jag att bygga om mitt system till öppen expansion och mer ackvolym, men det får bli i vår. Ev behåller jag sluten expansion, men flyttar upp kärlet till övervåningen och får lite mer expansionskapacitet på så vis.

Hur har du räknat på expansionsvolymen? Vilken statisk höjd och vilket förtryck kommer du att ha?

Jag glömde säga att rörisolering är dyrt (särskilt till 54-rör). Räkna på vad den delen kommer att kosta också så att du inte får en kalldusch. ;)

Tjena Sveno och tack för svaren...

Gällande expansion så resonerade jag/röris så här:

Totalvolym i systemet skall vara 2500l minus 200l i VVB som sitter i första tanken.
Oavsett om man tar Degermans räkning eller röris egen så hamnar man runt 150l i rekommenderad volym, därav valde vi 200l

Men detta kanske är för litet ändå???

Gällande rörisolering så har jag kollat lite på detta och kommit fram till att jag bör klara mig undan ganska bra, bl a så följde det med (naturligtvis ;)) isolering till 54:orna...

Har du några mer ideér eller förslag?

Vad gäller dimensionering av slutet expansionskärl så är ju det lite krångligt. På TA-hydronics (Tour & Andersson) hemsida så finns det en del info om det. Hur högt är det mellan mitten av expansionskärlet och den högst belägna radiatorns övre kant?

Tjena!

Sveno:
Det är någonstans 6-7 meter i statisk höjd (1 1/2 plans).
Jag kollade lite på TA:s hemsida (mycket bra f.ö tycker jag, tack för tipset), men jag har inte hunnit gjort några beräkningar efter deras formler, ännu... ;)

Hansson:
Jorå, jag har kollat med Calmarpannan och röris om detta.
Calmarpannan tyckte det gick på ett ut om man valde mellan stora VVB:n eller två slingor, samma tyckte röris, därav offerten. Trebema sa att det var skillnad om man monterade den stora VVB i minsta tanken (500l) som är förslaget, det var detta de baserade svaret på tror jag, har du några synpunkter eller tips? ::)

Kan det vara så att den stora VVB:n går djupare i tanken och att det har med detta att göra, jag vet inte???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.