BiFuel skrev:
Sen kan man ju fundera på hur man definierar "bra för miljön"... vilken miljö?
Klimatet, miljön med tanke på utsläpp av diverse oönskade ämnen, närmiljön med avseende på luftkvalitet och människors hälsa...?
En och samma företeelse (i detta fallet vedeldning) kan ju vara både bra och dåligt för "miljön" beroende på vad man lägger in i sin definition.
Precis. I tex exemplet ovan där ena skorstenen inte användes... hur värms huset då? Eller är rekomendationen att vi helt ska avstå från värme i husen? Det är väl iofs väldigt miljövänligt, men knappast bra för vår hälsa i den Svenska klimatzonen.

roke skrev:
? Nej? Då är det naturligtvis ingen idé att fortsätta diskutera.
VI kan väl diskutera vad du citerade och det stod inget om miljön där vad jag såg.

-MH- skrev:
VI kan väl diskutera vad du citerade och det stod inget om miljön där vad jag såg.
Varför det?

Om vi nu, bara för att komma vidare i diskussionen, ska reda ut om eldning har miljöinverkan eller inte är det ju smörjande om vi kan enas om en grundläggande syn på saken?
Jag menar, har eldning överhuvudtaget någon betydelse för miljön eller inte?

Jag anser att eldning, oavsett hur den sker, har betydelse för miljön. Vad du anser, har jag inte förstått. Även om jag anar att du tycker lika som jag, eftersom det verkar som om du undviker att svara på min fråga angående de två skorstenarna.

Redigerat:
roke skrev:
Jag anser att eldning, oavsett hur den sker, har betydelse för miljön.
Beror ju på. Allt har ju med helheten att göra.

Om eldning i skorstenen ger samma utsläpp som en alternativ uppvärming så är ju differensen lika med 0. 0 = ingen betydelse. Om det ger mindre utsläpp så är det positivt och mer negativt.

roke skrev:
Varför det?.
För att det var min ursprungliga fråga, som jag fortfarande saknar svar på.

-MH- skrev:
För att det var min ursprungliga fråga, som jag fortfarande saknar svar på.
Okej :) Där tog det stopp.
Du tycker alltså att det är bra med mycket vatten i en panna.
Jag tycker det är dåligt. Det är helt okej att tycka olika.

Miljön är väl för övrigt det minsta jag som vedeldare tänker på. Före miljötänket kommer, i alla fall för mig, ekonomin. Hade det varit billigare med något annat alternativ hade jag antagligen valt det. (Om det nu inte vore så att vedalternativet ändå vinner, eftersom det skänker en sprudlande känsla av oberoende)

Miljömässigt är det ju bara en bonus att veden tillhör de förnyelsebara bränslealternativen som därmed inte anses bidra till den så kallade växthuseffekten. Det känns naturligtvis ändå tråkigt att som vedeldare släppa ut koldioxid, även om det inte är fossil sådan.

stedevil skrev:
Du utgår från att dessa 12% försvinner upp genom skorstenen(?), vilket definitivt inte är fallet, speciellt i en lambdapanna som STÄNGER spjällen efter eldning.

För övrigt har du fortfarande INTE presenterat vad orlanpannan har för ved/vatten/keramik volym eller ens var du fått tag på den informationen.
Du skulle kanske koncentrera dig mer på att svar på det än att svamla vidare om hur lambdapannor är meningslösa och hur 12% av energin bara försvinner helt spårlöst och att Orlanpannan är superbäst?
Nej! Ja påstår INTE att Orlan är superbäst.Det finns fler vassa pannor ex Kalmar,Gasselle,Viadrus P1. Ja tror att en panna med liten vattenvolym o lite keramik är vassast.Så att man snabbt får upp arbetstemp o kan påbörja laddning av acktank.Effecta lamda ser ut att hamna långt ner på listan..Trots lamda så har den svårt att komma upp till 90%vg.Vill dom försöka mörka en sämre pannkonstruktion genom att gå ut med lamda i orginalutförande? Angående 12% så försvinner dom i uppstarten genom att "bara" värma keramik o pannvatten.:)

roke skrev:
Okej :) Där tog det stopp.
Du tycker alltså att det är bra med mycket vatten i en panna.
Ursäkta? Jag har inte sagt något om det över huvud taget, det jag undrar hur du kunde hitta stöd i det av dig citerade stycket för att en panna med mindre vatten är bättre för miljön.

-MH- skrev:
Ursäkta? Jag har inte sagt något om det över huvud taget, det jag undrar hur du kunde hitta stöd i det av dig citerade stycket för att en panna med mindre vatten är bättre för miljön.
Okej:) Jag ger mig. Du vinner.

Okej :) Då var det som jag trodde då.

-MH- skrev:
Okej :) Då var det som jag trodde då.
Ja, du hade rätt. Ordet miljö fanns, faktiskt inte, skrivet i texten.

Att du sen drar likhetstecken mellan det och att eldning, oavsett hur den sker, inte är skadlig för miljön må ju vara hänt.

Redigerat:
_ap_
knekten skrev:
Effecta lamda ser ut att hamna långt ner på listan..Trots lamda så har den svårt att komma upp till 90%vg.
Vilken lista?

_ap_ skrev:
Vilken lista?
Kan det vara Knektens önskelista? :D

_ap_
förmodligen.. men jag väntar med spänning tills jag kan läsa det själv. :)

knekten skrev:
Nej! Ja påstår INTE att Orlan är superbäst.
Du använde inte ordet superbäst, jag bara tyckte det var en passande beskrivning för din argumentation som helt bygger på total avsaknad av verkliga fakta. Du skrev ordagrant:

knekten skrev:
Lamda gör varken från eller till! Enligt nya miljömässiga rön så ska en vedpanna innehålla så lite vattenvolym o keramik som möjligt.Då ligger den nya Orlanen i täten...:)
Du har nu fortfarande inte lyckats presentera vare sig siffror eller var du skulle fått tag på dem för vare sig vatten/ved/keramik volym (de finns inte på tillverkarens hemsida eller i reklambladet vilket är anledningen till att jag frågade från början).

Hur tusan kan du komma med påståenden som "den ligger i täten" när du inte har dessa siffror och Orlan pannan dessutom har effektivitet på ynka 84,5% (vilket SUGER jämfört med tex en effecta eller gasselle).

Trots lamda så har den svårt att komma upp till 90%vg.
Så "täten" ligger på 84,5% och effectan är sämre för den har 90%? Hur tänker du egentligen?
Sen är det extra lustigt att du klagar på tex vattenvolymen i pannor och tycker effectan (80L) är dålig men listar Vidarusen bland de bra (100L). Om du åtminstone hade varit konsekvent i ditt feltänk...

Angående 12% så försvinner dom i uppstarten genom att "bara" värma keramik o pannvatten.:)
Och denna energi förintas eller går genom ett svart hål till andra sidan galaxen? Märks att du verkligen har pejl på vad som är viktigt...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.